s(c)al(e) eller skal ikke

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile s(c)al(e) eller skal ikke

Heia

Jeg har en LG plasma som nå nærmer seg 2 år gamme og er ikke hd-klar, men oppløsningen er likevel respektabel. Uansett, jeg bruker idag mye forskjellig kabling da den i utgangspunktet bare har en inngang av hver sort, noe som blir litt irriterende i lengden...

Tanken min går da mot å kunne kjøpe en scaler, men jeg er usikker på om den typen funksjonaliteten er verdt det jeg må ut med. tenkte litt på noe sånt som detta:

http://www.avshop.no/catalog/product...roducts_id=333

Newcomer Turist sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis planen din er å bruke denne som en "oppkonverter/velger" til skjermen, tror jeg ikke du blir fornøyd i lengden, siden den mangler HDMI/DVI innganger.
    Dette er noe du vil ha om ikke lenge, ihvertfall hvis du tenker litt HD i framtiden. Filmindustrien er ikke glad i analoge utganger på settop-bokser og HD-DVD/blueray.

Active arntos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Søk etter disse på ebay finnes der til langt lavere priser enn du finner i Norge.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, plasmaen min har dvi-innganger og jeg kjører htpc-en i 1600*1200, noe den ser ut for å klare å vise helt greit, men jeg er litt usikker på hva en slik scalerboks egentlig gjør. Såvidt jeg har forstått så sørger den for at plasmaen får inn en fast oppløsning uansett hva du dytter inn ifra hvilket format. Jeg må dog si at jeg er veldig usikker på om dette er verdt det for min del, eller om dette er forbeholdt de med videokanon.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av arntos
    Søk etter disse på ebay finnes der til langt lavere priser enn du finner i Norge.
    Fant en på ebay ja, var rimelig mye billigere ja, men det kommer vel moms/toll i tillegg på dette, hvordan gjør jeg egentlig det hvis jeg velger å bestille en dvdo iscan hd+ ? Trenger jeg da SDI-modulen egentlig? koster bare 70$ ekstra så det lille ekstra man betaler er det kanskje verdt.

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MVA er 25%
    og så kommer gebyr fra fraktselskap etc. det blir ikke så mange kronene.

Du trenger ikke noe SDI modul om du ikke har DVD spiller eller pc med SDI ut, noe de fleste ikke har..

Men uansett, om plasma skjermen ikke har HD-oppløsning så vil jo bare tven skalere ned bildet til PAL igjen uansett, så poenget ser jeg egentlig ikke med å ha scaler i ditt tilfelle..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det er bare manglende vilje til å følge "stepmelets" godkjenningsstandard,maksoppløsninga som skjermen klarer er 1280*960 og den klarer jo å vise 720p matriale som jeg spiller av på HTPC-en så... Er uansett skikkelig n00b på dette med scaling og video så det kan godt være at jeg bare gruser meg selv nå... :P Uansett, jeg er ute etter å få bedre bilde utav plasmaen min en LG MZ-42P og det ble såvidt jeg ser i noen andre tråder foreslått å hive på en scaler for å forbedre dette.

Jeg bruker en Micromega Minium/Maranz dv6400 for tilkobling vha composit samt s-video. Merkelig nok er det bedre bilde med Micromegaen via s-video enn fra maranzen.

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av NetForce
    Jeg bruker en Micromega Minium/Maranz dv6400 for tilkobling vha composit samt s-video. Merkelig nok er det bedre bilde med Micromegaen via s-video enn fra maranzen.
    Det er vel ikke så veldig rart... composit gir et råttent bilde, selv sammenlignet med s-video!

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan godt være den greier å vise 1280x960, men scaler dette ned til 768x576 (PAL). Men om du skrev hvilken modell av LG du har går det jo å google litt og finne ut hvilken oppløsning selve panelet har.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    component mente jeg selvfølgelig... component... Modellnummer er LG MZ-42PZ44

altså når jeg bruker component tilkoblinga på maranzen så gir det dårligere bilde enn s-video fra Micromegaen.

Kan jo ha like mye med bildegjengivning å gjøre riktignok, men snodig er det dog.

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjermen din har en oppløsning på 852 x 480, så hvis du ikke har prøvd det, så prøv å kjøre NTSC 480p ut fra spilleren med komponent...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, nei, har ikke testa det, får se om jeg får det til å funke når jeg en gang får liv i motoren i den igjen...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •