1 RGB inn og 2 RGB ut...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Newcomer Spitfire sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    241
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

1 RGB inn og 2 RGB ut...

Er på jakt etter en "boks" jeg kan kjøre 2 stk RGB signaler inn og ta ut 1 til projektor...
    Forklart på en annen måte:
    Jeg har 2 rgbkilder og en inngang i projektoren....
    Trenger en "boks" så jeg slipper å bytte koblinger hver gang jeg skal bytte.

Har lett litt rundt på nettet og finner stort sett bare component bokser... Vet ikke om man kan bruke rbb signaler i en component svitsjer...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke heilt med på hva du mener. Men det jeg tenker på er jo scart boks, slik som du kobler flere scart kabler på, fra fks: xbox, dvd og vanlige video. Er det slik du mener?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er ikke noe problem. Du trenger en analog boks.. ( det vil si at du må skifte med en bryter på boksen hver gang du skal bytte ).. som har flere scart-innganger og en ut. B-tech lager mange slike bokser til forskjellig anntall scarter og forskjellig kvalitet. Hi-Fi klubben vet jeg fører B-tech, ihvertfall her i Oslo

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    241
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal koble på DVD spiller og Xbox...
    Det er ikke RGB via scart koblinger, men RCA plugger (phonokabler)

RGB via scart SUGER

Med andre ord:
    En boks, men 2 stk RCA inganger (ev flere) og 1 stk RCA ut...
    Boksen må også takle RGB signaler.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke helt sikker på hva du spør om her, trenger litt mer info. Har du tre, fire eller fem rca plugger ut ifra dvd og xbox? Hvis det er tre(rgb) så er vel det det samme som komponent? Hvis du har fire så er det vel rgbs og fem rgbhv og de er vel normalt med BNC plugger? Du kan jo ta en titt på denne siden og se på noen av forklaringene.

http://www.ausmedia.com.au/projectors_cables.html

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    241
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    he he he prøver igjen... Trenger litt rettledning også ja...
    Kan fortsatt kalles "fersk" (eller jævla amatør) når det gjelder RGB - BNC - RCA og alt det der...

Har en stk Xbox og en DVD spiller.
    Xbox går via en omformer som gjør component til RGB.
    Og DVD spiller har RGB ut.

Begge har 3 kabler, så det er ikke rgbs og rgbhv.
    Så boksen må kunne ta 2 eller flere RGB inn og en RGB ut.
    Altså en "RGB switcher for phonokabler"

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan bruke en boks som dette f.eks. Det er kun mekanisk overføring inni boksen så det vil jo bli det samme som om du kobler om kablene selv.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du kjeder deg kan du jo evt. lage en boks selv. Som dette f.eks. http://www.elephantstaircase.com/wik...e=RCASwitchBox
    Deler kan du få tak i her

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    241
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huff bygge sånn har jeg ikke tolmodighet til...
    Men jeg fant en jeg kunne bruke.

http://www.smarthus.info/product_inf...oducts_id=1327

For den prisen klarer jeg fint å reise meg og koble om...
    Det er ikke så ofte det kommer til å blir gjort.

Så hvis ingen vet om noe billigere dropper jeg hele greia.

Intermediate Perminator sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går det ikke an å bruke sånn svitsjer man får på Clas Ohlson? De er riktignok i komposit-farger (hvit, rød, gul), men det er vel samme type kabler som komponent, er det ikke?
    Eller er jeg helt på jordet?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det billigste alternativet jeg kan tenke meg er nok å handle på biltema. Hvis du kjøper 3 av denne 24.188 og 1 av denne 24.037
    Da er du oppe i 200 kr, men om det vil redusere bildekvaliteten er jeg usikker på. Men 200 kr er jo ikke allverden hvis det skulle vise seg at bildet blir dårligere.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    241
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kent Andresen
    Det billigste alternativet jeg kan tenke meg er nok å handle på biltema. Hvis du kjøper 3 av denne 24.188 og 1 av denne 24.037
    Da er du oppe i 200 kr, men om det vil redusere bildekvaliteten er jeg usikker på. Men 200 kr er jo ikke allverden hvis det skulle vise seg at bildet blir dårligere.
    Det er jo absolutt verdt ett forsøk...
    Men tror ihvertfall ikke at det bedrer kvaliteten på bilde... he he he

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he, nei blir nok ikke bedre bilde. Du får gi oss en tilbakemelding på hvordan det blir hvis du prøver.

Intermediate tomsavini sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med tanke på at 2 av inngangene er merket "audio" er jeg usikker på hvor bra resultatet blir

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    241
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tomsavini
    Med tanke på at 2 av inngangene er merket "audio" er jeg usikker på hvor bra resultatet blir
    Hmm
    Det er sant ja...
    Andre gode forslag?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må vel nesten ha noe som takler bilde signaler du skal overføre, og da blir det neppe noe bra resultat å gå via compositt og stero RCA plugger. Er litt usikker på hvor godt slike løsninger takler det å switche bildesingnal uten å indusere spenningstopper som kan skade utstyret også.

Er det CRT projektor du benytter Spitfire, kan det vel være lurt å ha muligehet for RGBHV overføringer også da dette ofte er å foretrekke, og da bør du kankje se litt på e-bay og se om noen selger original utstyr som kan selge deg den ønskede switchende interfacen.

Et anne alternativ kan kankje være å gå via HD15 VGA kontakter og en kobbling som dette http://www.clasohlson.no/shop/store/...3A11+AM#q17155, eventuellt få loddet om VGA kontaktene på kablene til 5x RCA eller BNC plugger, og bruke en HD15>5BNC/RCA kabel mellom boksen og projektoren.

Probelemet selv med slike løsninger er ofte at impedansen i kabel og kobblinger kan bli uheldig og avike fra det optimale arbeids område, slik at man får skygger og ekko i bildet. Mye PC utstyr er konstuert for å takle høye båndbredder for skjermbilde enhetene, og er ofte ganske godt egnet til CRT projektorer, men det finnes desverre mye billig og dårlig av dette der ute også, så man må ofte teste tingene ut i praksis før man ser resutatet.

Er du fremdeles litt usikker på hva slags RGB signaler osv som kan brukes til projektoren, så har Curt palme noen ganske informative sider om dette på http://www.curtpalme.com/CRTPrimer_17.htm og noen sider utover.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har jo ingenting å si om det står audio på rca kontakten, en rca kabel er jo lik for video og audio. Det er jo bare en metall leder med skjerm. Den boksen fungerer jo bare som en mekanisk bryter, dvs at når du vrir på bryteren på boksen flytter tre metall kontakter seg inne i boksen og kobler sammen de andre rca kontaktene. Det blir akkurat det samme som om du napper ut de tre rca kablene(fra dvd) fra projektoren og setter de tre andre(fra xbox) inn.
    Men det er som sagt mulig at du vil får ett lite signaltap hvis du bruker denne løsningen, men det er bare en måte å finne det ut på og det er å prøve. Men jeg kan garantere deg at du vil få bilde!

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har jo ingenting å si om det står audio på rca kontakten, en rca kabel er jo lik for video og audio. Det er jo bare en metall leder med skjerm. Den boksen fungerer jo bare som en mekanisk bryter, dvs at når du vrir på bryteren på boksen flytter tre metall kontakter seg inne i boksen og kobler sammen de andre rca kontaktene. Det blir akkurat det samme som om du napper ut de tre rca kablene(fra dvd) fra projektoren og setter de tre andre(fra xbox) inn.
    Men det er som sagt mulig at du vil får ett lite signaltap hvis du bruker denne løsningen, men det er bare en måte å finne det ut på og det er å prøve. Men jeg kan garantere deg at du vil få bilde!
    Har det ikke ? Har du prøvd ?

http://www.hardwarebook.net/connector/av/scart.html

Du tar nok feil her.

Tom

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg prøver å si er at en rca kabel har en leder med en skjerm(jording) rundt seg. Det er den samme kabelen man bruker samme hva slags signal man bruker(audio, video) forskjellen i impedanse er grei den, men den sitter jo i selve apparatet man kobler kabelen i. Hvis du prøver en rca kabel/kontakt som er gul(video) mellom f.eks audio ut fra tv til audio inn på en forsterker vil du se at det fungere helt greit. Altså kabelen er lik.
    Og hvis han bruker det oppsettet som jeg foreslo fra biltema kobler han de tre rca kontaktene fra dvdspilleren inn på scart adapteren og det samme med de tre rca kontaktene fra xbox'en. Den siste scart adapteren plugger han da selvfølgelig i utgangen på boksen og tre rca kabler videre fra den og til projektor.

Altså for å ta det en gang til det er ingen motstand/impedanse i selve boksen(switchen)/scartadapteren(litt er det selvfølgelig, men tilnærmet 0). Det samme gjelder kablene. Signalet går på lederen i mitdten på kabelen, rundt denne er det en skjerm/jording. Og de tre skjermene vil bli koblet til samme punkt(nullpunkt/jording) i projektor.

Men han vil såklart få ett problem hvis han bruker en vanlig scart kabel på utgangen av boksen og inn i f.eks en tv. Da vil han ikke få noe bilde siden bildesignalene ligger på audio pinnene.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Men han vil såklart få ett problem hvis han bruker en vanlig scart kabel på utgangen av boksen og inn i f.eks en tv. Da vil han ikke få noe bilde siden bildesignalene ligger på audio pinnene.
    Er greit at man kan bruke samme kabel til bilde som man vanligvis bruker til lyd. Kan få litt ghosting etc. på bildet, men det bør fungere.
    Ut av boksen blir det da scart til rca kontakter med overgang til BNC eler om man får tak i en scart til BNC.

Men...
    Den løsningen der - ville ha funnet på noe bedre når det er snakk om en dyr CRT og en DVDspiller som ikke er av laveste kvalitet.

Det selges en del proffswichere på ebay, som er av langt bedre kvalitet en biltemaløsningen.

Men, er som sagt enig med deg - biltemaløsningen vil nok fungere

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •