1 RGB inn og 2 RGB ut... - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 32 av 32
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hehe, ja bilde kvaliteten vil jeg som sagt ikke gå god for. Men jeg tror personlig at han ikke vil merke så stor forskjell. Han sier jo at han allerede bruker RCA kontakter for å koble til proj. og denne boksen har nok ikke noe dårligere spesifikasjoner enn selve kabelen(det er jo regne kabelhysteri i denne industrien. Kan forstå at man trenger en god kabel på lange strekk, men denne boksen har nok ikke mer en maks 10cm kabel i seg.)

Har prøvd å lage en tegning som forklarer selve koblingen litt, kansje litt lettere å forstå det hvis man ser det for seg. (tegningen er litt forenklet ang. jording)

Newcomer Spitfire sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    241
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en RCA koblinger på selve component kabelen, og overgang fra RCA til BNC på selve kontakten.
    Tror ikke det er mye tap i billedkvalitet der nei...

Og kjøper jeg en sånn biltema-boks kommer savini til å mobbe livet av meg både på jobb og når han er hos meg...

Intermediate tomsavini sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Mobber deg KUN om du ikke gidder å sjekke litt på Ebay for å få en oversikt over hva det koster for en bedre løsning

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er nok av produkter på ebay som kan gjøre jobben. De ser jo bedre ut, men de gjør jo akkurat samme jobben som biltemaboksen, en mekanisk bryter inni som switcher om på signalene.

Denne kan du bruke f.eks. tar seg nok bedre ut enn biltemaboksen.

Denne gjør også jobben, og er jo ganske rimelig også.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kent Andresen
    Det har jo ingenting å si om det står audio på rca kontakten, en rca kabel er jo lik for video og audio. Det er jo bare en metall leder med skjerm. Den boksen fungerer jo bare som en mekanisk bryter, dvs at når du vrir på bryteren på boksen flytter tre metall kontakter seg inne i boksen og kobler sammen de andre rca kontaktene. Det blir akkurat det samme som om du napper ut de tre rca kablene(fra dvd) fra projektoren og setter de tre andre(fra xbox) inn.
    Men det er som sagt mulig at du vil får ett lite signaltap hvis du bruker denne løsningen, men det er bare en måte å finne det ut på og det er å prøve. Men jeg kan garantere deg at du vil få bilde!
    Nei, det er en del forskjell på å overføre analog audio i 20-20khz området og bilde signaler opp i Mhz område, hvis ikke du tror det, så er det bare å prøve selv.

Vi snakker vel egentlig ikke her om overføring av PAL SD tv signaler via en kompositt kontakt, som i utgangspunktet er så dårlig at man nesten ikke ser forkjell på om man bruker billige og dårlige audio "lakris" kabler osv, ei heller om Scart RGB som heller ikke har de helt store bånbreddene i forhold til f.eks et RGB signal i 1280x720@71.93hz som har en helt annen krav til bånbredde i kabelene og hvis det gjøres riktig kan se meget pent ut på en BG801s.

Det er for eksempel viktig å kjøre en impedans på 75ohms på kabler og switchbokser, og denne ohm verdien er en verdi man ikke kan måle med et "likestømms" ohm meter , men er en motsand man får pga impedanser lederen får pga faktorer for lederens tykkels og avstand til skjermingen osv når man kommer høyt opp i Mhz område.

Ellers så er det enkelte Barco projektorer (som vel er den gjeldende projektoren det er snakk om her, (selv om det kankje oftere gjelder 800 og ikke like mye de litt nyere 801 modellene)) som er litt vel følsomme for "hotwapping" av signalkabler pga litt vel spenningsfølsomme komponenter på RGB inngangskortet. Så det å
    "napper ut de tre rca kablene(fra dvd) fra projektoren og setter de tre andre(fra xbox) inn."
    kan være en litt vel risikabel måte å gjøre switchingen på, selv om det vel finnes en del annet utstur det også kan gå bra med. :wink:

Dedikerte Component svitsh bokser burde klare RGB jobben på en fin måte, hvis de er konstruert for oppgaven. :wink:

Intermediate tomsavini sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Dedikerte Component svitsh bokser burde klare RGB jobben på en fin måte, hvis de er konstruert for oppgaven. :wink:
    Bra info der!

Har du noen tips eller ?
    Selv har jeg den sonyswitcheren som var himmla dyr i sin tid, husker ikke navnet. Mulig den er å få tak i ?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror heller ikke du har klart å lese innleggene mine skikkelig, kansje jeg som er dårlig til å forklare.

Man kan kjøre RGB via scart, så kan du da værsåsnill å forklare meg hva som er forskjell på f.eks R-pinnen i scart kontakten og Audio- pinnen i scart kontakten?? Metalllegeringen??
    Har tidligere skrevet at jeg ikke vil gå god for bildekvaliteten. Men det er jo en billig løsning som vil gi bilde. Resten vil jo være opp til brukeren å avgjøre.

Absolutt enig med deg ang. hotswapping, burde ha nevt det, men tok det for gitt at han skrudde av utstyret sitt ved bytte.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror heller ikke du har klart å lese innleggene mine skikkelig, kansje jeg som er dårlig til å forklare.
    Skrev inlegget inne i mellom på jobb i dag, så jeg så desverre ikke at du hadde skrevet mer i mellomtiden, så det var i hovedsak det første inlegget ditt jeg referete til jeg svarte på.

Man kan kjøre RGB via scart, så kan du da værsåsnill å forklare meg hva som er forskjell på f.eks R-pinnen i scart kontakten og Audio- pinnen i scart kontakten?? Metalllegeringen??
    Har tidligere skrevet at jeg ikke vil gå god for bildekvaliteten. Men det er jo en billig løsning som vil gi bilde. Resten vil jo være opp til brukeren å avgjøre..
    Det er forøvrig ikke metall legeringen som er forskjellig, og det trenger strengt tatt ikke være så store forskjeller på disse kablene som du sier, men det er en helt annen oppbygning med hensyn til skjerming og impedans både i selve leder med isolasjon og skjerm, og når det er snakk om 75ohm kabler, er tykkelen på isolasjonen rundt leder, dvs avstanden til lederen og skjermingen med på lage impedansen, og alle termineringer må ha samme egenskaper, ellers risikerer man at man ikke får overført hele signalet, men får deler av signalet som refleksjoner som beveger seg frem og tilbake i kabelen og skaper synlige forstyrrelser i bildet. Det er derfor viktig at kabelen passer til impedasen i både sender og motaker. Har du noen gang vært borti SCSI interface i DATA verdenen, så har du kanskje hørt om terminering av i de enheten i hver ende av kabelen osv. Dette er gjort for å få absorbert signalet, så man ikke får refleksjoner og signaler som forstyrrer hoved signalene.

Her er en link som tar opp litt mer om temaet kabel impedans...:wink:
    http://www.epanorama.net/documents/w...impedance.html

Absolutt enig med deg ang. hotswapping, burde ha nevt det, men tok det for gitt at han skrudde av utstyret sitt ved bytte.
    Ja der er vi enige Kent, det er greit og slippe skadelige hotswap situasjoner , men det er også når det gjelder disse tingene at jeg mener enkelte litt enkle switsher gjør en såpass dårlig jobb sammen med følsomt elektroninisk utstyr, at man rett og slett risikerer å få litt for mye induserte spenninger på kjøpet når man bruker disse switshene med utstyret i drift.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er klar over hvordan impedanse fungerer i en kabel, men det er gjerne jeg som har misforstått helt fra starten av. Jeg forstod det sånn at trådstarter kjørte rgb signaler via såkalte phonokabler ettersom han lurte på om han kunne kjøre RGB signaler gjennom en component switch.
    Har lett litt rundt på nettet og finner stort sett bare component bokser... Vet ikke om man kan bruke rbb signaler i en component svitsjer...
    Og når jeg nevner scart kontakten mener jeg at det ikke vil ha noe å si om man bruker video pinnen eller audio pinnen i selve scartadapteren. De er jo helt identiske(metall pinnene inne i scartkontakten). Altså hvis han hadde kjørt RGB via phonokabler ville det bety fint lite om signalet gikk via pinne 2 eller pinne 7 i scartkontakten
    Så vi er nok enige i det store og hele, og hvis trådstarter bruker component så er vel svaret at han kan bruke component switcher.

Newcomer Spitfire sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    241
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg forklarer dårlig...
    Og ikke kan jeg mye om dette heller. :cry: Enda...

kort og godt så lurer jeg på om en componentswitcher kan ta RGB ?
    Har fått høre at en component switcher ikke takler RGB.

Og finnes det en som ikke koster en legg og en arm...??

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med du vet hvordan kabel du bruker? Er det en component kabel(impedans på 75 ohm) du kjører RGB over må du ha en switch som er bygd for å ta dette. Denne switch'en jeg linket til på ebay skal da fungere hvis det de skriver om produktet er riktig.

IMPORTANT NOTE: Component V's RGB Video?
    You may have heard two terms used, RGB or Component Video.
    Component Video can sometimes be mistaken for RGB (because it's connectors are also Red Green and Blue). RGB is most commonly found on devices which have SCART connectors.
    The two are infact two seperate video formats and are not compatible. This switch will work with both formats but it will not convert one to the other. You need to make sure that both your source and display equipment are both the same format for it to work. For more infor please feel free to give us a call.
    Switch'en koster ca 60 australske dollar og det blir ca 300 norske kroner +frakt og evt. mva.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Component switch

Firmaet www.leteng.no på Tynset leverer kabler og diverse switcher, også for component video og RGB.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •