bildekvalitet og linjedobler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer Gazza sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

bildekvalitet og linjedobler

Leste dette på bigscreen.se.
    Testet baseras helt på den bild vi fick via en progressiv PAL-signal via komponent, och ingenting annat. Progressiv signal, kontra interlace ger en kvalitetsskillnad på ungefär 25%, så se för Guds skull till att maximera kvaliteten med hjälp av en DVD-spelare som lämnar progressiv signal. Speciellt då Z2 inte har någon egen de-interlacer.

Det jeg undres på er at siden projektoren ikke har de-interlacer (=linjedobler)? vil dette også gå utover bildekvaliteten på s-video og kompositt.
    Skjønner at Shit inn = shit out, men vil en annen projektor med linjedobler vise et bedre bilde f.eks på TV-signalet.

Gazza

Newcomer splatt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror dette rett og slett baserer seg på at skribenten ikke har peiling på hva han snakker om. Han fikk jo bilde med interlaced kilde, så dermed MÅ den ha de-interlacer!

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med at den må ha en form for de-interlacer for å få bilde ja. Tror at han mener den er veldig dårlig, men det er uansett rart skrevet hvis dette er tilfellet.

Det jeg undres på er at siden projektoren ikke har de-interlacer (=linjedobler)? vil dette også gå utover bildekvaliteten på s-video og kompositt.
    Skjønner at Shit inn = shit out, men vil en annen projektor med linjedobler vise et bedre bilde f.eks på TV-signalet.
    Hvis proj'en mates med et interlaced signal så vil den innebygde linjedobleren bestemme bildekvaliteten. Mates proj'en med progressivt signal så vil det være linjedobleren i feks. dvd-spilleren som bestemmer bildekvaliteten

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dolbytor
    Hvis proj'en mates med et interlaced signal så vil den innebygde linjedobleren bestemme bildekvaliteten. Mates proj'en med progressivt signal så vil det være linjedobleren i feks. dvd-spilleren som bestemmer bildekvaliteten
    Nemlig. Men det var definitivt ikke det som ble sagt i den artikkelen. Syns i grunn den artikkelen var passelig dårlig, og det skinner liksom gjennom at han ikke har helt peiling. Syns jeg da

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med splatt!Det var et dårlig review.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det verste med hele reviewen var at han begynte å kritisere projektoren basert på fabrikkinstillingene. Da mener jeg at du ikke helt har skjønt det!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her et et screenshot! Z2 in action!ser bra ut det her.jeg vet at et screenshot ikke sier helle sannheten.Og han testen en Z2 som hadde rød-stick!det er nå fikset med Firmware.dårlig test.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror dere misforstår. De interlaceren er ikke en linjedobler. De interlaceren brukes til å generere de manglende linjene i et delbilde (halv oppløsning) eventuellt å sette sammens to delbilder som hører sammen til et delbilde med full oppløsning. Et deinterlaced bilde inneholder akkurat like mange linjer som et ikke deinterlaced bilde. På Z2 må man ha en skalerer som skalerer opp antall linjer til 720. (fra 576)

Fordelen med å han en deinterlacer i en DVD spiller er at DVD spilleren vet hvilke delbilder som skal settes sammen og ikke. Faktisk så er det slik at deinterlaceren(f.eks DCDi) ikke brukes ved filmavspilling på en progressiv spiller, kun ved videomateriale. Ved vanlig filmavspilling så settes bare linjene sammens uten noe behov for beregning av linjer.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dolbytor
    Regner med at den må ha en form for de-interlacer for å få bilde ja. Tror at han mener den er veldig dårlig, men det er uansett rart skrevet hvis dette er tilfellet.
    Trenger ikke å ha en deinterlacer for å få bilde. Man oppdaterer bare annehver linje i gangen.

Det er veldig få spillere som har linjedobler. DV-868 kan øke linjetallet til 1080 noe som ikke er dobling ved PAL (men med NTSC)

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her tar du nok feil! Har selvfølgelig ikke linken tilgjengelig, men jeg leste en lang artikkel som beskrev progressive vs. interlaced i dybden, og der sto det klart og tydelig spesifisert at de-interlacer og linjedobler er to forskjellige navn på samme ting!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av splatt
    Her tar du nok feil! Har selvfølgelig ikke linken tilgjengelig, men jeg leste en lang artikkel som beskrev progressive vs. interlaced i dybden, og der sto det klart og tydelig spesifisert at de-interlacer og linjedobler er to forskjellige navn på samme ting!
    Beklager du tar nok veldig feil. Deinterlacer er ingen linjedobbler. Han som skrev den artikkelen viste ikke hva han skrev(eller du misforstod). Bare tenk: Action Zero Five har deinterlacer (DCDi) men den har ikke 1152 linjer pga av det. Den har 576 som den PAL orginalt er. (Den fyller bare inne linjer i delbildet slik at hvert delbilde har 576 linjer siden det vises progressivt)

Sitat Secrets of Home Theater:

More importantly, "line doubler" is just a marketing way of saying "deinterlacer." However, the number of lines is not doubled in the process of deinterlacing. Even worse are "line quadruplers" which are really deinterlacers combined with scalers that double the number of scan lines. The argument seems to be, "Since a deinterlacer is a 'line doubler' and the scaler then doubles the actual number of scan lines, then the combination must be a 'line quadrupler.'" We find that kind of math very strange, and prefer to use more useful and descriptive names.

http://www.hometheaterhifi.com/volum...e-10-2000.html

Du kan også ta en titt på min egen guide her:
    http://www.hjemmekino.no/guide/progressive.asp

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, det var jo akkurat den artikkelen der jeg har lest, og du siterer jo selv:
    More importantly, "line doubler" is just a marketing way of saying "deinterlacer."

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av splatt
    Tja, det var jo akkurat den artikkelen der jeg har lest, og du siterer jo selv:
    More importantly, "line doubler" is just a marketing way of saying "deinterlacer."
    Forstår du selv hva du skriver? Du fjernet jo setningen som kom etterpå som tilbakeviste påstanden:

However, the number of lines is not doubled in the process of deinterlacing.
    Den artikkelen hevder jo klart og tydelig at det bare er sprøyt at de er linjdobbling når enkelte produsenter kaller det det. Men hvis du tar utgangs punkt i hva produsentene sier isteden for hva som egentlig skjer så er det jo forståelig. Hvis du har 50 kroner og jeg har 50 kroner og vi annethvert minutt låner de av hverandre så har vi ikke dobbelt så mange penger.

Ekte linjedobblere dobler antall linjer, og brukes vel bare stort sett sammen med CRT projektorer.

Newcomer Gazza sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant med alle svar og linker Takk

Men jeg synes fortsatt det er litt "diffust" det du skrev Peakman:

Fordelen med å han en deinterlacer i en DVD spiller er at DVD spilleren vet hvilke delbilder som skal settes sammen og ikke. Faktisk så er det slik at deinterlaceren(f.eks DCDi) ikke brukes ved filmavspilling på en progressiv spiller, kun ved videomateriale. Ved vanlig filmavspilling så settes bare linjene sammens uten noe behov for beregning av linjer.
    Er det slik at ved en DVD filmavspilling på min 963SA så benyttes ikke deinterlaceren (f.eks DCDi), på progressiv component ut. Pga at den ikke trengs...... Føler meg lurt
    Denne deinterlaceren brukes bare på videomateriale (dårligere enn DVD-film kvalitet). Dermed vil en deinterlacer (i en projector) kunne gjøre et TV-bilde (fotball) bedre (f.eks uten flimmer).
    Dette vil jo være et minus da om Z2 ikke har deinterlacer

Er jeg helt på jorde her eller :lol:
    Misforsto jeg splatt rett: skribenten (jeg) ikke har peiling på hva han snakker om

Takk for alle svar

Gazza

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan blir det hvis man bruker en iScan Ultra Video Processor DVI med Z2?kan det bli bra?.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm

linjedobling == deinterlacer == 720x576p for PAL

...for NTSC er det 720x480p

Linjetripling er... *1,5, og Linjequadrupling er...*2

PAL: 1080x864 og 1440x1152

NTSC: 1080x720 og 1440x960

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller en annen Processor med dvi kan vel også brukes?kanskje denne http://www.focusinfo.com/products/ce...enterstage.htm ?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gazza
    Interessant med alle svar og linker Takk

Men jeg synes fortsatt det er litt "diffust" det du skrev Peakman:

Er det slik at ved en DVD filmavspilling på min 963SA så benyttes ikke deinterlaceren (f.eks DCDi), på progressiv component ut. Pga at den ikke trengs...... Føler meg lurt
    Denne deinterlaceren brukes bare på videomateriale (dårligere enn DVD-film kvalitet). Dermed vil en deinterlacer (i en projector) kunne gjøre et TV-bilde (fotball) bedre (f.eks uten flimmer).
    Dette vil jo være et minus da om Z2 ikke har deinterlacer

Er jeg helt på jorde her eller :lol:
    Misforsto jeg splatt rett: skribenten (jeg) ikke har peiling på hva han snakker om

Takk for alle svar

Gazza

På en DVD film med filmkilde så er den basert på 24 forskjellige bilder.
    Hastigheten økes litt og så deles hvert bilde utover 2 delbilder med halv oppløsning. For å lage et progressivt bilde av dette så trenges det ikke noe spesielle avanserte kretster (som DCDi) siden man bare kobler sammens de to rette delbildene. Men på videomateriale så består det av 50 FORSKJELLIGE bilder og da trengs det å beregne de linjene som mangler i hvert bilde (da er det kjekt med DCDi som bergenger slike linjer som ikke er lagret på DVD platen). Videomateriale kan være konsterter og lignende som er spilt inn med videokamera. (trengs ikke være dårligere bildekvalitet)

Det ligger informasjon på DVD platene hva som er filmmateriale og videomateriale (ikke på alle desverre). Men en projektor har ikke tilgang på denne informasjon og må selv finne ut av det. Derfor kan det hende at den driver å bergegner linjer som egentlig befant seg i forrige eller neste delbilde.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rusty
    Hvordan blir det hvis man bruker en iScan Ultra Video Processor DVI med Z2?kan det bli bra?.
    Desverre har ikke denne skalering(det jeg kunne finne ut av bruksanvisning), men det bør jo bli bra.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •