Prosjektor eller flat tv?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Prosjektor eller flat tv?

Jeg skal nå gå til innkjøp av enten prosjektor eller flat tv.
    Poenget med kjøpet er at jeg skal se mye film og derfor helst vil ha et ganske stort bilde. Men nå vil sitteposisjon være maks 3,5 meter fra tv\lerret.
    Derfor vil jeg høre hva som blir anbefalt?
    Pris må være mellom 10 og 15 tusen, kan godt være brukt hvis det finnes et godt kjøp :-P

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Foreslår begge, du vil ikke se dagsrevyen på projektor.

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    Foreslår begge, du vil ikke se dagsrevyen på projektor.
    Hehe, fra før av har jeg en liten 26" som det fint går an å se dagsrevyen med.
    Nå tenkte jeg først og fremst på hva jeg skal bruke til å se film med.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med den sitteavstanden hadde jeg valgt projektor, helt klart. Det du må vurdere er andre praktiske ting som kabling, plassering av lerret og projektor, lysdemping, og så videre.

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Med den sitteavstanden hadde jeg valgt projektor, helt klart. Det du må vurdere er andre praktiske ting som kabling, plassering av lerret og projektor, lysdemping, og så videre.
    Har også veldig lyst til å velge det, men med prosjektor blir vel lerretet ca 3m fra meg. Vet ikke hva som er anbefalt men det virker jo som en veldig kort avstand.
    det er ikke noe problemer med kabling eler plassering av lerret ettersom det kun er ett sted jeg kan ha lerrete og det da må komme ned fra taket.
    Lysdemping vil vel ikke være noe problem etter som jeg bare ser filmer om kvelden\natterstid. En ting som er viktig er at den fungerer fint sammen med pc, hva er best å koble til pc? Prosjektor eller tv?

Newcomer rasta sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revol2k
    Har også veldig lyst til å velge det, men med prosjektor blir vel lerretet ca 3m fra meg. Vet ikke hva som er anbefalt men det virker jo som en veldig kort avstand
    Hvis du velger et lerret på 180-200 cm er det sannsynligvis ikke noe problem uansett hvilken PJ du velger (av de litt nyere modellene). Dersom du er bekymret for ScreenDoor så kan du jo også velge en Panasonic AE900 (som har smoothscreen). Da kan du nok også benytte et enda større lerret.

Jeg har en AE900, sitter 3,5 m fra og har 200 cm lerret - funker glimrende.
    Bruker også PJ'en mye til tv-titting og der er AE900 bra.

BR :-)

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rasta
    Hvis du velger et lerret på 180-200 cm er det sannsynligvis ikke noe problem uansett hvilken PJ du velger (av de litt nyere modellene). Dersom du er bekymret for ScreenDoor så kan du jo også velge en Panasonic AE900 (som har smoothscreen). Da kan du nok også benytte et enda større lerret.

Jeg har en AE900, sitter 3,5 m fra og har 200 cm lerret - funker glimrende.
    Bruker også PJ'en mye til tv-titting og der er AE900 bra.

BR :-)
    kommer nok ikke til å bruke et lerret større enn 180, men kan du fortelle meg hva screendoor er? Og i tillegg komme med forslag til en prosjektor som kan brukes fint med pc på et ikke veldig stort lerret og ikke særlig lang avstand fra prosjektor til lerret. :-)
    Hvor høy oppløsning må jeg ha for å få et "klonet" bilde av pc skjermen på prosjektoren? jeg kjører 1280x1024 på pcskjermen.

-vegard

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Screendoor er mellomrommet mellom pikslene, populært kalt hønsenetting.

Intermediate Starman sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    3,152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Panasonic PT-AE900 bør være et godt valg.

Ser at Komplett har et nedsatt "demobrukt" eksemplar til kr 11795,-: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=316352&cks=PRD

Her er et bra lerret (170cm) på avshop: http://www.avshop.no/catalog/product...roducts_id=414

Med disse valgene er du godt innenfor budsjettet ditt. :smile:

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker, skal se litt nærmere på de der. Men det lerrete på avshop har vel ikke tak oppheng med i prisen?

Newcomer hitme357 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

flat tv

selvfølgelig, det er vel ikke noe som er bedre og kulere enn en bra flat tv...

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hitme357
    Har du noen god begrunnelse for det eller?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ennå tilgode å få samme grad av kinofølelse fra forholdsvis små bildeareals flatskjermer 37"-50" som man gjerne kan med mange av de hjemmekino projektorene som er aktuelle for bildestørrelser på f.eks 80"-110".

Akkurat hva som er kulest av PJ eller Flat TV kan vel diskuteres, og er vel avhengig av hvem som utaler seg og erfarings grunnlag osv, men det er vel ellers litt vankelig å sammenligne disse to måtene å vise bilde på, og forskjellene mellom hva som trengs av oppsett for å få et godt resultat.

Flatskjerm for meg betyr en ganke enkel løsning med et vegg eller bord stativ plassert TV med mulighet for DVD og muligens HD avspilling og med ganske god kone aksept faktor. Det blir med andre ord bare en litt kulere oppgradering og overgang fra en dyp 26-32" CRT TV, hvis man velger en 37" - 50" Flatskjerms TV. Resultastet er etter min mening fremdeles bare en TV.

Projektor er mer et ønske om å få en større grad av Kino opplevelse i egen stue eller helst eget hjemmekino rom, men som det til gjengjeld kreves en helt annen grad av egen innsats med oppsett av lerret og løsninger for å få god lyskontroll og fysisk plassering osv. Hvor mye plass man kan bruke og romløsninger osv er vel ofte en stor del av hvor velykket det blir og om man får godord fra kona når det gjelder et oppsett med projektor. Vanlige TV sendinger kan til nød vises på en projektor, men pga bildestørrelsen og den ofte litt begrensede kvaliteten man oppnår på vanlige Standard definisjon sendinger så blir det ofte til at man foretrekker en egen TV for dagsrevyen osv, og mer velger DVD og etter hvert HD kilder for det som vises på lerretet.

Sitat Opprinnelig postet av hitme357
    Noe av det kuleste jeg vet når det gjelder bildevisnings teknologi er i alle fall ikke det som i dag er mest vanlig av flat-TVer. Et oppsett med en god 1080p kjørende 9"CRT projektorer, dvs en ca 80kg tung projektor som er ca 1,1 meter lang, 0,6 meter bred og gjerne opphengt i takbjelkene og senker med kabinettet takhøyden med ca 0,4 meter over den beste "hotspot" sitteplassen, det er skikkelig kult det....;-)

Intermediate Starman sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    3,152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revol2k
    Takker, skal se litt nærmere på de der. Men det lerrete på avshop har vel ikke tak oppheng med i prisen?
    Nå vet jeg jo ikke hva slags tak du har der du planlegger å montere lerret. Men hvis du har godt skruefeste i taket så er det eneste du trenger å kjøpe 2 kroker (til ca. kr 10..?) på nærmeste jernvare som du skrur opp/inn i taket. Disse krokene henger du så kassetten m. lerrete opp i.

Det kan jo også være verd å nevne at frakt er inkludert i prisen på dette lerret hos avshop.

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Starman
    Nå vet jeg jo ikke hva slags tak du har der du planlegger å montere lerret. Men hvis du har godt skruefeste i taket så er det eneste du trenger å kjøpe 2 kroker (til ca. kr 10..?) på nærmeste jernvare som du skrur opp/inn i taket. Disse krokene henger du så kassetten m. lerrete opp i.

Det kan jo også være verd å nevne at frakt er inkludert i prisen på dette lerret hos avshop.
    Tenkte på om det fulgte med kassett til lerrete jeg, men nå virker det jo som om det gjør det. Da er det ikke noe problem :grin:

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Jeg har ennå tilgode å få samme grad av kinofølelse fra forholdsvis små bildeareals flatskjermer 37"-50" som man gjerne kan med mange av de hjemmekino projektorene som er aktuelle for bildestørrelser på f.eks 80"-110".

Akkurat hva som er kulest av PJ eller Flat TV kan vel diskuteres, og er vel avhengig av hvem som utaler seg og erfarings grunnlag osv, men det er vel ellers litt vankelig å sammenligne disse to måtene å vise bilde på, og forskjellene mellom hva som trengs av oppsett for å få et godt resultat.

Flatskjerm for meg betyr en ganke enkel løsning med et vegg eller bord stativ plassert TV med mulighet for DVD og muligens HD avspilling og med ganske god kone aksept faktor. Det blir med andre ord bare en litt kulere oppgradering og overgang fra en dyp 26-32" CRT TV, hvis man velger en 37" - 50" Flatskjerms TV. Resultastet er etter min mening fremdeles bare en TV.

Projektor er mer et ønske om å få en større grad av Kino opplevelse i egen stue eller helst eget hjemmekino rom, men som det til gjengjeld kreves en helt annen grad av egen innsats med oppsett av lerret og løsninger for å få god lyskontroll og fysisk plassering osv. Hvor mye plass man kan bruke og romløsninger osv er vel ofte en stor del av hvor velykket det blir og om man får godord fra kona når det gjelder et oppsett med projektor. Vanlige TV sendinger kan til nød vises på en projektor, men pga bildestørrelsen og den ofte litt begrensede kvaliteten man oppnår på vanlige Standard definisjon sendinger så blir det ofte til at man foretrekker en egen TV for dagsrevyen osv, og mer velger DVD og etter hvert HD kilder for det som vises på lerretet.

Noe av det kuleste jeg vet når det gjelder bildevisnings teknologi er i alle fall ikke det som i dag er mest vanlig av flat-TVer. Et oppsett med en god 1080p kjørende 9"CRT projektorer, dvs en ca 80kg tung projektor som er ca 1,1 meter lang, 0,6 meter bred og gjerne opphengt i takbjelkene og senker med kabinettet takhøyden med ca 0,4 meter over den beste "hotspot" sitteplassen, det er skikkelig kult det....;-)
    Er helt enig med deg, prosjektor gir mye mer kinofølelse enn hva en tv gjør. Problemet mitt var jo at jeg trodde det var litt liten avstand fra sitteposisjon til lerrete, men 3 meter skal visst gå fint. Og siden jeg er 16 år, bor hos faren min og skal ha den på mitt eget rom har jeg heller ingen waf å ta hensyn til :wink: Derfor blir det nok pj på meg :grin:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •