Diskusjon vedr. HD/SD, -flatskjermer og kildemateriale

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 62
    Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Diskusjon vedr. HD/SD, -flatskjermer og kildemateriale

Come on HåkonN, show me what you've got :grin:

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om det er lurt av meg å skrive noe i denne a|ex vs HåkonN tråden, men ettersom jeg føler meg litt skyldig og kankje har vært en liten katalysator i den andre tråden så...

Opprinnelig skrevet av HåkonN
    Så du hevder at en TV med 1280X768 ikke gir riktig bilde på med 720p signal?

Opprinnelig skrevet av a|ex
    Jeg snakket om 1280x720, ikke 1280x768. Det er fortsatt ikke samsvarende med 720p-standarden.
    Dette stemmer vel ikke helt a|ex. Dette fordi så lenge Pioneer skjermen det ble diskutert rundt og som hadde 1280x768 oppløsning også har et bredde/høyde forhold som tilsvare 15:9, så er den helt og fullt i stand til å vise et ekte 1280x720 16:9 bilde utifra sin native oppløsning og er vel derfor også samsvarende med 720p-standarden.

At det blir litt ubenyttet oppløsning over og under bildefeltet er vel ikke noe problem på en plasma som kan skru av lyset i disse områdene. Det og det faktum at mange filmer også har 2,35:1 format så er vel ikke forskjellen mellom en ekte 1280x720 16:9 og en 1280x768 15:9 skjerm så veldig stor....

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Jeg kan forsikre deg om at jeg overhodet ikke er hårsår, og kommentarene dine preller av som vann på et teflonbehandlet bilpanser.
    Behandler de virkelig bilpanser med teflon??

Det er imidlertid irriterende når du gang på gang tillegger meg meninger jeg ikke har og prøver å fremstille meg som inkompetent bare fordi du selv er langt ute på viddene og ikke har noen teknisk relevante motargumenter å komme med.
    Jeg tillegger deg ikke meninger, jeg quoter deg direkte 95% av gangene. Hvordan du tolker deg selv vet ikke jeg.

Og jeg fremstiller deg ikke inkompetent med vilje, men i diskusjonen ang. forsterkere som vi holdt på dag inn og dag ut, må jeg si du klarte det fint selv. No offence....

Typen "du skal ikke tro på alt hva selgerne på elkjøp forteller deg" og lignende faller på sin egen urimelighet. Gjør noen søk på forumet så finner du fort ut hva jeg mener om kompetansen til de som jobber i elektronikkbutikkene. Forøvrig dømmer du jo selv skjermene etter hvordan de fremstår på elkjøp, og det i seg selv sier jo mer om din kunnskap enn om selve skjermene.
    Hva vet du om hvordan jeg dømmer skjermene? Har jeg sagt jeg tasser rundt på elkjøp og vurderer flatskjermer? Snakker om å putte ord i munnen på folk... du skulle vært politiker du....

Forøvrig, når det gjelder hvem forteller hva som er "sant" og ikke, så tror jeg ikke du skal rope så høyt, ettersom du tydeligvis er litt på villspor når det gjelder både det ene og det andre..
    Når det gjelder lyd/bildemessige syn, pleier jeg å poengtere at det er min erfaring. Når det gjelder ting som baserer seg på fakta, er det vel neppe noen vits å gå rundt grøten når du "roper" ut ting som er regelrett visvas.. Det er ingen garanti for at opplysningene man har funnet på nettet er korrekte, men dersom man oppgir totalt gale opplysninger, uten å kunne rede for hvor man fant de, eller hvordan det har seg slik kun for å forsvare egne kjøp, må man tåle å bli irettesatt.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Vet ikke om det er lurt av meg å skrive noe i denne a|ex vs HåkonN tråden, men ettersom jeg føler meg litt skyldig og kankje har vært en liten katalysator i den andre tråden så...

Dette stemmer vel ikke helt a|ex. Dette fordi så lenge Pioneer skjermen det ble diskutert rundt og som hadde 1280x768 oppløsning også har et bredde/høyde forhold som tilsvare 15:9, så er den helt og fullt i stand til å vise et ekte 1280x720 16:9 bilde utifra sin native oppløsning og er vel derfor også samsvarende med 720p-standarden.

At det blir litt ubenyttet oppløsning over og under bildefeltet er vel ikke noe problem på en plasma som kan skru av lyset i disse områdene. Det og det faktum at mange filmer også har 2,35:1 format så er vel ikke forskjellen mellom en ekte 1280x720 16:9 og en 1280x768 15:9 skjerm så veldig stor....
    Poenget er at den ikke kan vise 1:1 pixelmapping, som jeg poengterte.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Behandler de virkelig bilpanser med teflon??
    Hvis du ikke var klar over det så er det vanlig å teflonbehandle biler ja. Dette for å forenkle vedlikeholdet betraktelig. Polering blir en saga blott, og vasken består av en omgang med hageslangen så er den like fin igjen. Riper og hakk etter stensprut er så godt som ikke-eksisterende, da teflonbelegget danner en beskyttende hinne over den eksisterende billakken. For å illustrere effekten og poenget mitt: Hvis du skyller en stekepanne i teflon, ser du hvor lett vannet preller av..

Jeg tillegger deg ikke meninger, jeg quoter deg direkte 95% av gangene.
    Hva med de resterende 5 %? Du innrømmer jo her at du vrir på det jeg sier.

Og jeg fremstiller deg ikke inkompetent med vilje, men i diskusjonen ang. forsterkere som vi holdt på dag inn og dag ut, må jeg si du klarte det fint selv. No offence....
    Dette er en annen diskusjon. Skal vi legge den forrige på is nå? Det var dette med å holde tema da..jeg ser gjerne noen kompetente, tekniske svar på det vi egentlig diskuterer snart.

Hva vet du om hvordan jeg dømmer skjermene? Har jeg sagt jeg tasser rundt på elkjøp og vurderer flatskjermer? Snakker om å putte ord i munnen på folk... du skulle vært politiker du....
    Du har ihvertfall sagt følgende:

jeg trenger ikke måleutstyr for å se at en skjerm til 15-20 000,- på elkjøp (deriblant LG) med oppgitte 10 000:1 kontrast ikke har 2,5 ganger bedre sortnivå enn f.eks 506XDE/PV500
    For meg høres dette unektelig ut som du trekker konklusjoner om en skjerms kvaliteter etter å ha sett hva dem presterer i de flombelyste elkjøp-lokalene, hvor de forøvrig er kalibrert av de inkompetente selgerne som jobber der.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forøvrig kan jeg ikke se at du har kommentert dette innlegget noe sted. Betyr det at du samtykker?

Sitat:
    Hvis du ser på de litt dyrere plasmamerkene som nesten utelukkende vinner alt av tester, og blir mest omtalt på forum rundt om kring, som f .eks Pioneer og Panasonic vil du se at de satser kun på høyoppløst

Sitat:
    Ja jeg ser at Panasonic har noen lavoppløste modeller. Jeg har ikke nektet for det

Tok du feil der eller ikke? Det er da helt utrolig at en som er så kunnskapsrik om plasmaskjermer ikke har fått med seg at panasonic, en av verdens største plasmaprodusenter, har flere meget gode og kritikerroste, lavoppløste modeller.

Sitat:
    Hva har det med diskusjonen å gjøre? Uansett at et merke er markedsleder betyr ikke at det er best.. McDonnalds selger sikkert mest hamburger også, uten at de fleste vil si den er best.

Jeg skjønner ikke hvordan det ikke kan ha noe med diskusjonen å gjøre. Et merke som selger best er selvfølgelig ikke dårlig, men et resultat av god kritikk som følge av god kvalitet, og dermed kjøpevilje fra publikum. Toyota Corolla er ikke verdens beste bil, men den er verdens mest solgte, og sannsynligvis selve definisjonen på driftsikkerhet. LG er følgelig heller ikke "best" på plasmaskjermer enda, men de er gode og på enkelte områder bedre enn andre. (Vær så snill og ikke start en bildiskusjon nå. Jeg kjører ikke corolla nei. jeg kjører fransk, som er alt annet enn driftsikkert).

Sitat:
    Hvilken tester er det du referer til når du sier de har brukt måleutstyr for å sammenligne de høyoppløste med de lavoppløste?

http://avforum.no/forum/showpost.ph...14&postcount=65

Legg merke til forskjellen i sortnivå mellom lavoppløste og høyoppløste. LG 42PX4RV er ikke med i testen da det er en nyere skjerm, men den har sortnivå på linje med 42PA50 (7500:1 - oppgitt til 4000:1).

Sitat:
    For det jeg har lest er ofte oppgitte sortnivå kraftig overdrevet, selv om det er bra. At produsenter overdriver specs er imidlertidig ikke noe nytt.....

Sitat:
    Så nå beskylder du Panasonic for å jukse med målingene, for det ikke samsvarer med din påstand?

hmmm...jeg vet ikke hvem som akkurat påsto at det ikke var noe nytt at produsentene jukset med målingene. Panasonic og Pioneer er blant de merkene som inntil videre har vært temmelig ærlige, mens for eksempel samsung og LG har vært veldig "dynamiske" i sine målinger, om du skjønner hva jeg mener. Det er imidlertid ikke annonsene som gjør at den LG'en jeg tilfeldigvis er eier av har et godt sortnivå.

Sitat:
    Og kan du fortelle meg hvem som er de mer uerlige merkene da Alex? For jeg trenger ikke måleutstyr for å se at en skjerm til 15-20 000,- på elkjøp (deriblant LG) med oppgitte 10 000:1 kontrast ikke har 2,5 ganger bedre sortnivå enn f.eks 506XDE/PV500....

Med flombelysningen i slike butikker hadde du ikke sett forskjell på sortnivået uansett!

Sitat:
    Så du hevder at en TV med 1280X768 ikke gir riktig bilde på med 720p signal?

Definer "riktig". Den gir ikke perfekt/korrekt bilde da skjermen ikke gir 1:1 pixelmapping. Det gjør imidlertid 1080p-skjermer foret med 1080p-kildemateriale.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gi meg noen konkrete eksempler på noe jeg har sagt som er faktafeil, og hva som er galt i påstanden.
    Konkrete eksempler....
    Nye Pioneer AX4AVi-S er den nye toppmodellen og er vel bedre på alle områder - koster 15 000,-....
    Trenger vel ingen kommentarer.... (ref. Pioneer)
    AX4 har HDMI-switching, og det alene veier vel mer enn opp mot noe av det ubetydelige greiene du lister opp over (touchscreenfjernkontroll, Thick copper bus-bar osv). Det er tross alt en meget viktig faktor BÅDE for lyd og bilde......

.....Betaler man 45k for en receiver idag uten denne funksjonaliteten, som både resulterer i bedre bilde (ved videoswitching)
    HDMI/videoswitch gir da ikke bedre bilde....!
    Da er det jo merkelig at pioneer hardnakket påstår at den som utvikler minst varme leverer mer effekt til høyttalerne til tross for mindre strømforsyning
    Venter fortsatt på hvor Pioneer påstår "hardnakket" påstår at den forsterkeren som gir minst varme, leverer mer effekt, til tross for mindre strømforsyning.....
    Forøvrig opererer videosignalet i HDMI med sterkere signalstyrke enn DVI.
    Videosignalet som passerer i hdmi kabelen er det samme som er i DVI, i allefall skal man tro utviklere av kabler og det som har satt standarden. (Ref. hdmi.org +++)
    Min plasma er lavoppløst, nettopp fordi det gir det beste bilde på dagens lavoppløste kildemateriale.....
    Oppskalert PAL matriale vil jo gi større skarphet enn standard. Det er jo derfor vi bruker scalere.
    Jeg skal da ha HD etter hvert jeg også, men da skal det være skikkelig 1080p, ikke noe jallagreier midt imellom
    720P er vel neppe noe "jalla-greier" når det er definert som HD. (720i/p og 1080p). Synd at vi muligens ender opp med denne "jalla-standarden" på TV-signalet her i landet. På en vanlig TV er det større forskjell mellom PAL og 720P enn 720P og 1080P, og det blir tullete å kalle det jalla... Hadde din LG hatt 720P støtte, tipper jeg det hadde vært mer enn bra nok...
    Videre kan jeg fortelle deg at LG'en min kjører over alt fra pioneer når det kommer til sortnivå og kontrast. Rett og slett fordi pioneer-skjermene er "høyoppløste"
    Kan du referere til noen testresultater som tester disse 2 skjermene mot hverandre siden du hevder det så bastant, eller er dette din personlige mening?

Jeg kan ikke refere til noen direkte testresultater, men min personlige mening er at Pioneer overkjører LG over alt når det kommer til bildekvalitet. (skulle bare mangle til langt høyere pris). Videre la jeg ikke merke til at kontrast/sortnivå var noe bedre på LG, heller ikke at det var dårligere.
    - forøvrig et feilaktig begrep spør du meg, 1024x768 har ikke mye med HD å gjøre bortsett fra i den tulleste "HD-Ready"-standarden. Ekte/full HD får man bare med 1080p, sånn er det bare
    Defineringen av HD står litt ovenfor. At du har din egen standard der du definerer "ekte HD", må du gjerne ha, men det er ikke noe vits å prøve å overbevise folk som kanskje ikke har så mye greie på HD at alt annet enn 1080P er bare tull...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg nekter konsekvent å begynne å diskutere forsterkere igjen håkon. Det er vi ferdig med. Kan du holde deg til diskusjonen eller må du trekke inn noe helt nytt for å fortsatt kunne svare for deg?

Forøvrig er sitatene dine tatt ut av sin sammenheng. Jeg skal svare på alt annet enn tråden der vi diskuterte forsterkere.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget er at den ikke kan vise 1:1 pixelmapping, som jeg poengterte.
    Hvis det ikke er vesentlig, så er det vel ingen vits å nevne? Du får det til å høres ut som det er bortkastet å kjøpe en skjerm med denne oppløsningen.

Har du testet 720P med denne oppløsningen?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det ikke er vesentlig, så er det vel ingen vits å nevne? Du får det til å høres ut som det er bortkastet å kjøpe en skjerm med denne oppløsningen.

Har du testet 720P med denne oppløsningen?
    javisst. Det er vesentlig med 1:1 pixelmapping fordi da unngår man noen form for skalering av det opprinnelige signalet.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg nekter konsekvent å begynne å diskutere forsterkere igjen håkon. Det er vi ferdig med. Kan du holde deg til diskusjonen eller må du trekke inn noe helt nytt for å fortsatt kunne svare for deg?

Forøvrig er sitatene dine tatt ut av sin sammenheng. Jeg skal svare på alt annet enn tråden der vi diskuterte forsterkere.
    Du spurte etter konkrete eksempler. Og du sier også at jeg har til vane å gang på gang fremstille deg som inkompotent... da må jeg dra frem eksempler som viser hva det snakkes om her...

At de er tatt ut av sin sammenheng tviler jeg sterkt på, da det er quotet hele setninger. Du klarte ikke å bortforklare påstandene dine den gangen, ei heller indrømme at du tar feil, og nå påstår du at de er tatt ut av sin sammenheng. Vel, jeg tror de fleste skjønner sammenhengen når de leser hele diskusjonen...

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    javisst. Det er vesentlig med 1:1 pixelmapping fordi da unngår man noen form for skalering av det opprinnelige signalet.
    Og hvordan påvirker dette bildet da Alex?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forøvrig kan jeg ikke se at du har kommentert dette innlegget noe sted. Betyr det at du samtykker?
    Det betyr at jeg ikke er så rask til å svare på alt det du brukte natta på skrive...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat:
    Forøvrig opererer videosignalet i HDMI med sterkere signalstyrke enn DVI.

Videosignalet som passerer i hdmi kabelen er det samme som er i DVI, i allefall skal man tro utviklere av kabler og det som har satt standarden. (Ref. hdmi.org +++)

HDMI kan sende component / 12 bit component. Det kan ikke DVI, som bare sender RGB. Det gjør at HDMI har et fortrinn kontra DVI. Vennligst bevis at jeg tar feil.

Sitat:
    Min plasma er lavoppløst, nettopp fordi det gir det beste bilde på dagens lavoppløste kildemateriale.....

Oppskalert PAL matriale vil jo gi større skarphet enn standard. Det er jo derfor vi bruker scalere.

Jeg snakker om ubehandlet PAL-materiale. Ikke oppskalert, som jeg har sagt en del ganger nå. Her er lavoppløste skjermer bedre enn høyoppløste......

Sitat:
    Jeg skal da ha HD etter hvert jeg også, men da skal det være skikkelig 1080p, ikke noe jallagreier midt imellom

720P er vel neppe noe "jalla-greier" når det er definert som HD. (720i/p og 1080p). Synd at vi muligens ender opp med denne "jalla-standarden" på TV-signalet her i landet. På en vanlig TV er det større forskjell mellom PAL og 720P enn 720P og 1080P, og det blir tullete å kalle det jalla... Hadde din LG hatt 720P støtte, tipper jeg det hadde vært mer enn bra nok...

Jeg snakker selvsagt som oppløsningen på skjermene, ikke selve signalene. Det er ingen ting i veien med selve 720p-standarden. Men inntil videre har vi ingen skjermer som kan gjengi dette perfekt uten skalering. Derfor blir 1080p befriende. Forøvrig støtter min LG både 720p og 1080i, så der fikk du den

Sitat:
    Videre kan jeg fortelle deg at LG'en min kjører over alt fra pioneer når det kommer til sortnivå og kontrast. Rett og slett fordi pioneer-skjermene er "høyoppløste"

Kan du referere til noen testresultater som tester disse 2 skjermene mot hverandre siden du hevder det så bastant, eller er dette din personlige mening?

Som sagt før, DVD&Hjemmekino har testet LG'en jeg har, som testvinner og kommentarer som "beste sortnivå/kontrast vi noen gang har sett".

Sitat:
    Jeg kan ikke refere til noen direkte testresultater, men min personlige mening er at Pioneer overkjører LG over alt når det kommer til bildekvalitet. (skulle bare mangle til langt høyere pris).

Hvem er det som beskytter sine egne innkjøp sa du?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det betyr at jeg ikke er så rask til å svare på alt det du brukte natta på skrive...
    Du får unnskylde at jeg var tidlig oppe av personlige årsaker idag, håkon..

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hvordan påvirker dette bildet da Alex?
    Skalering av signalet påvirker bildet negativt. Det burde selv du vite.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med de resterende 5 %? Du innrømmer jo her at du vrir på det jeg sier.
    At jeg quoter deg direkte 95% av gangene, og gjenforteller dine egne meninger 5% av gangene betyr da aldeles ikke at noe er vridd på. Det betyr at noe er quotet med direkte avskrift, annet ikke. Det er da vel ikke så vanskelig å forstå....

Dette er en annen diskusjon. Skal vi legge den forrige på is nå? Det var dette med å holde tema da..jeg ser gjerne noen kompetente, tekniske svar på det vi egentlig diskuterer snart.
    Når du kommer med utsagn, og krever eksempler... så får du svar. Hvis du ikke liker svaret du får, foreslår jeg at du ikke spør eller uttaler deg i utgangspunktet.

For meg høres dette unektelig ut som du trekker konklusjoner om en skjerms kvaliteter etter å ha sett hva dem presterer i de flombelyste elkjøp-lokalene, hvor de forøvrig er kalibrert av de inkompetente selgerne som jobber der.
    Mulig at jeg forklarte meg feil der, selv noen skjermer har jeg som alle andre beskuet i typiske elektromarked. Mengden av skjermer tilegnet den større andelen av befolkningen, ligger i prisjiktet 15-20k på Elkjøp/typiske elektromarked, og det var det jeg henviste til. Jeg er vittelig klar over at skjermer på slike steder kan være mektig feiljustert, og kan være vanskelig å beskue riktig i godt opplyste lokaler. Dog jeg kan forsikre deg om at jeg har sett mange flatskjermer i andre lokaler enn Elkjøp sine.

Newcomer oogieboogie sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg snakker selvsagt som oppløsningen på skjermene, ikke selve signalene. Det er ingen ting i veien med selve 720p-standarden. Men inntil videre har vi ingen skjermer som kan gjengi dette perfekt uten skalering. Derfor blir 1080p befriende. Forøvrig støtter min LG både 720p og 1080i, så der fikk du den
    Ingen planer om å delta i diskusjonen, men kan en 1080p skjerm gjengi 720p perfekt uten skalering som du sier? Er det ikke slik at de "befriende" 1080p skjermene må skalere 720p og allt annet materiale opp til sin native oppløsning.

Forøvrig en morsom tråd

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får unnskylde at jeg var tidlig oppe av personlige årsaker idag, håkon..
    Trenger ingen unnskylding for det. Jeg bryr da meg fint lite om når du finner det for best å svare, men poenget mitt var at jeg ikke klarer å svare på alt i løpet av noen få minutter....

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oogieboogie
    Ingen planer om å delta i diskusjonen, men kan en 1080p skjerm gjengi 720p perfekt uten skalering som du sier? Er det ikke slik at de "befriende" 1080p skjermene må skalere 720p og allt annet materiale opp til sin native oppløsning.
    jo. du skjønner vel at det er snakk om 1080p-signaler på 1080p-skjerm.

er det noen som vil bestride at dette er det optimale?

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •