Diskusjon vedr. HD/SD, -flatskjermer og kildemateriale - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 62
    Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Trenger ingen unnskylding for det. Jeg bryr da meg fint lite om når du finner det for best å svare, men poenget mitt var at jeg ikke klarer å svare på alt i løpet av noen få minutter....
    Okei, det er greit at du ikke er så kjapp på tastaturet, så lenge du svarer på innleggene mine over i løpet av kvelden (eller når det måtte passe deg)

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Skalering av signalet påvirker bildet negativt. Det burde selv du vite.
    Mulig jeg burde vite det, men jeg kan ikke se noen negative påvirkninger i 720P bildet i den oppløsningen. Dog vet jeg heller ikke helt hva jeg skal lete etter....

Og siden du kunne så mye om temaet, håpet jeg du kunne forklare meg hvordan dette synlig påvirker bildet at 720P blir scalert opp til 768P?

Ingen ned-skalering er i allefall gunstig, men det er første gang jeg hører oppskalering er ugunstig....

Og det bør være meget negativt hvis det skal forsvare å si at det er tullete å kjøpe en slik skjerm pga oppløsningen.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jo. du skjønner vel at det er snakk om 1080p-signaler på 1080p-skjerm.

er det noen som vil bestride at dette er det optimale?
    Ingen som bestrider det, jeg tror du misforstår spørsmålet.

Newcomer oogieboogie sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jo. du skjønner vel at det er snakk om 1080p-signaler på 1080p-skjerm.

er det noen som vil bestride at dette er det optimale?
    Forstår at det er det du mente, men det er da vel fortsatt sant at en 1080p skjerm må skalere allt annet materiale den også. I den forstand er det vel bare å innse at skalering er en del av hverdagen og kompromiss må inngås uansett hva man velger..

man kan jo selvfølgelig droppe helt å se på annet materiale enn native 1080p på 1080p skjermen sin da. Slik som jeg har forstått deg er skjermer som må skalere signålet dårlige mellomløsninger og bør unngås for enhver pris.

Du forstår vel at dette kan provosere folk som har sett litt mer HD enn deg selv.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg burde vite det, men jeg kan ikke se noen negative påvirkninger i 720P bildet i den oppløsningen. Dog vet jeg heller ikke helt hva jeg skal lete etter....

Og siden du kunne så mye om temaet, håpet jeg du kunne forklare meg hvordan dette synlig påvirker bildet at 720P blir scalert opp til 768P?

Ingen ned-skalering er i allefall gunstig, men det er første gang jeg hører oppskalering er ugunstig....

Og det bør være meget negativt hvis det skal forsvare å si at det er tullete å kjøpe en slik skjerm pga oppløsningen.
    Tullete er det ikke. Men det er ikke optimalt. Forøvrig synes jeg ikke det er noe forskjell på hvor negativt det er om det så er oppskalering eller nedskalering som blir gjort, så lenge det blir gjort i selve skjermen. Prossesseringen som foregår internt er i de aller fleste tilfeller av mye dårligere kvalitet enn prossessering som blir gjort eksternt, om det så er i en separat videoprosessor eller i en god dvd-spiller. Skaleringen fra 720p til 768p er per idag det nærmeste vi kommer idealet på dagens seriøse skjermer (50" pioneer er vel den eneste skjermen?). Men heller ikke det er ideelt. Enda verre er det med alle skjermene som har 1024x768 eller 1366x768. Der er det enda mer prossessering som må til, som igjen fører til flere uønskede artefakter i bildet.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    All skalering er ugunstig, men langt ifra i så stor grad som noen tror. Det krever svært sofistikert elektronikk for å legge til eller fjerne pixler fra et bilde på en god måte.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oogieboogie
    Forstår at det er det du mente
    flott.

men det er da vel fortsatt sant at en 1080p skjerm må skalere allt annet materiale den også.
    Poenget er at man unngår skalering med 1080p, som jo er fremtiden uansett hvordan man vrir og vender på det. Det er dukket opp både skjermer og projektorer som kan vise ekte 1080p, og HD-formatene som lanseres i disse dager vil jo også vise ekte 1080p-signaler, i likhet med PlayStation3 som kommer til høsten.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    flott.

Poenget er at man unngår skalering med 1080p, som jo er fremtiden uansett hvordan man vrir og vender på det. Det er dukket opp både skjermer og projektorer som kan vise ekte 1080p, og HD-formatene som lanseres i disse dager vil jo også vise ekte 1080p-signaler, i likhet med PlayStation3 som kommer til høsten.
    Det er leenge til vi får utelukkende 1080p, som sagt skalering er og blir en del av hverdagen lenge enda.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er leenge til vi får utelukkende 1080p, som sagt skalering er og blir en del av hverdagen lenge enda.
    Når det gjelder TV-signaler så blir nok 720p en del av hverdagen lenge. Til film og spill blir 1080p hverdagen om ikke lenge

EDIT: Forøvrig er det visst en mye enklere prosess å nedskalere til 720p på e 1080p-skjerm, noe som igjen gjør at resultatet blir bedre. Det har noe med å gjøre hvilke tall som går opp med hverandre. Det var ihvertfall slik det var ifølge enkelte på forumet som har bedre greie på det enn jeg har.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HDMI kan sende component / 12 bit component. Det kan ikke DVI, som bare sender RGB. Det gjør at HDMI har et fortrinn kontra DVI. Vennligst bevis at jeg tar feil.
    HDMI støtter 10 bit ycbcr, noe DVI vistnok ikke gjør. Dette er så lite relevant for almenheten at de som utvikler kabler og setter standarden, samt div leksikon ikke nevner det.

Hva det har med diskusjonen å gjøre vet jeg sannelig ikke Alex, da du sa signalet var sterkere, noe det IKKE er.

Jeg snakker om ubehandlet PAL-materiale. Ikke oppskalert, som jeg har sagt en del ganger nå. Her er lavoppløste skjermer bedre enn høyoppløste......
    Kan du vennligst fortelle meg hvordan jeg skal unngå å skalere opp PAL-matriale på min flatskjerm?

Jeg snakker selvsagt som oppløsningen på skjermene, ikke selve signalene. Det er ingen ting i veien med selve 720p-standarden. Men inntil videre har vi ingen skjermer som kan gjengi dette perfekt uten skalering. Derfor blir 1080p befriende.
    Om det gjengis perfekt eller ikke, spiller vel heller liten rolle så fremt bildet blir langt bedre enn gammelt PAL-matriale fra tiden våre foreldre vokste opp. Og fortsatt tror jeg at det ikke er noe synlige forskjeller på den oppskaleringen du snakker om.. Du er velkommen til å bevise det motsatte.

Forøvrig støtter min LG både 720p og 1080i, så der fikk du den
    Uff da.... gjorde jeg virkelig det?? Hva en skjerm støtter er vel klinkende likegyldig i en sånn diskusjon, så fremt en ikke klarer å vise det i riktig format. Det betyr bare at du ikke trenger å kaste skjermen når det kun er HD å oppdrive, men fortsatt får bilde.

Som sagt før, DVD&Hjemmekino har testet LG'en jeg har, som testvinner og kommentarer som "beste sortnivå/kontrast vi noen gang har sett"
    Hvis DVD&Hjemmekino sier det, så er det sikkert sant. De trenger helt sikkert ikke måleinstrument, eller en a/b sammenligning for å konstantere noe slikt. Ikke ta meg feil, skjermen er bra den, men det er andre kvaliteter også som gjør skjermen dårligere enn skjermer til over dobbelte av prisen.

Hvem er det som beskytter sine egne innkjøp sa du?
    Det er da vel ikke noe vits å gå rundt grøten når vi snakker om en skjerm til over dobbelte av prisen? Og jeg sa også at dette er min mening. Det er vel ikke noe vits å la folk få inntrykket av det motsatte bare fordi du sier det, er det vel?

Det blir litt værre når man hevder at sine kjøpte produkter er bedre enn andre til 2 og 3 ganger prisen, uten engang å ha gjort en reel sammenligning.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tullete er det ikke. Men det er ikke optimalt. Forøvrig synes jeg ikke det er noe forskjell på hvor negativt det er om det så er oppskalering eller nedskalering som blir gjort, så lenge det blir gjort i selve skjermen. Prossesseringen som foregår internt er i de aller fleste tilfeller av mye dårligere kvalitet enn prossessering som blir gjort eksternt, om det så er i en separat videoprosessor eller i en god dvd-spiller. Skaleringen fra 720p til 768p er per idag det nærmeste vi kommer idealet på dagens seriøse skjermer (50" pioneer er vel den eneste skjermen?). Men heller ikke det er ideelt. Enda verre er det med alle skjermene som har 1024x768 eller 1366x768. Der er det enda mer prossessering som må til, som igjen fører til flere uønskede artefakter i bildet.
    Så du mener skjermer som ikke har 100% riktig oppløsning til 720P eller 1080P får synlige uønskede artifakter i bildet?

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil bare spørre A|ex om en ting..

Vilke grunlag har du til å kalle elkjøp ansatte inkompotente? Er du utdannet Ingeniør eller professor innen bilde? Tror du vil bli overrasket over hvor mange av de som jobber på elkjøp som faktisk har meget bra utdannelse. Mulig du bro i en gråsone av norge.

Dessuten.. De fleste butikkene bruker kalibrerings verktøy på de beste tv'ene som de vil at skal fremstå som bra.. Det vil da automatisk si Pioneer, LG etc Men du kan sikkert trylle litt med fjernkontrollen der du?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HDMI støtter 10 bit ycbcr, noe DVI vistnok ikke gjør. Dette er så lite relevant for almenheten at de som utvikler kabler og setter standarden, samt div leksikon ikke nevner det.
    HDMI støtter også 12 bit ycbcr. Du sa DVI og HDMI er identisk når det kommer til videosignal. Du tok feil. Dersom du tror at det er lite relevant kan du jo teste forskjellen på DVD-spilleren din. Vi har jo samme. Hos meg er det stor forskjell på RGB (DVI) og 12 bit component.

Kan du vennligst fortelle meg hvordan jeg skal unngå å skalere opp PAL-matriale på min flatskjerm?
    Det er hele poenget. En lavoppløst skjerm trenger ikke konvertere signalet så mye som din gjør, og resultatet blir følgelig bedre med mindre artefakter.

Uff da.... gjorde jeg virkelig det?? Hva en skjerm støtter er vel klinkende likegyldig i en sånn diskusjon
    Det virket ikke sånn ista, ettersom du trodde skjermen min ikke støttet HD-formatene og gjorde et stort poeng ut av det. Og ikke minst:

Det betyr bare at du ikke trenger å kaste skjermen når det kun er HD å oppdrive, men fortsatt får bilde.
    Akkurat. Pga støtte for 720p og 1080i over HDMI og component.

Hvis DVD&Hjemmekino sier det, så er det sikkert sant. De trenger helt sikkert ikke måleinstrument, eller en a/b sammenligning for å konstantere noe slikt. Ikke ta meg feil, skjermen er bra den, men det er andre kvaliteter også som gjør skjermen dårligere enn skjermer til over dobbelte av prisen.
    grunnen til at skjermen din er såpass mye dyrere er først og fremst størrelsen, men også at den har høyere oppløsning og ekstern tunerboks m.m. Jeg skulle gjerne byttet ut skjermen min i din, selvom min sannsynligvis viser et like godt bilde på pal-materiale, og ikke minst har et bedre sortnivå og kontrast. Allikvel ville jeg selvsagt hatt en 50" pioneer, da det totalt sett gir en mer imponerende opplevelse, og vil selvsagt vise HD bedre. Men jeg må prioritere, og da velger jeg å få best mulig bildekvalitet for minst mulig penger, til det jeg skal bruke skjermen til: DVD.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du mener skjermer som ikke har 100% riktig oppløsning til 720P eller 1080P får synlige uønskede artifakter i bildet?
    Du vil kunne se forskjell i et tilfelle med 1:1 pixelmapping og et uten. Hvor stor forskjellen blir avhenger av TV, prossessering og avspillingsenhet.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox

Vilke grunlag har du til å kalle elkjøp ansatte inkompotente? Er du utdannet Ingeniør eller professor innen bilde? Tror du vil bli overrasket over hvor mange av de som jobber på elkjøp som faktisk har meget bra utdannelse. Mulig du bro i en gråsone av norge.

Dessuten.. De fleste butikkene bruker kalibrerings verktøy på de beste tv'ene som de vil at skal fremstå som bra.. Det vil da automatisk si Pioneer, LG etc Men du kan sikkert trylle litt med fjernkontrollen der du?
    Søk på "elkjøp" på forumet og se hvor mange positive erfaringer du finner.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hehe, gråsone og gråsone... han bor Drammen, likt som deg...

Hvis de som jobber på elkjøp har så voldsomt bra utdannelse innen lyd og bilde, er det rart at de jobber akkurat der....

Jeg må faktisk si meg enig med Alex her... Jeg har sett endel relativt grusomme eksempler på ukalibrerte flatskjermer i butikker, og det gjelder selvfølgelig ikke bare Elkjøp.

Hvem TV de ønsker skal fremstå som bra, aner jeg ikke, men at de kunne muligens ha gjort litt mer salg på å kalibrert alle skjermene er vel ikke noe tvil om.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil kunne se forskjell i et tilfelle med 1:1 pixelmapping og et uten. Hvor stor forskjellen blir avhenger av TV, prossessering og avspillingsenhet.

Den forskjellen vil være j...ig liten du. Lurer på om du har prøvd selv?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det innlegget der Håkon, tror jeg er det første i historien at jeg kan si meg helt enig med deg. Og det gjelder selvfølgelig ikke bare elkjøp nei, men det er lett å ta dem som eksempel da de er "størst" på mange måter.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den forskjellen vil være j...ig liten du. Lurer på om du har prøvd selv?
    Ja. PJ'er med 720p oppløsning tar seg mye bedre ut med 720p enn andre oppløsninger. En skjerm med 1080p ser bedre ut med 1080p-signal enn andre signaler. Flatskjermer med oppløsning på 1280x720 er dessverre vanskelig å oppdrive (bortsett fra noen 27" LCD).

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja. PJ'er med 720p oppløsning tar seg mye bedre ut med 720p enn andre oppløsninger. En skjerm med 1080p ser bedre ut med 1080p-signal enn andre signaler. Flatskjermer med oppløsning på 1280x720 er dessverre vanskelig å oppdrive (bortsett fra noen 27" LCD).

I tv-sammenheng er nyansene mellom 720p på et 720 sett eller et 768-sett så små at det skal godt gjøres å oppdage hvilket panel man ser på. Og nå snakker vi om film.

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •