WHDI: HDMI på vei til å bli trådløs (update)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

WHDI: HDMI på vei til å bli trådløs (update)

Interessant fra PCWorld.no:

IBM lager trådløs HDMI - Link

Sitat Opprinnelig postet av PCWorld.no
    Tradisjonelt har kabler alltid vært langt raskere å bruke til dataoverføring enn radio. De trådløse nettverkene vi bruker hjemme i dag er raske, men på langt nær raske nok. Der oppnår vi for tiden bruttohastigheter opp mot 108 Mbps.

Det er godt nok til å overføre for eksempel musikk, men alt for sakte til å sende høyoppløst video og surroundlyd. Det er derfor du må ha kabel mellom DVD-spilleren din og TVen. Om ikke alt for lenge kan du kanskje kvitte deg med den kabelen, sammen med resten av kabelsalaten.

IBMs mikrobrikke inneholder alle komponenter som skal til for å sende og motta millimeterbølger. Ferdig innkapslet i plast er den mindre enn en femtiøring, inkludert antenne.

IBM har nå demonstrert en fungerende mikrobrikke som sender og mottar informasjon i 60 GHz frekvensområdet. Den oppnår hastigheter på opp til 630 Mbps.
    Jeg tror nok at fremtiden går mer og mer i trådløs retning, men tror fremdeles det er noen år frem i tid før vi ser konsumerprodukter med "Wi-HDMI"

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant ja, men problemet er jo som med alt annet trådløst at det i prinsippet er hackbart, nå spørs det nok hvor interessant det er å hacke stereoen da :P

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ny artikkel på PCWorld hvor de er optimistiske og spår 2007 som mulig år for trådløs HDMI: PCWorld

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel snakk om ultra-wideband systemer? Da er grunnlaget for suksessen at utsendt effekt er så liten og frekvensen så høy at man ikke trenger konsesjon/godkjenning, for signalet svekkes så fort med avstand. Kanskje er det bare brukbart innen avstander under 10 meter. Da er bekymringen om "hacking" og avlytting ikke så viktig.

Jeg tror at makten 2.5 milliarder bedre halvdeler sitter på gjør at trådløs bildeoverføring vil presse seg fram uansett. Spesielt gjelder dette brukere med projektor.

Men kablede systemer vil vel ikke stå stille fram til 2007 heller. utvidet oppløsning, fargedybde og framerate vil stadig komme til, og det er vel lite sannsynlig at trådløse systemer vil catche opp med "state of the art" kablede systemer?

mvh
    K

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror gjerne at trådløs signaloverføring etterhvert blir hovedtrekk i "consumer"-produkt, forutsatt at teknologien blir plug-and-play. Da tenker jeg alle signaloverføringer, ikke bare HDMI. Prosumer og oppover vil ikke hoppe på trådløst hvis det ikke gir forbedringer i kvalitet (eller minst like godt).

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte jeg kunne ta en oppdatering av denne tråden. Temaet er kommet ut av støpeskjeen og er på vei inn i produktene, i alle fall om en skal tro på PCWorlds papirutgave og pressemeldinger.

Navnet, eller rettere sagt forkortelsen, på den trådløse HDMI-løsningen blir WHDI: Wireless High Definition Interface.

Noen utdrag fra papirutgaven til PCWorld (nr 13/2007) supplert med Wikipedia :
    • Benytter 5GHz området til å sende helt opp til ukomprimert 1080i (3Gbps).
    • Rekkevidde inntil 30m
    • 256-bit AES kryptering mellom sender og mottaker
    • Selskapet AMIMON leverer allerede brikkesett til TV-produsenter og produktene vil komme i butikkene fra nyåret.
    • Det estimeres et prispåslag på 2000 for en enhet (les TV) med WHDI. Egne adaptere vil komme med en pris på 2-4000kr. Disse prisene forventes selvfølgelig å falle når teknologien blir mer masseprodusert
    .
    Vi blir stadig mer og mer trådløse, en frelse for oss med hus som nærmer seg 100 år og alle de utfordringer som nye signal- og kabelstandarder bringer med seg.

Edit: Lagt til info om kryptering

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    5Ghz-nettet... Jaja, jeg skal i det minste ALDRI ha dette før de guffer opp både båndbredde og ikke minst legger seg på en frekvens som ikke påvirkes av gud og hvermann...

1080i er jo heller langt fra imponerende.

Dette er med andre ord bare tull for oss videophile, men for mannen i gata er det jo mulig at det har noe for seg.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik spec'en er nå så er jeg enig at dette er for mannen i gata, eller hjemme hos meg når jeg "bare" skal titte skrått på "nytt på nytt" på NRK. Til kinoen er det fremdeles kabel som gjelder.

Grunnen til 5GHz nettet er selvsagt at den ikke er lisensbelagt. Litt mer spennende er det om de klarer å komme med en generasjon 2 med bedre båndbredde.

Her er en litt gammel artikkel om den spede begynnelsen av praktisk implementering med Sanyo og Amimon: WHDI: The New Wireless HDMI Frontier? -Digital Trends Noen som har sett Sanyo produktet?

Active Brummund sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kan jo gjøre at en slipper HTPC, en kan jo da bare bruke PC-en en har stående et annet sted i huset. Genialt, bare de får opp båndbredden.

Newcomer svendbjarne sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I tillegg ser det ikke ut som systemet bruker feilkorreksjon, men heller satser på å allokere størst mulig båndbredde til de viktigste bitene i pikslene som sendes:

Fra Amimon - Corporate Overview
    The result of this unique video-modem approach is that any errors in the wireless channel are not noticed as they only affect the less important bits. Very high rates of video information can be transmitted because the human eye can tolerate the errors that fall on the less important bits.
    Tror jeg holder meg til kabler jeg

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg trodde at kabel-folket endelig kom til å bli fornøyd nå når man fikk trådløs forbindelse og ingen "farging" av lyd/bilde? =)

...
    It provides a high-quality, uncompressed wireless link which can support delivery of equivalent video data rates of up to 3Gbps (including uncompressed 1080p) in a 40MHz channel in the 5GHz unlicensed band, conforming to FCC regulations. Equivalent video data rates of up to 1.5Gbps (including uncompressed 1080i and 720p) can be delivered on a single 20MHz channel in the 5GHz unlicensed band, conforming to worldwide 5GHz spectrum regulations. Range is beyond 100 feet, through walls, and latency is less than one millisecond.
    ...
    Sitat Opprinnelig postet av svendbjarne
    I tillegg ser det ikke ut som systemet bruker feilkorreksjon, men heller satser på å allokere størst mulig båndbredde til de viktigste bitene i pikslene som sendes:
    Jeg forstår linken din som at de bruker feilkorreksjon, men velger å beskytte "viktige bit" mest, et veldig fornuftig prinsipp, spesielt for ukomprimert media:

For example: A typical uncompressed stream is represented by a stream of 8 or 10 bit numbers, each representing the primary color value of a given pixel. Clearly, the most significant bit (MSB) of each of these numbers has greater visual importance than the least significant bit (LSB). If an error occurs on the MSB, that pixel gets an entirely different (and unwanted) value. However, an error in the LSB will result in a minor change in the pixel’s value. Wireless data-modems ignore this characteristic of video. They provide the same level of protection to the MSB and LSB, which means they either protect the LSB too much, resulting in inefficient use of channel capacity, or protect the MSB too little, resulting is a low quality video link; or a combination of both. WHDI™ provides a different level of protection to the different bits, enabling the delivery of very high video rates with very high quality.
    Joint Source-Channel Coding

-k

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    5Ghz-nettet... Jaja, jeg skal i det minste ALDRI ha dette før de guffer opp både båndbredde og ikke minst legger seg på en frekvens som ikke påvirkes av gud og hvermann...
    Trodde det var 2.4 GHz som huset Gud og Hvermann, mens 5GHz fortsatt var en lite trafikkert vei (ennå). I nabolaget er det ørten trådløse aksesspunkt og sikkert en drøss trådløse telefoner, men det er p.t. kun min egen Airport Extreme som opererer på 5GHz i følge netstubmler.

Ellers: Trådløs teknologi er jo et kjærkomment supplement, men stråling tror jeg vil bli et helseproblem i fremtiden.

Newcomer svendbjarne sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God måte å allokere flere kanaler osv i båndet til viktigste bit ja, gjør det jo mindre sensitivt for synlige forstyrrelser.

Ser jo ikke ut som det kommer støtte for 1080p andre steder enn USA for å holde seg innenfor "regulations" for verden utenom USA

Eller så har jo Tzero/Analog Devices og Gefen noe spennende på gang med HDMI med bruk av UWB og JPEG2000 koding:
    The state of Wireless HDMI and WirelessHD

Har ikke sett noe tester av denne enda da,blir spennende å se kvaliteten

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svendbjarne
    God måte å allokere flere kanaler osv i båndet til viktigste bit ja, gjør det jo mindre sensitivt for synlige forstyrrelser.

Ser jo ikke ut som det kommer støtte for 1080p andre steder enn USA for å holde seg innenfor "regulations" for verden utenom USA

Eller så har jo Tzero/Analog Devices og Gefen noe spennende på gang med HDMI med bruk av UWB og JPEG2000 koding:
    The state of Wireless HDMI and WirelessHD

Har ikke sett noe tester av denne enda da,blir spennende å se kvaliteten
    Det virker fornuftig å innføre (veldig skånsom) lossy kompresjon så lenge overføringen har ganske begrenset båndbredde.

Kilden er jo normalt hardt komprimert MPEG2/h264 med under 20Mbit/s. At den dekodede båndbredden er i størrelsesordenen gigabit betyr jo ikke at informasjonen er tilsvarende.

Hvis man kan velge mellom jpeg2000 komprimert 1080@50p med 12bit per farge så tror jeg det er å foretrekke framfor lossless 1080@50i med 8 bit per farge.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    noen som har fulgt med på dette siden sist, nærmer det seg tålelig grei kvalitet på trådløse digitale signaler i heimen?

Skulle hatt noe trådløst fra hdmi til hdmi etter hvert, hadde akseptert nedskalert kvalitet even.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nok en liten update, denne gangen ser det ut som Sony har et produkt på gang:
    Sony’s First WHDI-enabled Device, the DMX-WL1T | Sony Insider (beta)

Samme spec som tidligere linkede produkter med 1080i (ikke p). Ellers vil den fungere som en HDMI switch med sine 4 HDMI innganger (+ 1 komponent) samt at den har IR sender for å fjernstyre andre komponenter.

Ulempen slik jeg tolker teksten, er at den kun vil virke på Sony TV'er med støtte for DMex, et snodig valg for jeg ville tro at det er flere enn Sony kunder som kunne tenkt seg dette produktet i et stuemiljø.

Sitat Opprinnelig postet av SonyInsider.com
    The two-piece system transmits uncompressed 1080i video and audio to a Sony DMex compatible BRAVIA HDTV wirelessly
    Er "two-piece systemet" bestående bare av en sender og ingen mottaker?

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel ikke mange endelige spesifikasjoner til denne ennå men lav bitrate vil ikke dette erstatte en HDMI 1.3 .
    ca 2500,- kr
    bare Sony DMex compatible BRAVIA HDTV

lekebox med liten nytte for de med masse penger

Active
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    426
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Active
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    426
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har funnet noe mer om når dette kan komme på markedet?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •