16:9 eller 4:3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

16:9 eller 4:3

Alle projektorer er vel nå 16:9, med mulighet for 4:3, og jeg skjønner at det hippeste er da altså å ha et 16:9-lerret. Men hva hvis bredden er gitt på forhånd? Hos meg så kan jeg ikke ha det bredere enn 200 cm, men høyden er X cm, alt etter behov. Hvis jeg setter på 360'n og spiller i 4:3 så utfyller jeg hele lerretet nå på 200x150cm. Jeg kan altså ikke ha det bredere, så hvis jeg skal kjøre bildet i 16:9, vil vel høyden altså bli ca. 112.5 cm? Da må jo spillet selv ta bort de 37.5cm med bilde? Eller så vil vel bare bilde bli smalere og ha tykke mennesker osv? 4:3 har jo større flateinnhold når bredden er gitt, enn 16:9, så tv-spill vil vel ha plass til mer info?

Og hva hvis jeg må kjøre en plate med 4:3 innhold? vil den da lage sorte kanter på sidene eller også her servere meg tykke mennesker? Høyden ville jo ikke vært mer enn 112.5 og bredden i et 4:3-forhold ville blitt 150cm, for å unngå tykkaser.

Hva med de filmene som ikke er i 16:9, men i 2.35 osv? Da får man jo også sorte kanter oppe og nede, og hvis man tåler det så burde man vel også tåle når det er litt større sorte kanter med et 4:3-bilde?

Jeg kjører nå altså 4:3-bilde med 200x150cm og har alt fyllt ut med tv-spill og vanlig tv (fotball). Når det er film så blir det altså sort oppe og nede, og noen ganger havner teksten på det sorte. Og denne sort-delen skal jo ikke være der hvis man har ordentlig 16:9, så hvor havner teksten da?

Herreh, jeg skjønner ingenting jeg. Jeg lurte på å handle en PJ-TX200, men kommer vel til å tilte innen den tid.

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var mange spørsmål og tanker på en gang, men jeg kan jo si litt generelt: En grei tommelfingerregel er at man kjøper et lerret med samme høyde/breddeforhold som projektoren har, dvs 16:9 for dagens hjemmekinoprojektorer. Du kan selvsagt fylle ut et 4:3-lerret, men da må du justere zoom/fokus hver gang du skal bytte til 16:9-visning. Alternativet blir å kjøre fast 4:3-oppsett og samtidig gi avkall på en del av projektorens oppløsning når du viser 16:9-materiale.

Hvis du ikke har et stort behov for 4:3 ville jeg personlig skrinlagt planene. Jeg vet ikke om det er noen 4:3-projektorer som egner seg til ditt bruk, men det kan jo være verdt å sjekke ut dersom det er viktig for deg.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke oppløsningen til projektorer hovedsaklig laget i 16:9? Isåfall vil man hvertfall få max oppløsning da. Altså viss man kutter kantene og lager et 4:3 bilde mister man noen av pixlene?
    Bare noe jeg tenkte meg akkurat nå, si ifra hvis jeg har feil

EDIT: Var visst en som svarte på dette mens jeg skrev spm over

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •