Forklaring på banding på LCD

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forklaring på banding på LCD

Noen kommenterte banding på Sanyo PLV-Z2, så jeg tenkte bare å legge ut en liten forklaring. De bildene jeg har sett, her, og på AVSforum, er ikke banding, men bare en skygge. Tror egentlig det kan komme av at det er en yttergrense for hvor langt man kan justere med lens shift før aperturen kommer i veien for lysstrålen, og lager en skygge.

-----bilde 4 og 5 viser et eksempel på dette. det vil ikke bli så grått, bildet vil fortsatt være synlig, men man ser en jevn skygge på en av sidene. dette kommer av at noe er i veien for lysstrålen. Man ser det samme om man holder en finger langs en ytterkant av linsen, og beveger den litt inn på bildet.

-----Bilde 1, 2 og 3 viser noen typiske tilfeller av banding. Ikke så kraftig farge, men det er disse 3 fargene, Cyan, lyseblå, og gul som banding består av i alle tilfeller. (i hvitt)

Disse fargene er de optiske sekundærfargene, altså det motsatte av RGB.
    Cyan blir i sort=grønn
    Gul=blå
    lyseblå=rød

denne feilen kommer av at bildet ikke er helt korrekt innstilt før kalibrering, eller en feil med kalibreringskameraet.
    dette svære kameraet står og bytter farger, og justerer automatisk for å oppnå at alle farger er korrekte i forhold til fargekoder, og at fargen er jevn over hele bildet. om en side av projiseringen kommer litt oppå maskeringen, vil kameraet oppfatte dette, og legge en farge der. som i bilde nr. 2, kan denne stripen også være litt skjev.

-----Bilde nr 6 viser helt til venstre en bit-feil.(feil på hovedkort.) denne er oftest mye tynnere, og helt jevn og rett. fargen er her også mye sterkere.
    de 3 flekkene i venstre del er eksempler på støv i hvitt på RGB.
    Flekken til høyre i bildet er egentlig ikke så grønn, eller skarp, men et eksempel på støv på DLP. det fremstår som 2 støv rett ved siden av hverandre, men er kun ett støv i virkeligheten.

Alle eksemplene er i hvitt bilde og omhandler LCD, unntatt det siste støvkornet.(høyre side i bilde nr. 6.)

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glimrende forklaring Burre..

Active Payen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke om jeg forstår dette helt, men på min PT-AE500 er problemet vertikale striper som går over hele bredden og høyden (fra bunn til topp) av bildet, men som vises best i lyse scener hvor man har jevne flater.
    Når jeg bruker noen testbilder som ligger i menyen (et grønt, et rødt, et blått og et hvitt bilde) ser jeg disse stripene i alle bildene.
    Er det jeg beskriver VB eller noe annet?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange vil si at det du beskriver er Vertikal Banding og det Burre beskriver er noe annet.

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På avsforum betegner de det som Payen beskriver (jevne vertikale streker) som vertical banding.
    Jeg kan også se det såvidt på min Z2 hvis jeg ser etter det. Z2'en bruker samme lcd paneler som AE500.

BB

Active Payen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spectre:
    Har du forsøkt å justere parameter 14 i service-menyen på din Z2?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nja, har vært inne i factory menyen (14) og service menyen (13-14-15) og sett. Prøvde å justere opp og ned litt for å se forskjellen, men hadde ikke tid til å sette meg ned for å justere skikkelig, lot den derfor stå på originalinnstillingene. Factory 14 ga stort utslag, hvis jeg økte den ble linjene veldig tydelige.
    Synes ikke det er noe stort problem med VB på min, men kommer nok til å prøve å justere en gang med noen test bilder fra DVE.

BB

Active Payen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett er dere som har Z2 heldige. Dere har mulighet til å justere noe som gir et bedre resultat. Vi med AE500 har (til nå) ingen løsing på problemet. Og det er synd da bildet ellers er veldig bra!

En kompis av meg har også Pana PT-AE500 og han har like mye VB som meg, men han har bestemt seg for at han skal leve med det så lenge. Det finnes ingen LCD med så bra bilde til 15K.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes vel en service modus på AE500 også, har du sett på avsforum om det står noe der?

BB

Active Payen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leter og leter. Har også letet på prisjakt.nu, men foreløpig er det ingen som har kommet opp med en løsning.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Mange vil si at det du beskriver er Vertikal Banding og det Burre beskriver er noe annet.
    Ja. men det er helt feil.
    derfor jeg skrev innlegget.
    de jevne, vertikale stripene som går over hele bildet, og er synlig i lyse bilder har ingenting med banding å gjøre.
    de stripene kommer av feiljustering på kretskortet og kalles image lines.

Active Payen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Burre

Veldig bra dersom vi kan få en avklaring på dette! Problemet mitt er todelt i forhold til diskusjon av VB:
    a) når man leser om og diskuterer VB på div AV forum, hva er det da man snakker om? De vertikale stripene som jeg sliter med (image lines) eller fargestripene som du viser i din forklaring?
    b) når jeg tar opp mitt problem med forhandler, importør og fabrikk så forstår de ikke problemet i det hele tatt. Ihvertfall ikke før jeg har henvist til forskjellige http-sider hvor temaet diskuteres. Tror du de forstår problemet bedre dersom jeg omtaler problemet som Image lines istedet?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet du om noen teknisk forklaring hvor de slår fast hva som er hva. Hvis mesteparten bruker begrepet Vertical Banding når de snakker om stripene så bør det jo finnes en teknisk forklaring fra noen som kan bekrefte om det er feil eller ikke.

Personlig har jeg ingen oppfatning hva som er rett og galt, men det hadde vært greit å vite.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    betegnelsen polysilicon(de som leverer panelene til Sony og Epson, som leverer optical light engine til så og si alle LCDproj-produsenter), bruker på den typen feil jeg snakker om over er "banding", enten vertical eller horisontal.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Payen
    Hei Burre

Veldig bra dersom vi kan få en avklaring på dette! Problemet mitt er todelt i forhold til diskusjon av VB:
    a) når man leser om og diskuterer VB på div AV forum, hva er det da man snakker om? De vertikale stripene som jeg sliter med (image lines) eller fargestripene som du viser i din forklaring?
    b) når jeg tar opp mitt problem med forhandler, importør og fabrikk så forstår de ikke problemet i det hele tatt. Ihvertfall ikke før jeg har henvist til forskjellige http-sider hvor temaet diskuteres. Tror du de forstår problemet bedre dersom jeg omtaler problemet som Image lines istedet?
    a) på avsforum har jeg sett de omtaler image lines som VB. vet ikke hva de kaller egentlig banding..

b)kall det image lines. importør og hvertfall fabrikk bør vite hva du snakker om da.

Active Payen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det Burre!
    Jeg skal presisere dette for Panasonic Norge når jeg forhåpentligvis får svar fra de i neste uke på hvorvidt mitt (og andres) "VB" problem kan løses!

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Burre
    betegnelsen polysilicon(de som leverer panelene til Sony og Epson, som leverer optical light engine til så og si alle LCDproj-produsenter), bruker på den typen feil jeg snakker om over er "banding", enten vertical eller horisontal.
    Link?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Link?
    har dessverre ingen link, ble fortalt dette direkte fra en representant for Epson.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Link?
    har dessverre ingen link, ble fortalt dette direkte fra en representant for Epson.
    Det kan jo hende han har misforstått det.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Link?
    Det kan jo hende han har misforstått det.
    Hele Infocus Corp., både Norge og USA benytter betegnelsen banding.
    stripene kalles image lines.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •