Lyse dekoder (Kreatel) får ny fjernkontroll (?)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lyse dekoder (Kreatel) får ny fjernkontroll (?)

Kona kom hjem i dag og sa at Lyse sine abonnenter får ny fjernkontroll.

En kollega på jobben hadde hatt dugnad med et eller annet idrettslag/korps/?. Dugnaden hadde gått på å pakke et stort antall fjernkontroller i esker til utsendelse.

Noen som vet noe mer fakta enn dette?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt at fjernkontrollene med hvit skrift skal byttes ut med fjernkontroller med sort skrift (seriøst)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fjernkontrollen jeg sitter med her har hvite tekster/ikoner på knappene og sort tekst ved siden av knapper. Er dette da en hvit eller en sort fjernkontroll. ;-)

Men mitt håp hadde vært å få en fjernkontroll som er mindre retningsbestemt enn den vi har nå.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fjernkontrollen jeg sitter med her har hvite tekster/ikoner på knappene og sort tekst ved siden av knapper. Er dette da en hvit eller en sort fjernkontroll. ;-)

Men mitt håp hadde vært å få en fjernkontroll som er mindre retningsbestemt enn den vi har nå.
    Oii, den var tricky. Det vet jeg ikke :razz:
    Jeg bruker idag en universalfjernkontroll med høy sendestyrke, slik at det funker "greit" med LYSE dekoderen.

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det kan bekreftes at Lyse er i gang med en utskiftingskampanje på dårlige fjernkontroller. Det er visstnok hovedsaklig de med hvit skrift (som Ak sier) som er dårlige og som skal skiftes ut.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er det Lyse definerer som dårlig på de "hvite" fjernkontrollene ettersom de skiftes ut?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det folk har klaget på er at de må peke fjernkontrollen direkte på dekoderen for å få den til å reagere. De nye fjernkontrollene er bedre i så måte. Jeg fikk fiber i forrige uke, og mine fjernkontroller er antakelig av den nye typen, for jeg kan holde fjernkontrollen 45 grader skjevt i forhold til retningen mot dekoderen og fremdeles få det til å funke. Da snakker vi en avstand på ca 2.5-3 meter til dekoderen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    min er tydeligvis av den gamle typen, haugaland kraft har også fått de nye fjernkontrollene virka det, sendte en mail til dem igår og fikk telefon ifra de idag. spurte om jeeg hadde prøvd å skifte batterier iden, det har jeg gjort ett par ganger svarte jeg. skulle bare ta turen innom, å få en ny. det "blekket" som tall og bokstaver er trykket med på tastene er jo helt vekke hos meg, må gjette meg til hva som er hva på den.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jada, da dumpet det en ny fjernkontroll i posten.

Utseendemessig så lik den gamle at jeg ikke ser forskjell før en snur den på hodet. Batterilokket litt anderledes og når jeg finner frem god-synet, så er stikker IR-dioden en liten millimeter lenger ut enn "gammel"-modellen.

Da gjenstår det å sjekke om den er mindre rettningsbestemt enn den gamle. Og, ja sannelig er den ikke det. Men ikke mye.

I brevpakken medfølger det en lapp fra Lyse som sier at den gamle ikke skal returneres, men leveres el-butikk for gjennvinning. Tja, jeg tror jeg beholder den gamle og modder plasten rundt dioden for å få mindre rettningsbestemthet der også. Den gamle har forøvrig en sticker med følgende info på batterilokket:
    P/N 6012100423R1C mot 601200456R1A 0806 på den nye.

Da må jeg bare ringe Lyse og klage ørlite ettersom det kom en remote i posten og jeg har 2 dekodere...

edit: Rakk ikke å klage før #2 remote kom dumpende i posten dagen etter. :-)

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant! Mine fjernkontroller (som burde vært nye ettersom jeg fikk fiber for meget kort tid siden) har samme nummer som dine gamle under batterilokket. Og jeg synes de fungerer brukbart. Snodig.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har du kanskje en ny i vente du også...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker en universalfjernkontroll i plassen for Kreatel "søppelkontrolleren", og det fungerer rimelig bra. Nå skal det også sies at IR øyet i dekoderne heller ikke kan være rare greiene. Selv ikke min universale (MEGET høy sendestyrke) kan rettes særlig mye bort fra mottakeren.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frister litt å finne frem skrutrekkeren og se hvordan IR-mottakeren er montert i dekoderen. Kanskje noen enkle triks kan fikse det også, men der er litt suspekt å modde en dekoder som en leier...

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Frister litt å finne frem skrutrekkeren og se hvordan IR-mottakeren er montert i dekoderen. Kanskje noen enkle triks kan fikse det også, men der er litt suspekt å modde en dekoder som en leier...
    Kanskje, men det vil uansett være mulig å modde fjernkontrollen til å sende kraftigere. Det hjelper imidlertid nokså lite dersom følsomheten til mottakeren i dekoderen er veldig lav.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenkte mer på å se på selve plasseringen av IR-mottaker. Dersom den er plassert slik at den ikke mottar signaler annet enn nokså direkte, da kunne den være flyttet litt for bedre mottakelse.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •