HDTV med Matterhorn ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HDTV med Matterhorn ?

Mulig jeg er på bærtur, men spørsmålet mitt er om det er "ulurt" å kjøpe en Matterhorn basert projektor nå som det virker som om HDTV er på full fart inn i markedet !?

Det er vel egentlig ingen ekte HDTV (1080i/p) projektorerer enda ?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: HDTV med Matterhorn ?

Sitat Opprinnelig postet av PJ
    Mulig jeg er på bærtur, men spørsmålet mitt er om det er "ulurt" å kjøpe en Matterhorn basert projektor nå som det virker som om HDTV er på full fart inn i markedet !?

Etter å ha sett CRT i aksjon innså jeg at oppløsning er alfa omega i hjemmekinoen. Har bestemt meg for å beholde X1 (med anamorfisk linse) intill det kommer DLP projektorer på markedet med HD oppløsning. Tipper at det ikke er alt for lenge til.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det er vanskelig å si nårtid det er lurest å kjøpe projektor, utviklingen går videre uansett..

Idag er det så mye jeg vet bare prokektorer med CRT og Lcos/Dila teknologi som kan vise true 1080i.....

Mvh

AK

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    1080p mener du kanskje, Ak... 1080i er jo et interlaced signal på 2x540 linjer, som skiftvis vises...

Uansett skaleres jo signalet, og selv om oppløsning i seg selv er viktig, er det mer enn 1080i/p som gjør den CRT projektoren du har sett til en vinner, Hi-Fil. Bl.a. det faktum at CRT'en bilde ikke består av pixler, men tegnede linjer, gir et mer filmaktig utseende, selv på lavere oppløsninger i 16:9. Mine CRT'er så faktisk meget film-like ut selv med 1024x576 oppløsning (som etter min mening er det meste en bør kjøre selv nyere 8" CRT'er uten at bildet blir soft, bm min mening... Dette mener jeg rett og slett fordi det for mye stress å holde et bilde av høyere oppløsning skarpt over tid på CRT, i så fall må du ofte stille fokus/konvergens osv. omtrent hver gang du skal se film, dette gjelder selv på en av mine nyere 808s'er. Helt nye 808s'er samt Cine serien kan selvsagt være noe mer stabile) I tillegg har du selvsagt kontrasten, som bidrer videre til et 3-dimensjonalt bilde.

På digitale projektorer er det jo mer enn oppløsning som teller, bl.a. fillrate er jo vesentlig. LCD kan jo ha noe screendoor selv på 1280x720, mens DLP i samme oppløsning jo ser meget filmaktig ut...

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1080p mener du kanskje, Ak... 1080i er jo et interlaced signal på 2x540 linjer, som skiftvis vises...
    1080i blir vel også brukt i HDTV sammenheng?

Tror ikke du gjør en stor feil dersom du kjøper projektor nå PJ... De fleste projektorer støtter jo HDTV, selv om det scaleres...

Mvh

AK

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Såvidt jeg vet så sender HDTV stasjonene kun 1080i og ikke 1080p.

720p brukes også.

Rett meg hvis noen vet om noen stasjoner som sender i 1080p.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste HDTV-selskaper (heter det det mon tro?) har sendingene sine i 1080i ettersom dette formatet har en lavere båndbredde enn 720p.

1080p har jeg aldri hørt noen nevne, og dette blir nok isåfall kun noe man får ved hjelp av en linjedobler.

720p er det signalet som faktisk gir mest informasjon da dette inneholder 720 linjer med informasjon i hvert eneste bilde.

Active Neonsun sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg innbiller meg pga dette at en DVD-spiller med skalering, evt en HTPC med 1:1 pixel mapping på en HD2-prosjektor (1280x720) vil gi temmelig brukbare resultater.. No?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil foretrekke 1024x576 dlp matterhorn fremfor 1280x720 lcd, helt klart. Selv for et eventuelt format for hd-dvd blir 720p. Grunnen er at screendoor er ikke noe problem, og kontrastnivået er klart å foretrekke. Det er billige matterhorn prosjektorer på vei, såvidt over 20000kr. Når det gjelder HDTV så vil uansett 1024x576 se langt mer detaljert ut enn dvd, og det er ikke SÅ langt unna 1280x720...

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rinn
    De fleste HDTV-selskaper (heter det det mon tro?) har sendingene sine i 1080i ettersom dette formatet har en lavere båndbredde enn 720p.

1080p har jeg aldri hørt noen nevne, og dette blir nok isåfall kun noe man får ved hjelp av en linjedobler.

720p er det signalet som faktisk gir mest informasjon da dette inneholder 720 linjer med informasjon i hvert eneste bilde.

Tror du tar feil her. Jeg har søkt en del på nettet pga jeg holder på å skrive en HDTV guide og det omtales overalt om at 1080i kreves mest båndbredde.

Et eksempel er denne siden her:

http://hometheater.about.com/cs/befo...hdtvfaqs2a.htm

However, the two drawbacks to 1080i are: 1. It takes up the most bandwidth of all the DTV broadcast formats. 2. It is an interlaced signal, which means that the displayed image is made up of lines that are scanned alternately instead of progressively as in 480p and 720p. However, if you have the bucks, Faroudja markets a processor that will actually convert a 1080i image into a 1080p image. This essentially removes any visible scan lines present in the interlaced 1080i image, resulting in very smooth edges. The results of this conversion are truly spectacular.

Annet eksempel:

http://www.atd.net/HDTV_faq.html

To address image pixel counts from a theoretical perspective, 1920x540x60 creates approximately 62 million interlace distorted pixels each second, where 1280x720x60 progressive delivers approximately 55 million crystal-clear pixels each second. Theoretically, the interlace system could produce 13 percent more raw horizontal pixels prior to compression.

Tredje eksempel.

http://www.dvdetc.com/pages/hdtvetc.cfm

Mr Kane is well known to be a tireless supporter of 720p. In a recent WideScreen Review article he went so far as to call for the abolition of the 1080i broadcast format because it is a bandwidth hog requiring the full 19.4 Mb/sec ATSC bitrate to
    suppress motion artifacts easily visible when the MPEG2 bitstream is further reduced.
    En tabell:

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra innlegg Peakman!
    Virker som en vanlig "tabbe" at folk glemmer den horisontale oppløsningen når 720p og 1080i sammenlignes.
    Selv om 1080i er teknisk svært likt 540p må vi ikke glemme at den horisontale oppløsningen for 1080i/p er 1920 mot 1280 for 720p. En ikke ubetydelig forskjell.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Point taken...

Ikke lett å huske alt *hehe*

Men uansett så gir 720p meg et flott bilde... Utrolig nok klarer ikke MediaPlayer 9 å spille wma filer i 720p uten å hakke på min laptop. Heldigvis kjører zoomplayer det helt uten noen problemer.

Kanskje på tide at Microsoft kutter ut en del tull og sørger for at programmene deres gjør det de først og fremst burde gjøre...

:lol:

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig håper jeg at WM9 slår gjennom som format foran MPEG2. Det vil nemlig bety HDTV med høyerer kvalitet og flere kanaler.

Tester viser at WM9 med bitrate på 9 Mbs slår lett MPEG 2 med 30Mbs.

Intermediate Evolved sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men desverre er det fleste skeptiske til og la Gates & Co slippe gjennom der :cry:

Bare vi får bra HDTV med ikke alt for høy bitrate så må vel det blir det samme vel

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I Europa bør man helst kjøpe prosjektor på 576 eller 1080 linjer og 1080 kommer for fullt til høsten.

Robert-

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du virkelig det kommer 1080 projectorer i Norge høsten 2004?

Det tror ikke jeg, i hvertfall ikke under 100K

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder 720p vs 1080i...

Geir nevnte dette på shootout'n lørdag, og skulle vise forskjellen (husker ikke om det faktisk ble gjort). Så vidt jeg kan skjønne vil 1080i vinne lett når det gjelder film. Det er tross alt skutt med 24 bilder per sekund, og 50 eller 60 delbilder per sekund holder derfor til å vise all informasjon. Derimot blir det annerledes med ordentlig 50/60p materiale. Personlig ofrer jeg glatt litt oppløsning hvis jeg får dobbelt så mange bilder per sekund.

Synspunkter?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •