Opptak fra forskjellige kanaler via dekoder?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Opptak fra forskjellige kanaler via dekoder?

Jeg får fiber inn i huset i nær fremtid, og kommer da også til å få TV via denne. I den forbindelse har jeg et potensielt problem, som i prinsippet gjelder alle som ser TV via dekoder av noe slag:

Fra tid til annen hender det at man reiser bort, og i den forbindelse ønsker man kanskje å ta opp ett eller flere programmer mens man er borte. Dersom alle programmene er på samme kanal så er det bare å sette dekoderen på denne kanalen, og deretter programmere opptak på opptaksmaskinen (video/HDD-recorder etc) til riktig tidspunkt.

Problemet oppstår når de programmene man ønsker å ta opp går på forskjellige kanaler. Hvordan løser folket dette? Den enkleste løsningen er kanskje en universalfjernkontroll som har innebygget klokke, og mulighet for tidsstyrte makroer, men finnes dette?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg fått fiberen på plass, men dette spørsmålet har jeg til gode å få noe svar på. Er jeg virkelig den eneste som har denne typen "problemer"? Mange her som har TV via en eller annen type dekoder/satellitt-tuner etc. Dropper dere bare opptak, eller synes dere det er kurant å bare ta opp fra en kanal?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har harddisker på mine paraboltunere, så problemet er et ikke-tema hos meg... ;-)

Jeg skjønner ditt dilemma, men det finnes vel utstyr som gjør denne switchejobben for deg.

Active Dobermann sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får også snart fiber inn i huset og ser samme utfordring. Skal være på utkikk. Må evt. være noe som kan kontrollere den medfølgende fjernkontroll til dekoderen.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En universalfjernkontroll med opptaksprogrammering ved hjelp av makroer ville nok løste problemet, siden den da kunne tatt seg av hele jobben. Men finnes det slike, og hva koster de? Min Sunwave SRC3000 universalfjernkontroll klarte å lære Kreatel-fjernkontrollen, men den har ikke tidsbaserte makroer, dessverre.

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Logitech har endel avanserte fjernkontroller, men vet ikke hva de kan.
    http://www.logitech.com/index.cfm/do...O/NO,CRID=2109

Jeg har selv en gammel Memorex universalkontroll med timer, den brukte jeg litt til akkurat det du spør om.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes ikke en programerbar fjernkontroll høres ut som den enkleste løsningen. Derimot så har vel de aller fleste tunere i dag timerfunksjon? Har du i tillegg en opptaker med "rec. link", eller annen automatisk opptaksfunksjon, har du en enkel og smidig løsning.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Jeg synes ikke en programerbar fjernkontroll høres ut som den enkleste løsningen. Derimot så har vel de aller fleste tunere i dag timerfunksjon? Har du i tillegg en opptaker med "rec. link", eller annen automatisk opptaksfunksjon, har du en enkel og smidig løsning.
    Det er jeg enig i, men nå er det slik at Kreatel-dekoderen til Lyse ikke har noen timerfunksjon, og man kan ikke velge en dekoder som har det. Det finnes en funksjon som heter "Påminnelse" som muligens til en viss grad kan gjøre nytten, men jeg har ikke testet. Denne funksjonen fungerer visstnok slik at man velger et program i programguiden på dekoderen, og aktiverer påminnelse for dette programmet. Da skal dekoderen automatisk bytte til den kanalen når det programmet begynner, muligens med en melding på skjermen om at den har planlagt å bytte kanal. Man kan ikke selv velge tidspunkt for påminnelsen, man kan kun knytte det til et enkelt program.

I tillegg må man selfølgelig programmere opptakeren til å ta opp på samme tidspunkt. Dette kan muligens fungere, men det er jo ikke så allverdens fleksibelt.

"Rec. link" har jeg ikke hørt om, hvordan er det ment å fungere, og hva slags utstyr har det? Linker?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, da har jeg sjekket "påminnelsesfunksjonen" på Kreatel-dekoderen. Det viste seg at det bare kom opp en boks midt på skjermen med en påminnelse om at programmet skulle starte. Ikke noe automatisk kanalbytte, og dermed en ubrukelig funksjon slik jeg hadde tenkt å bruke den.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kreatel boksen har begrensninger.. vurderer å sende en mail til hk's kundesupport, om de kommer til å bytte boks eller noe.. men av erfaring er det ikke de mest oppegående folka de har der

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haugaland Kraft kjøper "hele pakken" fra Lyse, og har relativt liten intern kompetanse, såvidt jeg vet.

At det kommer nye bokser er helt opplagt, men det er mindre opplagt når, og også hva de nye boksene vil ha av forbedringer. HD kommer selvfølgelig også, men det er ikke godt å si når det blir mulig å bestille dette hos Lyse/HK.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hurra! Kontramelding på det med påminnelsesfunksjonen!

Det viser seg at denne funksjonen kan brukes på to måter. Ved første gangs trykk på play/pause-knappen aktiveres påminnelse for det valgte programmet, men om man trykker en gang til på knappen, så aktiveres en funksjon som heter autotune. Da kommer det ingen påminnelse, dekoderen skifter bare kanal automatisk når tidspunktet er inne.

Man må selvfølgelig programmere opptaksutstyret manuelt utenom, men det går da i det minste an å ta opp programmer fra forskjellige kanaler (på forskjellige tidspunkt) via dekoderen når man er borte. Det forutsetter at man lar dekoderen stå på, og at det ikke blir strømbrudd, men likevel. Bedre enn ingenting.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •