Scart --> RGB / komponent?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate thunderstorm77 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Scart --> RGB / komponent?

Jeg har en Philips Streamium SL400i som jeg bruker til å overføre AVI-filer og musikk/bilder fra PC. Den har en scart-utgang som kan velges til å være RGB eller kompositt + lyd. For tiden bruker jeg kompositt, og det er som kjent langt fra optimalt. Jeg har lyst til å endre dette til RGB. Siden jeg ikke har scart på TV, kan jeg da bruke en scart à komponent adapter og plugge dette i komponent-inngangen på forsterkeren?

Det står noe kryptisk i manualen om noe ”G-sync” eller noe for RGB. Noen som vet hva dette er for noe?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var litt uklart, du kjører scart (kompositt) mellom Streamio og Forsterker, men hva bruker du mellom Forsterker og TV ?

Det finnes adaptere fra RGB-scart til Komponent, ja.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt rotete forklart ja... I dag har jeg kompositt rett til TV fra Streamium. Jeg ønsker å bruke komponent fra Streamium til forsterker og komponent til TV fra forsterker (så jeg kan switche).

Siden det er kun scart RGB, vil det da fungere med scart --> komponent?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slike overganger er hyllevare ja.

Clas Ohlson, Biltema og lignende sjapper har slikt til lavpris.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet slike overganger finnes. Problemet er om det vil fungere. Noen på et annet forum mente man måtte ha en avansert omkoblingsboks pga. noe synkronisering av signalene. Synd det kun er Euro-scart som utgang for video.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å kunne bruke en slik overgang, er du avhengig av at Streamium leverer komponent-signaler via scart-utgangen. Veldig få har denne muligheten, men jeg vet at blant annet Linn har det på Unidisc-maskinene sine. Så det kan jo hende. RGB og komponent er nemlig to vidt forskjellige standarder, selv om det kanskje ikke virker sånn. Komponent har synken på grønn, mens RGB har to synk-signaler, et til vertikal og et til horisontal bildeinformasjon (tror jeg). Det jeg i hvert fall vet er at et RGB-signal krever fem phono-kabler, ikke tre.

Komponent er kun to farger pluss lys, det betyr at den grønne kabelen kun er et synk-signal. Komponent definerer fargene som rødt og blått, og det som ikke er noen av dem defineres som grønt. Dermed trenger grønnfargen ikke å overføres.

Derfor er ikke RGB og komponent kompatible. Du trenger en omskaleringsboks fra f.eks. Kramer for å forvandle RGB til komponent.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var det jeg fryktet. Tror du det vil fungere med scart --> S-video? Det står i bruksanvisningen at det finnes to settinger for scart-utgangen, RGB og CVBS.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager min noe villedende info. Et par detaljer ang RGB og komponent som jeg glemte i farten...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thunderstorm77
    Var det jeg fryktet. Tror du det vil fungere med scart --> S-video? Det står i bruksanvisningen at det finnes to settinger for scart-utgangen, RGB og CVBS.
    Hmm, de fleste produkter med Scart har S-video. Men CVBS er en forkortelse for et kompositt-signal, ikke S-video. Så jeg vet ikke helt...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av umorsom
    [...]Det jeg i hvert fall vet er at et RGB-signal krever fem phono-kabler, ikke tre.
    Helt riktig. RGB systemet med tre grunnfarger og to sync-signaler kalles RGBHV eller populært VGA. RGB systemet som finnes i SCART-kontaktene har sammensatt horisontal og vertikal sync og kalles RGBHv (totalt fire ledere).

Til trådstarter så ville jeg, dersom målet er å få en bedre billedkvalitet, kjøpe en aktiv RGB -> komponent konverter, noe alla denne.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •