UPC digital og 16:9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

UPC digital og 16:9

En kamerat som har problem med dette, ville gjerne høre om andre har noen synspunkter.
    Han bor i Stavanger og har digital dekoder fra UPC, og en Sony 16:9 TV. Nå kommer det fler og fler 16:9 sendinger, også på NRK1, og formatet på skjermen blir helt feil, får letterbox med svarte felt også på sidene. Han må skifte om manuelt på dekoderen for TV type, men det er en dyp meny og meget tungvindt.
    Han har forsøkt å ta dette opp med UPC, men det er vanskelig å få tak i noen som forstår hva dette dreier seg om. Blant annet så unnskyldte de seg med at de ikke hadde tilgang på en 16:9 TV på teknisk support!

Noen som kjenner problemet?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fungerer det ikke å sette TV-type til 16:9 permanent i dekoderen?
    Blir 4:3 sendingene ødelagt da?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bor også i stavanger... Samme dritten hos meg også.

Mistenker UPC for å sende ut 16:9 filmer i 4:3....
    Har kompisen din også den elendige Motorola dekoderen?

Mvh

AK

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han har forsøkt å ta dette opp med UPC, men det er vanskelig å få tak i noen som forstår hva dette dreier seg om. Blant annet så unnskyldte de seg med at de ikke hadde tilgang på en 16:9 TV på teknisk support!
    hmmm.... Og her venter vi på HDTV...
    :shock: :lol:

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er vel det det betyr
    Helvedes Dritt TV... hdtv
    8) :lol:

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet for UPC er at tekstingen på filmene (som sendes skjult) ligger delvis i bildet og i det sorte feltet under. Det vil si at dersom de sender rent 16:9 vil ikke de som ønsker tekst få dette. Upc kan løse dette ved å investere i nye (meget dyre) dekodere som har en tilleggsfunksjon som skiller ut teksten og lar deg plassere den der du ønsker. Tviler på at de tar den kostnaden før de .
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det fungerer ikke å sette 16:9 permanent. Jeg skal ikke uttale meg om detaljene om hva som skjer, har fått det forklart mange ganger men det er for mye å huske på. Det som forsterker problemet er at det er så irriterende tungvindt å komme til menyen for å skifte format.
    Det er Motorola dekoder ja, det er vel kun en type UPC bruker?

Takk for forklaringen Hi-Fil, skal sende det videre.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hårek
    Det fungerer ikke å sette 16:9 permanent. Jeg skal ikke uttale meg om detaljene om hva som skjer, har fått det forklart mange ganger men det er for mye å huske på. Det som forsterker problemet er at det er så irriterende tungvindt å komme til menyen for å skifte format.
    Det er Motorola dekoder ja, det er vel kun en type UPC bruker?

Takk for forklaringen Hi-Fil, skal sende det videre.
    Jeg snakker ikke om dekoderen du har hjemme. Det er den som står i basen til UPC, der de tar signalet ned fra satelittene. Så krypterer de signalet igjen og sender det ut på kabel anlegget.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så 'Crouching Tiger, Hidden Dragon' på NRK1 / UPC digital i går, kan ikke si annet at det så normalt ut på min widescreen TV...

Har satt dekoderen til 16:9.

-Torstein

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    torsteinvh.

Det er fordi NRK1 har begynt å sende ekte 16:9 tror jeg. Mange andre kanaler som ikke gjør det.

UPC sin Motorola dekoder suger noe enormt! Skal kjøpe min dreambox sekundet kabel versjonen kommer ut.

Solberg

Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av torsteinvh
    Så 'Crouching Tiger, Hidden Dragon' på NRK1 / UPC digital i går, kan ikke si annet at det så normalt ut på min widescreen TV...
    Har satt dekoderen til 16:9.
    -Torstein
    Men kan du la dekoderen stå permanent på 16:9 og være fornøyd hele tiden? Problemet er ikke å få til et bilde som passer med en bestemt sending, det er at det forandrer seg så vesentlig mellom 16:9 og 4:3.

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis problemet er kanaler som sender widescreen-filmer letterboxed, og ikke i 16:9, så er jeg enig. Det krever diverse tuklete omstillinger, hvis man ikke vil ha en liten filmrute omgitt av svarte kanter.

Personlig så lar jeg TV og dekoder stå konstant i 16:9, foretrekker uansett filmer på DVD

-Torstein

Newcomer plumbtek sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ja sånn går no dagan

Det er det samme problemet åkke som,Ringte upc seinest i går og forklarte problemet som både en,to,tre,og jammen meg fjerde person skulle prøve å svare meg på,men tydligvis så har ikke upc fått med seg at soommern er over så sommerhjelpa jobber der enda.
    Hva med å lenke oss isammen i Maridalsveien(hovedkontoret) i full protest.

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sendinger i 16:9 blir av UPC distribuert som letterbox istedenfor anamorft. Om man stiller dekoder på 16:9 er det eneste den gjør å legge sorte felter til høyre og venstre for bildet. Dekoderen gir heller ikke riktig spenning på SCART-pin 10 slik at tv-aparatet automatisk slår over til 16:9, så resultatet kan lett bli at tv-aparatet tror bildet er 4:3 og så legger til enda et lag med sorte felter til høyre og venstre.

Om man har en TV som er god på zooming klarer man å korrigere bildet, men man mister billedoppløsning pga. tullet til UPC.

Det er virkelig på tide at UPC oppdaterer utstyret sitt!

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette har vært diskutert før, og jeg har aldri skjønt bæra av hva problemet er, men nå tror jeg at jeg skjønner hva dere mener, ihvertfall delvis.

Jeg har nemlig også digital dekoder fra UPC (Motorola-modell fra 2001).

Dersom jeg stiller dekoderen til 16:9 ("Widescreen TV" i menyen), og setter TVen (DVDOen) til 16:9, fyller widescreen sendinger, som f.eks. 'Nytt på nytt' og 'Først og sist', hele skjermen; det blir ikke striper verken over eller under eller på sidene.
    Så akkurat der forstår jeg ikke helt hva dere mener.

Når den står som 'Widescreen TV' og det kommer en 4:3 sending, blir det svarte striper på sidene. Men det er vel slik det skal være? Riktignok irriterer det meg noe at ikke den da automatisk kan detektere at det er 4:3 og så fylle skjermen da også dersom jeg vil det, men det er jo uansett 'fy fy' her inne på AVForum? Derfor skjønner jeg ikke helt hva dere mener.

Dersom jeg setter den til 4:3 ("Vanlig TV" i menyen), mister jeg mye bildeinformasjon i sidene ved 16:9 sendinger (slik det skal være, er det ikke?), mens 4:3 sendinger er slik de skal være. Det skal sies at jeg har satt DVDOen min til å vise 16:9. Kanskje det er derfor.
    4:3 fyller derfor skjermen hos meg vanligvis (jada - fy fy!).

Hos meg er det tre valg på UPC dekoderen; "Widescreen TV", "Vanlig TV", og "Vanlig TV - widescreen sendinger vises som letterbox".
    Har dere alle tre valgene?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er at en del 16:9 sendinger (vanligvis ikke på NRK, TV2, SVT, men på en rekke av de andre kanalene) blir av UPC dekoderen "tolket" som et 4:3 signal - fordi styresignalet som fortelle dekoderen hva slags format dette er IKKE er korrekt satt fra UPC sentralt.

Resultatet blir at bildet på din 16:9 TV ser ut som en avlangt (16:9) "frimerke". Eller sagt på en annen måte - formatet blir korrekt, men bildet fyller ikke ut hele skjermen. Det blir en (stor) sort ramme rundt hele bildet.

Jeg har kontaktet UPC om dette flere ganger, og de kommer hver gang med en ny (bort)forklaring på hvorfor dette er vanskelig/umulig for dem å få til. (Eller så skjønner de fra tid til annen ikke hva jeg prater om).

I sistnevnte tilfeller ber jeg dem se på sin egen 16:9 TV (de har en slik nå....), og hvilken kanal det aktuelle programmet vises på (ofte Discovery, NGC, TVNorge, TV3 eller ZTV).

Da forstår de problemstillingen, og skal komme tilbake med et svar når de har undersøkt nærmere - hvilket de ikke gjør. Sansynligvis fordi de ikke har noe godt svar.

Min oppfordring er - ring og klag alle dere andre med UPC dekoder også!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    601
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke klarer de 5.1-lyd og ikke bildeformater - har aldri fått noen gode svar fra det holdet - tror det eneste språket de forstår er at man sier opp abonnementet. Canal Digital har jammen sine svin på skogen de også, men de fikser 5.1-lyd og bildeformat (dessuten mye bra euorpeisk film på filmkanalene for den som liker det)

Active John sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo ikke UPC sin skyld... Det er jo tv kanalene som sender letterboxed..
    Når tv-kanalene sender i 16:9 så kommer det jo rett ut (nrk) mens andre sender letterboxed som da blir dårlig zoomet bilde (tv3)

Bare å få alle tv kanalene til å sende ekte 16:9!!

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sendte dem bildet jeg har postet ovenfor og de skjønte enda ikke hva problemet var.....

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John
    Det er jo ikke UPC sin skyld... Det er jo tv kanalene som sender letterboxed..
    Når tv-kanalene sender i 16:9 så kommer det jo rett ut (nrk) mens andre sender letterboxed som da blir dårlig zoomet bilde (tv3)

Bare å få alle tv kanalene til å sende ekte 16:9!!
    Bruker du RGB utgangen på dekoderen (og har satt den i 16:9 mode - og best kvalitet på scart kontakten=RGB) så får du ikke zoomet bilde opp til å fylle skjermen. I hvert fall ikke med den skjermen jeg har, og mange andre.

Da må jeg bruke PAL signalet MEN der har jeg ikke tilgang til alle kanalene. Og så blir det vesentlig dårligere kvalitet på bildet.

UPC KAN gjøre noe med det, men det vil kreve litt investeringer fra dem. Og det gjør de ikke før mange nok klager på dette.

ps: jeg tror også at mange som bruker scart mellom dekoderen og TV'n tror de ser på et RGB signal, men i virkligheten så ser de på kompositsignalet i scartkontakten......

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •