UPC digital og 16:9 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 29 av 29
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    Jeg sendte dem bildet jeg har postet ovenfor og de skjønte enda ikke hva problemet var.....
    Nå har jeg sendt dem denne forespørselen:

"Hei,

Jeg bruker RGB utgangen på dekoderen (og har satt den i 16:9 mode - og best kvalitet på scart kontakten = RGB). TV skjermen er en Pioneer PDP-436XDE, som er satt opp til å motta RGB på den aktuelle scartinngangen.

Problemet er at en del 16:9 sendinger (vanligvis ikke på NRK, TV2, SVT, men på en rekke av de andre kanalene - som f.eks Discovery, NGC, TVNorge, TV3 og ZTV mm) blir av UPC dekoderen "tolket" som et 4:3 signal - sansynligvis fordi styresignalet som fortelle dekoderen hva slags format dette er ikke blir korrekt satt fra UPC sentralt.

Resultatet blir at bildet på en 16:9 TV ser ut som en avlangt (16:9) "frimerke". Eller sagt på en annen måte - formatet blir korrekt, men bildet fyller ikke ut hele skjermen. Det blir en (stor) sort ramme rundt hele bildet.

Jeg vet det er mange av mine bekjente, samt en rekke andre på ulike AV-forum på nettet (f.eks AVforum.no og forum.hjemmekino.no) som klager over dette. Ikke minst har det store salget av flatskjermer i 16:9 format gjort denne problemstillingen vesentlig mer aktuell nå, og det er tema i mange diskusjoner.

Vil UPC gjøre noe i den nærmeste fremtid for å rette opp dette, eller må vi bare belage oss på at slik vil det også fortsette å være?

ps: det er ingen løsning å sette dekoderen i 4:3 format for å få fyllt opp skjermen. Med en noe tungvint og "dyp" meny, så blir det svært lite fleksibelt når man skal bruke f.eks tekst-TV eller skifte mellom ulike kanaler som sender i ulikt format eller med ulike styresignaler.

For ordens skyld - svaret jeg mottar vil bli videreformidlet i de ulike forumene nevnt ovenfor.

Mvh
    xxxx"

Jeg legger inn svaret her så snart jeg mottar det.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av YZF
    UPC KAN gjøre noe med det, men det vil kreve litt investeringer fra dem. Og det gjør de ikke før mange nok klager på dette.

ps: jeg tror også at mange som bruker scart mellom dekoderen og TV'n tror de ser på et RGB signal, men i virkligheten så ser de på kompositsignalet i scartkontakten......
    Det kreves ingen investeringer hos UPC for å sende riktig format. Man velger formatet tuneren (i basen hos kabelselskapet) skal sende ut i dennes software, og hos UPC har de tydeligvis valgt letterbox. Jeg er selv med og driver et kabelnett, og vi har nå startet å sende en god del kanaler i korrekt format (selv om de med 4:3 TV ikke liker dette noe særlig). Mitt argument har vært å sende ut det signalet vi mottar, for jeg syns ikke det skal være opp til kabel-selskapet å skalere om bildene TV-selskapene sender ut.

Så lenge kabel-leverandøren videreformidler letterbox spiller det ingen rolle hvordan du kobler mellom dekoder og TV-apparatet, det må skaleres uansett.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    601
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John
    Det er jo ikke UPC sin skyld... Det er jo tv kanalene som sender letterboxed..
    Når tv-kanalene sender i 16:9 så kommer det jo rett ut (nrk) mens andre sender letterboxed som da blir dårlig zoomet bilde (tv3)

Bare å få alle tv kanalene til å sende ekte 16:9!!
    Jeg sa opp mitt abonnement hos Viasat når de på sine kjære filmkanaler klarte å ødelegge ulike bredformater på helt nye fimproduksjoner og fordi kundeservice ikke skjønte at det var noe problem.

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde vært fint om en av dere kunne poste i denne tråden så fort dere ser dette fenomenet neste gang, og fortelle hvilken kanal det er på etc.(helst ikke betal-kanalene som TV1000 eller Canal Digital, for de har jeg ikke).

Jeg har forøvrig satt min til RGB og 16:9 når jeg ser Widescreen sendinger.
    Jeg kjører en Supra SCART --> RGB/s (fire RCA kontakter) kabel til en DVDO iScan VP30, som så går direkte til plasmapanelet via en HDMI --> DVI-D kabel.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John P.
    Hadde vært fint om en av dere kunne poste i denne tråden så fort dere ser dette fenomenet neste gang, og fortelle hvilken kanal det er på etc.(helst ikke betal-kanalene som TV1000 eller Canal Digital, for de har jeg ikke).

Jeg kjører en Supra SCART --> RGB/s (fire RCA kontakter) kabel til en DVDO iScan VP30, som så går direkte til plasmapanelet via en HDMI --> DVI-D kabel.
    Sitter på jobben nå, men jeg skal forsøke å huske det når jeg er hjemme og opplever det igjen. Det skjer IKKE unntaksvis, men er heller regelen på flere av kanalene.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvis du ser på ZTV så går filmen "Get Carter" der nå. Begynte kl. 21:30.

Den er et godt eksempel.

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, da er jeg med. Skjer det samme her, ja. Har sett det før, men bare ikke tenkt over det. Men jeg synes ZTV logoen er plassert på en måte som tyder på at det er de som sender det ut sånn? Eller ville den blitt korrekt plassert allikevel dersom UPC sendte det ut i ekte 16:9? Da ville vel i så fall logoen bli borte i det svarte?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, da er jeg med. Skjer det samme her, ja. Har sett det før, men bare ikke tenkt over det. Men jeg synes ZTV logoen er plassert på en måte som tyder på at det er de som sender det ut sånn? Eller ville den blitt korrekt plassert allikevel dersom UPC sendte det ut i ekte 16:9? Da ville vel i så fall logoen bli borte i det svarte?
    Jeg vet ikke hvordan de legger inn logoen. Men jeg tror at i et digitalt signal (som jeg regner med at UPC mottar det fra ZTV) så ligger logoen som et "eget" signal - som man forhoildsvis enkelt kan legge hvor man vil. I hvert fall burde det ikke være noen større teknisk utfordring å få det til.

Men om noen andre her kan noe mer om dette, så korriger meg gjerne.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av YZF
    Nå har jeg sendt dem denne forespørselen:

"Hei,

Jeg bruker RGB utgangen på dekoderen (og har satt den i 16:9 mode - og best kvalitet på scart kontakten = RGB). TV skjermen er en Pioneer PDP-436XDE, som er satt opp til å motta RGB på den aktuelle scartinngangen.

Problemet er at en del 16:9 sendinger (vanligvis ikke på NRK, TV2, SVT, men på en rekke av de andre kanalene - som f.eks Discovery, NGC, TVNorge, TV3 og ZTV mm) blir av UPC dekoderen "tolket" som et 4:3 signal - sansynligvis fordi styresignalet som fortelle dekoderen hva slags format dette er ikke blir korrekt satt fra UPC sentralt.

Resultatet blir at bildet på en 16:9 TV ser ut som en avlangt (16:9) "frimerke". Eller sagt på en annen måte - formatet blir korrekt, men bildet fyller ikke ut hele skjermen. Det blir en (stor) sort ramme rundt hele bildet.

Jeg vet det er mange av mine bekjente, samt en rekke andre på ulike AV-forum på nettet (f.eks AVforum.no og forum.hjemmekino.no) som klager over dette. Ikke minst har det store salget av flatskjermer i 16:9 format gjort denne problemstillingen vesentlig mer aktuell nå, og det er tema i mange diskusjoner.

Vil UPC gjøre noe i den nærmeste fremtid for å rette opp dette, eller må vi bare belage oss på at slik vil det også fortsette å være?

ps: det er ingen løsning å sette dekoderen i 4:3 format for å få fyllt opp skjermen. Med en noe tungvint og "dyp" meny, så blir det svært lite fleksibelt når man skal bruke f.eks tekst-TV eller skifte mellom ulike kanaler som sender i ulikt format eller med ulike styresignaler.

For ordens skyld - svaret jeg mottar vil bli videreformidlet i de ulike forumene nevnt ovenfor.

Mvh
    xxxx"

Jeg legger inn svaret her så snart jeg mottar det.
    Og her kom svaret:

Vedrørende din henvendelse angående sendeformat:

Feilen du opplever skyldes ikke våre systemer/dekodere. Vi mottar TV-signalene fra senderselskapet hvor også WSS (WideScreen Signaling) ligger i signalet. Vi gjør ingenting med denne signaleringen i våre digitale systemer.

Når STC'en er satt til Widescreen under TV-type er det i noen tilfeller problemer, f.eks. når senderselskapet sender en film med letterbox-format (dvs. svarte striper oppe og nede) og samtidig signalerer 4:3 sending. Da ligger de svarte stripene oppe og nede i selve videobildet vi mottar og videresender, mens STC'en legger på svarte striper på sidene fordi den får beskjed om at det er en 4:3 sending. Dette gjelder kanaler som ikke sender i "ekte" 16:9. I slike tilfeller må STC'en settes til Vanlig TV i TV-type slik at den ikke signalerer widescreen til TV'en. TV'en vil da være i stand til å "blåse" opp bildet slik at de svarte stripene ikke synes.

Dersom du opplever bestemte kanaler som gjengangere ved denne typen problemer vil vi anbefale deg å kontakte kanalene direkte.

Vennlig hilsen

Terje Tjeldnes
    Skiftleder Kabel- og Digital-TV
    Kundesenteret
    UPC Norge AS

Som vel var som forventet.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg