Tv på internett

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tv på internett

Ser at NRK nok en gang har tenkt å øke lisensen for å finansiere det nye bakkenettet.

Hadde ikke det vært bedre å overføre TV-signalene gjennom internett? Jeg ser at Nextgentel tilbyr en 20Mbit linje. Er dette nok til å kunne se HDTV direkte på nettet? Hvis ikke, hvor stor kapasitet trengs for å se 720p sendinger?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørs på codec. Du trenger fra ca 10mb til 30mb avhengig av om det er mpeg2 eller 4 samt hvor høy bitrate de kjører og om det er progresiv, interlaced og hvilken oppløsning. Få klarer også å gi en kontinuerlig hastighet på det som er maksimalt. Min erfaring er at jeg vipper ned på ca 75 % av det nextgentel egentlig skal tilby meg.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett om du har en linje som er god nok for å laste ned i 20 mbit eller mer, så bør en kanskje huske på at sendingene begrenses av kapasiteten på serveren. I dag kneler NRKs nettlinjer hver gang trafikken på web-tv nærmer seg 5-6000 brukere. Skal mellom 500.000 og 1.500.000 brukere plutselig se på web-tv samtidig skal det betydelige investeringer til først. Et steg i riktig retning er vel å gå over til multicast sendinger, men det ligger vel langt der inne i fremtiden..

Et annet poeng er vel beredskap. I tilfelle nødsituasjoner skal man ha et bakkenett til å gi beskjeder til befolkningen. Et stort nett med bakkesendere er mye vanskeligere å sette ut av spill i forhold til et internettknytepunkt i Norge.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et annet moment som taler for et oppdatert bakkenett er at man ønsker å ta inn sendinger på steder uten bredbåndslinje, på båter, på hytta, i bilen, etc.

Video og TV on demand er besnærende og oppleves som bra nå når det er få brukere, men innebærer en enorm kapasitetsutfordring hvis det skulle betjene hele befolkningen on-demand.
    Både serverkapasitet og regional transmisjonskapasitet vil måtte oppgraderes kraftig, samtidig som de færreste av dagens kobberlinje DSL løsninger vil kunne gi aksesshastighet nok uten å skyte DSLAMer lenger ut i nettet enn i dag.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet mitt med det nye bakkenettet er at det ikke kommer til å støtte hdtv sendinger med det første. Dessuten er jeg ikke så begeistret for dagens ferdigtygde program meny.

Når det gjelder begrenset linje kapasitet, så vil jo dette løse seg etterhvert. Der er jo bare 10 år siden jeg koblet meg til nettet med et 28.8k modem, nå har jeg jo en 2Mbit linje. Det er jo ingen vits i å bygge ut et bakkenett dersom det ikke er behov for det om 10 år. Hvis jeg får tilgang på tv gjennom nettet vil jeg ikke betale ekstra for en digital dekoder. Hvis mange tenker slik vil jo inntektsgrunnlaget for bakkenettet falle bort. Et annet problem er jo at en trenger en dekoder boks for hver tv.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ip tv, digital parabol, digital kabeltv og digitalt bakkenett vil nok være de eneste reelle og enkle måtene å ta inn tv på i mange herrens år. Hele vitsen med å digitalisere tv sendingene selv med PAL oppløsning er rett og slett pga en helt for j***ig elendig kvalitet på analoge overføringsmetoder. Spesielt med større og skarpere skjermer. Man kan jo bare se forskjell fra analog kabeltv til en dvd.

Svenskene får faktisk HDTV muligheter og sendinger (iallefall enkelte programmer) nå til våren på bakkenettet som de allerede bygde ut for 1-2 år siden. Kabeltv tilbyr også minst 1 HD kanal samt at man har noen å velge mellom på parabol. Britiske Sky fyrer ivei en drøss nå utover året.

Jeg gleder meg mye mer til HD tv sendinger enn til Blueray og HD-DVD da tv sendingene virkelig trenger en overhaling i kvalitet.

Uansett hva du ser for deg av løsninger som ikke vil gi deg hakkete bilde innimellom og vanskelige styresystemer vil du nok være avhengig av en tuner til hver tv. Slik er det rett og slett pga rettighetsinnehavere som vil beskytte sitt innhold ved hjelp av kodesystemer slik at ubetalende ikke kan titte på de. Synes det er flott at vi får konkurranse. Spesielt ser jeg frem til IP tunere og håper man på denne måten kan abonere på kanalpakker på tvers av landegrenser. Kabeltv nettet er jo fullt så der er det null konkurranse, parabol koster vanvittig masse penger å drifte så der er det også liten reel konkurranse mens bakkenettet som er analogt også er fullt. Et digitalt bakkenett vil gi plass til flere kanaler i tillegg til bedre lyd og billedkvalitet.

Her snakker vi da også om null negative bieffekter i motsetning til DAB som jo mange er kritiske til.

Du skriver at siden du har bredbånd og blir å ha rask nok linje bryr du deg ikke om f.ex et digitalt bakkenett. Dette tror jeg nok ikke 80 % av befolkningen er enig i. De vil ha tv på hytta, bobilen, båten, bilen samt hva med alle de da som ikke ønsker ultraraske linjer eller har mulighet til det?

Problemet er heller ikke som noen tidligere nevnte først og fremst endebrukerens overføringshastighet men rett og slett hvor mye info serverne til tilbyderne klarer å dytte ut. På samme måte som vg.no kan knele når en nyhet blir for populær. Du kan jo tenke deg hvor mye mer informasjon som må ut for å sende i mpeg2 i PAL eller mpeg4 i HD. Lukter dyrt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •