Overfør HDMI over nettverkskabelen

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Overfør HDMI over nettverkskabelen

Intelix har lansert en løsning som lar deg overføre et HDMI-signal over standard Cat 5 nettverkskabel.

Intelix HDMI tillater overføring av et "HDTV-signal" (lyd og bilde) over standard Cat 5 Ethernet-kabel. Rekkevidden er inntil 150 fot (ca 50 meter).

Man plugger HDMI-kabelen inn i den ene boksen, og forbinder de to boksene med to Cat 5-kabler. Den ene kabelen vil da overføre bilde (inntil 1920x1200 punkter), mens den andre vil overføre lydsignalet (DDC).

Kabelen som overfører bildet må være av skjermet type, mens kabelen for lyd skal være uskjermet. Et strømadapter må benyttes i boksen som sender signalene fra kilden til boksen som er koplet til TV-en.

Veiledende pris for de to boksene er forholdsvis stive $559,95 (ca 3750 NOK). I tillegg trenger man altså egnede Cat 5-kabler. Les mer om produktet hos AVoverCat5.

kilde: hw.no

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stiv pris for å erstatte en kabel med to + to bokser og power. Lite aktuelt i hjemmekino installasjoner hvor lengden neppe overstiger 15m, men for mer spesielle installasjoner i store lokaler og haller løser den muligens noen utfordringer.
    Hvis noen lager en trådløs HDMI link vha. WLAN eller lignende, da begynner det å bli interessant.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel strengt tatt ikke 2 + 2 bokser.
    Én boks i hver ende.
    Selv er jeg en av mange som ikke få fram HDMi-signal på 10m og må ta det over DVI.
    At prisen vil synke er nok så sikkert, og anretningen fungerer som en signalbooster.
    Vi slipper unna med kabelstrekk på ikke mange kronene per meter i forhold til dyre HDMi-kabler som fort koster over flere hundre per meter.
    Å trekke en nettverkskabel er såre enkelt i et allerede bygget hus med tynne rør.
    Ikke alle som tenkte på tykke nok trekkerør for så kort som 5 år siden.

Jeg synes det er et interessant produkt, og gleder meg til diverse utgaver av denne i forskjellige priskategorier.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er forsåvidt enig med tor rasmussen, men jeg er litt skepsis til kvaliteten på bildet. Skjermede cat5 kabler er ikke spesifisert for å dra den høye datamengden som må gjennom kablene. Enten må bildet dermed komprimeres eller så må en kjøre kablene utover spesifikasjonene (ja, det er en grunn til at lange hdmi-kabler er dyre).

For øvrig finnes det flere trådløse løsninger slik Bønna etterspør over, men ingen av de greier selvsagt å gjøre dette uten å ødelegge bildet først.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neida en + en er to bokser, en typo fra min side.

Er overrasket over at noen sliter med 10m HDMI. Selv kjører jeg en billig OPPO spiller og 10m ClasOhlson HDMI til 500,- Funker flott på 1280x720p !
    Dette er vel kanskje mer et DVDspiller problem enn et kabelproblem ?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, både og tror jeg.
    Noen spillere gir kanskje et litt svakt signal over hdmi/dvi.
    Men en dårlig kabel kan vel også gi problemer, særlig hvis vi snakker 1080i.
    Snart kommer vel 1080p også, og det blir vel ikke noe mindre problemer da...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både og ja.. Uansett kan jo 10 meter fort bli kort i custom innstallasjoner eller dersom en f.eks. ønsker avspiller (htpc, dvd-spiller) i et annet rom. Tror jeg i så fall hadde satset på en eller flere forsterkere enn boksen over men..

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,899
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker en lignende boks fra Gefen til å overføre digital lyd (spdif). Det fungerer utmerket. Jeg ser ikke noen grunn til at det samme ikke skal kunne gjøres med bildet.

Prisen er det store minuset. Hadde det vært billigere kunne jeg godt brukt en slik.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo grunner til at det er en adskillig større utfordring med bildet. Båndbredden for ukomprimert høykvalitets video er formidabel. Tror i likhet mer Scirocco at et repeater/forsterker opplegg vil være en mer farbar vei enn å benytte modem for å kjøre signalet på et helt annet medium.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan man ikke kjøre en gigabit over cat5 kabel da?? har relativt bra bånnbredde da... blir vel ca 125mb/s da..

marius

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marjusen
    kan man ikke kjøre en gigabit over cat5 kabel da?? har relativt bra bånnbredde da... blir vel ca 125mb/s da..
    Cat5 er spesifisert opp til 1 Gbps. 1080p@60 Hz gir en datamengde på 3 Gbps (1920x1080 pixler * 60 Hz * 24 bits). 1080i gir halvparten. Regnet på at 720p@50Hz er akkurat over spesikasjonene for Cat5 (1,1 Gbps).

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Cat5 er spesifisert opp til 1 Gbps. 1080p@60 Hz gir en datamengde på 3 Gbps (1920x1080 pixler * 60 Hz * 24 bits). 1080i gir halvparten. Regnet på at 720p@50Hz er akkurat over spesikasjonene for Cat5 (1,1 Gbps).
    Er enig i det du sier...

Husk folkens: ukomprimert bilde > masssssse data!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •