Bedre sortnivå

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bedre sortnivå

Noen som har noe knowhow med å bruke filter foran linsen på prosjektører for å prøve å øke sortnivået?

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Jeg har eksperimentert litt med fargefilter på min Sony HS10, og det er merkbar forbedring.

Har testet CC40R med og uten et CC20Y, og tester nå et CC30R filter.

Fargebalansen er vesentlig bedre i mørkere partier, og sortnivået er også forbedret.

Hovedpoenget med rødfilter, i hvertfall på Sony'en, er at man kan skru opp gain på grønt og blått, og dermed øke samlet kontrast. Teorien bak dette er beskrevet godt hos www.smartavtweaks.com, som står bak SMART III.

Brukte SMART III til kalibrering, du kan sjekke denne tråden og dette bildet for å se forandringen i fargebalanse på projektoren min.

-Torstein

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm...
    Så ved feks. å bruke et Neutral Density (ND) filter kan man bli kvitt mye av den gråaktige overskuddslyset som alltid ligger som et slør det sorte?
    Hvordan påvirker bruken av filtre kvaliteten på dagslysscener? Hva slags løsning vil bli optimalt på en feks. NEC HT1000?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ND filter vil nok kutte ned på overskuddslys, ja, men det kutter også generell lysstyrke. Har testet det sammen med CC40R og CC20Y filteret, og syns det ble litt vel mye lysstap.

Skal prøve med grått lerret i stedet.

Er en tråd på AVS Forum om grått lerret vs grått filter.

Det er forøvrig viktig å kunne justere hver av fargene for seg, slik at man får utlignet fargestikket som filterene nødvendigvis tilfører bildet.

-Torstein

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg prøvde et vanlig solbrilleglass og bildet ble helt perfekt ikke noen går utkanter eller noe og det hvite opplysende rommet mitt ble avslappende mørkt. Eneste problemet er at jeg ikke har funnet ut hvordan jeg skal få feste det enda, og fortsatt fått bruk zoom :wink: (har X1..)

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sicomsell
    Jeg prøvde et vanlig solbrilleglass og bildet ble helt perfekt ikke noen går utkanter eller noe og det hvite opplysende rommet mitt ble avslappende mørkt. Eneste problemet er at jeg ikke har funnet ut hvordan jeg skal få feste det enda, og fortsatt fått bruk zoom :wink: (har X1..)
    Faktisk grådig lurt triks, da brilleglass er buet, og man unngår flare-effekt.
    problemet blir jo å fine et par briller med riktig farge/dempingsgrad.
    Det er en grunn til at ingenting i optikken inni en projektor er flatt. :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he...!

Det enkleste er å kjøpe en CRT projektor... :roll: :lol:

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle svar. Tror jeg skal teste dette litt videre. Hvem selger ND filtre(foto relaterte butikker)? Og hvordan blir "styrken"/effekten på ND filtre målt?

Så en en god tilnærming for å forbedre sortnivået på en DLP prosjektør vil kanskje være: En DLP prosjektør med høy kontrast og lav lysstyrke med stor tilt på speilene("black-chip" og rundt HT1000 spec kanskje?), et grått lerret med en gain litt under 1.0 og kanskje et ND filter i tilegg?

Sysler litt med å få til en best mulig løsning for en rund cubicle med max radius på 2.5 meter. Det kan bli opptill 12 prosjektører(12 x 40 HFOV = 360 grader HFOV). Det er et ønske om å få til en best mulig fremstilling av natt, samt ivareta dagslys scenene(bruken av pitch black natt scenarioer er kanskje max 10%). I tilegg er det et ønske å kunne kutte på kasteavstandene for å øke opperasjonelt areal inne i cubiclen. (Foruten å stille krav til prosjektøren bilde egenskaper må en også ivareta aspektet med korreksjon for buet vegg og sømløst bilde. Det finnes mange løsninger og mange muligheter, så en får se hva det blir til).

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

ND-filter får du i en fotobutikk.

De benevnes ND2, ND4, ND8 osv. Tallet angir hvor mye lenger man må eksponere filmen for å få samme mengde lys som uten filer.

ND2 betyr 2 x lengre tid, halverer mao lysmengden
    ND4 er 4 x lengre tid, slipper mao 1/4 av original lysmengde gjennom.

ND2 er antagelig mest aktuelt, da lystapet blir for stort med mørkere filter.

-Torstein

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så en en god tilnærming for å forbedre sortnivået på en DLP prosjektør vil kanskje være: En DLP prosjektør med høy kontrast og lav lysstyrke med stor tilt på speilene("black-chip" og rundt HT1000 spec kanskje?), et grått lerret med en gain litt under 1.0 og kanskje et ND filter i tilegg?
    Lav lystyrke+ filter= enda lavere lysstyrke. pass på at du holder deg over ca 400 ANSI(som resultat), ellers vil bildet ellers lide for mye. greyline krever også en viss lysstyrke, og reduserer denne også, så pass på at du ikke går for lavt.

Active Helge sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klarer du å bruke 12 prosjektører på en radius på 2,5 meter? Og hvordan fikser du det sømløst?

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av qwerty2003
    Sysler litt med å få til en best mulig løsning for en rund cubicle med max radius på 2.5 meter. Det kan bli opptill 12 prosjektører(12 x 40 HFOV = 360 grader HFOV). Det er et ønske om å få til en best mulig fremstilling av natt, samt ivareta dagslys scenene(bruken av pitch black natt scenarioer er kanskje max 10%). I tilegg er det et ønske å kunne kutte på kasteavstandene for å øke opperasjonelt areal inne i cubiclen. (Foruten å stille krav til prosjektøren bilde egenskaper må en også ivareta aspektet med korreksjon for buet vegg og sømløst bilde. Det finnes mange løsninger og mange muligheter, så en får se hva det blir til).
    WOW!
    I hvilken forbindelse er dette??
    Hvordan skal dette styres.. Fortell mer, dette virket spennende!
    Har du sett denne da:
    http://www.projectiondesign.com/news...asp?action=one

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sømløst bilde(edgeblending) og geometrikorreksjon kan gjøres via bilde prosessorer. Finst mange på markedet. Bla. 3DPerception, Barco, Panoram Technologies, Folsom og en del andre har løsninger for slikt. Har selv kun sett 3DPerception og Barco sine løsninger (Hos 3DPerception kan man få løsningen innebygd i prosjektør eller som ekstern enhet. Barco leverer en slik løsning innebygd i prosjektøren(BarcoReality SIM4))
    (Edgeblendingen har blant annet Cyviz).

I tillegg har jo en bla. NEC lansert korreksjon for bla. buet vegg i firmwaren på noen av prosjektørene sine. Håper å få testet dette.
    (NEC har i tilegg en prosjektør som også er interessant pga. den korte kasteavstanden(WT600 med aspheric speil isteden for vanlig linse. 100" på ca. 60 cm. WT600 har innebygd korreksjon for pincushion/barrel effect)).

Disse cubiclene er navigasjonssimultorer. Etter de kalkulasjoner som er gjort så er det mulig å få til.

Begrenset tumleplass, men jeg ble positivt overasket da dette ble testet ut(Testet med 3 av 12 kanaler).

Utfordringen er å få til et best mulig bilde der også kanskje nattsimulering kan optimaliseres.

Mange av de ønskede egenskapene og metodene kan se ut som å ligge i hjemmekinosegmentet. Menen får se hva det ender opp med.

Spørsmålet er hvordan det å ha opptil 12 prosjektører på så begrenset plass blir.

Det må understrekes at det er mange små og store utfordringer knyttet opp mot et slikt system som jeg ikke nevner her.

Alle inspill om hvordan få få til et bilde med godt sortnivå og likevel kunne få gleden av skarpe dagslys bilder mottas med takk.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt av et prosjekt gitt :shock:

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med at dette 360 grader prosjektet ikke har noe med hjemmekino å gjøre, da det ikke finnes materiale å spille av eller mennesker med øyne rundt hele hodet?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tilbake til sortnivå. Bedring av sortnivå kan man få både ved hjelp av filter eller lerrett (feks. greyline). Men får man bedre sortnivå ? Er det ikke bare lysstyrken som avtar ? Det vil kanskje oppfattes som bedre sortnivå av øyet, men vil man ikke samtidig miste detaljer i mørke partier (les dårligere kontrast) ?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det har ikke noe med hjemmekino annet en at en vil strebe mot å oppnå noe av de samme bildeegenskpene. Hver visuell kanal er koblet mot en IG(Image Generator(i praksis en PC med et bra skjermkort) som viser feks. en 40 graders sektor av scenarioet.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dolbytor
    Tilbake til sortnivå. Bedring av sortnivå kan man få både ved hjelp av filter eller lerrett (feks. greyline). Men får man bedre sortnivå ? Er det ikke bare lysstyrken som avtar ? Det vil kanskje oppfattes som bedre sortnivå av øyet, men vil man ikke samtidig miste detaljer i mørke partier (les dårligere kontrast) ?
    Grunnen til at jeg gikk for Greyline var ikke i hovedsak for å bedre sotnivå, men at detaljene i mørke partier fremsto på en mer levende måte (bedret 3D virkning). Spør ikke meg om hvorfor, jeg stoler rett og slett på det jeg ser, og det er bedre med Greyline.

Sitat Opprinnelig postet av querty2003
    Nei, det har ikke noe med hjemmekino annet en at en vil strebe mot å oppnå noe av de samme bildeegenskpene. Hver visuell kanal er koblet mot en IG(Image Generator(i praksis en PC med et bra skjermkort) som viser feks. en 40 graders sektor av scenarioet.
    Høres artig ut. Tenker umiddelbart på action spill hvor du sitter midt i spillet, men da tror jeg kanskje dagens grafikkort brenner opp.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Sitat Opprinnelig postet av Dolbytor
    Grunnen til at jeg gikk for Greyline var ikke i hovedsak for å bedre sotnivå, men at detaljene i mørke partier fremsto på en mer levende måte (bedret 3D virkning). Spør ikke meg om hvorfor, jeg stoler rett og slett på det jeg ser, og det er bedre med Greyline..
    Greyline gjør ikke annet enn å flytte hele fargeskalaen ett hakk ned. du får samme effekt av å redusere brightness, når det gjelder størsteparten av skalaen. eneste forskjell er at det aller mørkeste blir enda litt mørkere enn det projektoren klarer maks, og det hvite blir også litt mørkere[/quote]

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hvite er mer en hvitt nok for min del selv om jeg har lysstyrken på det laveste. De eneste tilfellene jeg tenker på at GreyLine faktisk er grått er i dagslys når jeg ser det på nært hold, så 'hvitnivået' er ihvertfall ikke noe problem. Heller bedre svart enn mere hvitt...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •