Bedre sortnivå - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 28 av 28
    Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Heller bedre svart enn mere hvitt...
    Blir det bedre svart eller mere svart :?

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dolbytor
    Heller bedre svart enn mere hvitt...
    Blir det bedre svart eller mere svart :?
    ingen av delene.. bare svartere

Rinn: da vet du at du har nok kontrast med 400:1 f.eks. er de ikke sikkert det hvite hadde blitt helt hvitt.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Øynene vår har den evnen at de tilpasser det de opplever som hvitt i forhold til lysstyrken. Dette er ikke tilfelle (i like stor grad) når det gjelder opplevelsen av sort. Derfor fungerer det utmerket med Greyline.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er jeg ingen ekspert på fotoutstyr og jeg er litt forvirret ångående hvilken linse/filter som egner seg best for å bedre sortforhåld og fargegjengivelse ? Leste om en som brukte grått hoya 62mm sirkulært polarisjonsfilter. Er dette den beste løsningen ? Har planer om å kjøpe X1! Hvordan fester en disse filterene? Med tape??

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte Hoya 62mm etter positive anbefalelser, den passer akkurat
    på linseomkretsen så det er bare å plassere den rett over den og vri litt så sitter den fint.

Men jeg var ikke helt fornøyd over hvordan bildet ble..
    Sortnivået ble et hakk bedre men som diskurert tidligere,
    hvitnivået ble veldig matt og grått, så jeg valgte å ikke bruke denne
    lenger etter å ha brukt den en stund.

Nå har jeg allerede "IKEA's greyline" som kan ha noe inspill i hva slags bruk eller ubruk jeg fikk for linsen, jeg ikke helt fornøyd uten linsen til å begynne med men etter å ha sett hvordan det var med linsen synes jeg det er en lettelse og jeg er helt fornøyd med den vanlige..

High-Fil er også inne på noe når han snakker om at det oppfattes bedre ettersom øyet blir vant til det det, jeg opplevde det samme med sortforholdet :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dolbytor
    Tilbake til sortnivå. Bedring av sortnivå kan man få både ved hjelp av filter eller lerrett (feks. greyline). Men får man bedre sortnivå ? Er det ikke bare lysstyrken som avtar ? Det vil kanskje oppfattes som bedre sortnivå av øyet, men vil man ikke samtidig miste detaljer i mørke partier (les dårligere kontrast) ?
    Det som er/var problemet mitt med X1 er at den er 4:3 for det første og
    problemet med sortnivået ligger ikke i selveste bildet som vises fra kilde..
    Problemet er at X1 gir ut en god del menge lys konstant rundt hele bildet og ut til rammekantene.. Uansett hvor my du stiller ned belysningen, helt til du ikke ser filmen engang, har du fortsatt ett grått 4:3 prosjektorbilde..

Jeg løste dette med å bruke sort maskeringsteip rundt hele 4:3 bildet på lerretet og lot kun 16:9 området av lerretet være igjen siden jeg bare bruker prosjektoren til å se på filmer og spille spille litt xbox av og til,
    dette fungerer helt utmerket for meg, og hvis jeg skulle trenge hele lerretet bare snur jeg rullgardina bak fram :P

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har bestilt Neutral Density filter med density ND 0.1, 0.2 og 0.3 (fjerner henholdvis 20%, 37% og 50% av lyset). Fikk høre at farger skal påvirkes relativt godt ivaretatt til en ca. runder ND 0.3 (50%). Skal bruke filtrene til testing, så jeg får de levert i 85 x 85 mm. Har sett at mange bruker ulike typer gråtone maling på sine lerreter. Noen som kan lage en liten oppsumering om hva som er aktuelt å bruke? Ser at det har blitt nevnt grå Lady Silkematt 1000 til 2500? Vurderer å sette i gang og teste litt ulike toner.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan fungerer "Ikea løsningen" , er det tilfredstillende? Må jo si at prisen er upåklagelig for et 195cm bredt "lerret" !! Er det noen med positive erfaringer i bruk av cir polar filter evnt. uv filter ?? Hva er den neste på rangstigen av dlp projektorer i forhold til X1 (bedre,dyrere) som vil gi bedre sortnivå ? Var innom en forretning og sammenlignet Toshiba mt-100 og mt-500 (så heldigvis ingen regnbuer) og syntest at sortnivå/kontrast forkjellene på disse to var minimal prisforkjellen tatt i betrakting <10k ! Det eneste var "native widescreen"ratio'en til mt-500 , det varabsolutt ikke å forakte !!! Finnes det et tilsvarende produkt/kloning til mt-500 på samme måte som mt-100 er lik X1 ???
    Huff a' meg det ble mange spørsmål det :? :?:

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •