Ire ???

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9

Tråd: Ire ???

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Red face Ire ???

Har lagt inn en tråd om kalibrering av Optoma H79....http://avforum.no/forum/digitale-projektorer/30664-kalibrering-h79.html Får halveis hjelp, men hva er IRE? Har prøvd å lete etter det i oppsettet av grafikkortet og oppsettet i avspilleren(theater tek) Kan noen hjelpe meg videre?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    IRE er en måle-enhet som forteller hvor mye lys man har i bildet ved en gitt signalstyrke. (litt dårlig forklart kanskje)

Her er en forklaring jeg fant:

IRE
    An arbitrary unit of measurement equal to 1/100 of the excursion from blanking to reference white level. In NTSC systems, 100 IRE equals 714mV and 1-volt p-p equals 140 IRE.

En til:

To measure video, we use the IRE unit. IRE stands for Institute of Radio Engineers, the regulating body that sets the standards of measure for the video industry. This standard has been adopted by all industries in the United States and other parts of the world. One hundred forty IRE units equals 1 V peak to peak. IRE units are easier to use because they divide into a video signal evenly. For example, proper sync on a camera is 40 IRE units. The voltage equivalent would be 0.2857 V, a voltage that cannot be measured on the volt ohm milliammeter that you use for checking contacts. An oscilloscope has been used by some for this purpose, but it is bulky and does not read IRE.

Sikkert noen her som kan forklare det litt enklere

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette hjalp ikke meg noen ting.
    Hvor går jeg for å justere IRE på en HTPC??? Kan jeg justere IRE selv???
    Dette gjelder kun da jeg kjører DVI kabel. Med VGA funker justeringene helt fint i forhold til Avia og DVE sine dvd'er. Håper på svar, da dette er viktig med tanke på kjøp av projektoren.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor går jeg for å justere IRE på en HTPC??? Kan jeg justere IRE selv???
    Du kan ikke justere IRE, som er en måleenhet. Skal man kalibrere en projektor, bruker man en grafisk visning som kan se ut som denne:

Her har vi en tabell hvor X aksen viser fra 0-100 IRE og Y aksen viser 0-200% "fargemengde". For å få en perfekt gråskala, må hver farge (RGB) være likt representert. X aksen representerer da fra 0 IRE (helt sort) til 100 IRE (helt hvitt). 50 IRE vil da være 50%sort og 50% hvitt.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, men det vil da si at jeg ikke får justert H79 uten proff hjelp? Trodde at det var andre som hadde fått til det? Problemet mitt er jo at når jeg setter inn Dve og lignende plater, så får jeg ikke justert brightnes og kontrast da "justeringstrekene" ikke vises. Dette gjelder kun via DVI ikke VGA.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, men det vil da si at jeg ikke får justert H79 uten proff hjelp?
    Joda. Det blir bra med DVE eller AVIA også, men det er likevel kompromier. Med skikkelig måleutstyr kan man kalibrere med tanke på hele skalaen, med en kalibreringsplate og øynene, blir det en mellomting.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av larax
    Takk, men det vil da si at jeg ikke får justert H79 uten proff hjelp? Trodde at det var andre som hadde fått til det? Problemet mitt er jo at når jeg setter inn Dve og lignende plater, så får jeg ikke justert brightnes og kontrast da "justeringstrekene" ikke vises. Dette gjelder kun via DVI ikke VGA.
    A-ha, jeg skjønner problemt.

Når projectoren mottat signalet på DVI inngangen misterman muligheten til å justere brightness og kontrast og sikkert også sharpness i motsetning på de analoge inngangene?

Da må du gjøre det på avspilleren ja.

Du justerer det ganske enkelt med Theater tek og DVE bilde 2 og 14 er det vel.Theater tek har justeringer for alt mulig hvis jeg ikke husker feil.

Hvis du ser blacker than black i bilde 2 skal de da være usynlige mens 2% skal såvidt være synlig. Da har du justert til ca 7,5 IRE som er video standarden.

Med bilde 14 justerer du til du ikke ser forskjell på de 2 ytterste lyse feltene, da har du juster begge endene av gråskalaen så godt det lar seg gjøre uten profft utstyr.

Gorm og jfinnerud gjør dette hele tiden, de kan sikkert gi deg en mer detaljert forklaring enn dette.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok mange som kan hjelpe med kalibrering, men jeg vil anbefale å lese denne guiden først

http://avforum.no/forum/kalibrering-tweaking/14315-bildekalibrering-ved-hjelp-av-dve.html

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Takk til AK og Arendal.
    Har nå justert brightnes og contrast i Theater tek og det hjalp godt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •