Hva velger jeg, parabol eller kabel?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva velger jeg, parabol eller kabel?

Jeg skal flytte inn i ny leilghet snart, men klarer ikke helt å bestemme meg for om jeg skal gå for parabol eller kabel. For øyeblikket er kabel den heteste kandidaten. Jeg har ikke behov for masse kanaler, jeg blir fornøyd med NRK, TV2, TV3, Discovery etc. Filmkanaler har jeg ikke bruk for. Jeg kan godt tenke meg en tuner i HTPC-en. Det kommer til å bli satt opp en parabolantenne der jeg flytter inn, men noen ting gjør meg skeptisk:

• For å få alle de ovennevnte kanalene trenger jeg abonnement fra både CD og Viasat
    • Jeg har lite erfaring med parabol, men jeg har inntrykk av at det er mer mikkmakk enn med kabel (snø på antenne, antenne ute av posisjon, problemer med tuner etc). Stemmer dette?
    • På kabel har man vel tilgang til kanalene på TV-en på soverommet etc, uavhengig av hovedtuner, det stemmer vel?

Er det noen forskjell på bildekvalitet på kabel og parabol? Som jeg nevnte i en annen tråd jeg opprettet, så har foreldrene mine forferdelig dårlig bilde med sin digitale Canal Digital-tuner.

Er det noen som har tips og råd til en som stort sett har sett på TV med bordantenne hele livet?

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det enkleste er helt klart kabel om du ønsker de kanalene du nevnte, da slipper du å abbonere på to programpakker.

Analog kabel og digital parabol er det helt klart forskjeller på, hvordan kvaliteten på digital kabel er, vet jeg ikke.

Sålenge kabelselskapet ikke kun har digitale signaler (=setop-boks) så har man også den mulighetene at man kan enkelt ha flere tv'er, noe som ikke er så enkelt med parabol.

De tingene som du nevner som minus med parabol har for meg ikke vært tilstedeværende. Parabol ble montert, og den har stått der noen år uten at den har kommet ut av posisjon. Heller har jeg ikke måtte "måke" den for snø.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med optimale forhold er det nok lite som skiller parabol vs kabel. Men parabol er litt mer jobbing da, samt med kabel kan du klage til leverandøren . Kan nesten ikke det på en parabol som blåser ut av posisjon (aldri skjedd meg men).

Men kvaliteten varierer ifra tuner til tuner, har selv Dreambox 7000, og der er ikke bildekvaliteten noe spessielt å juble for . Men boxen i seg selv er jo konge for en som liker å fikle. Utrolige muligheter i denne kassa (men det finnes mange som er bedre på bilde/lyd siden).

HAdde jeg hatt valget mellom kabel og parabol, så hadde jeg valgt kabel! Digital kabel har rimelig bra kvalitet (men tuneren som er med pakkene er ofte av den trege sorten.. men funker ok.). Har iallefall enda ikke sett at de med kabel (digital) har hatt noe dårlige bilder.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av rent praktiske grunner vil min stemme gå til kabel. Har selv testet begge varianter, og har helt klart best erfaring med kabel. Bl. fordelene:

* Fleksibilitet! Du kan se på hva du vil, på forskjellige TVer i huset. Med parabol er det antallet tunere som bestemmer dette.

* Du trenger ikke flere abonnement og tunere for å få både TV2 og TV3.

* Ikke utsatt for værmessige utslag i de fleste tilfeller. Måtte ha min satelittskål på en veldig værutsatt posisjon, og det var ikke få ganger at bildet falt ut/signalkvaliteten ble for dårlig.

* Min erfaring er at digital kabel er av samme kvalitet som parabol. Bortsett fra HD-materialet over satelitt da selvfølgelig...;-)

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for hjelpen, det ser nok ut som kabel går av med seieren her.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •