DLP 720p i vinden som aldri før.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 35
    Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DLP 720p i vinden som aldri før.

Har med interesse lest artikkelen på projector central: http://www.projectorcentral.com/ces_2006.htm og deres tanker rundt 720 og 1080 projectorer.

Hvis man leser litt tester og har kikket litt på forskjellige flatskjermer så har man lagt merke til at på TV sendiner og DVD filmer så ser de lavoppløste skjermene absolutt best ut i de fleste tilfeller. Dette er ikke fordi panelene er dårlige men elektronikken bak er for dårlig / treg.

En kollega av meg dro tidlig fra jobben på fredag for å hente sin splitter nye Samsung plasma 42" på Expert til bare 20K, før 30K 10/10 i Lyd og Bilde og greier.
    Når jeg spurte ham i lunsjen i dag hvordan han var fornøyd med den fikk jeg ikke overraskende høre at, joda den er bra på tegnefilmer og de beste DVD platene, men på live sendinger på TV og når det blir littegranne støy så blir det helt elendig. Den 28" han hadde før var ikke sånn:wink: denne skjermen har bare 1024 X 768 oppløsning.

Hva da når man skal begynne å skalere til 1080p?

Hvis vi ser på hvor lang tid det tok før vi fikk skikkelig skalering til 720p på vil det nok ta litt tid før vi får tilsvarende kvalitet på 1080p.

De fleste projectorer med 1080 oppløsning gir ikke noe bedre bilde på 720 enn enn 720 projector.

Man har det samme med 720 og 576 projectorer, hvis man ser bort fra screendoor er det ingen gevinst i seg selv å gå for 720 kontra 576.

Det er vel rimelig å anta at når prisdifferansen mellom 720 / 1080 når ett fornuftig nivå, la oss si 50% differanse så vil antakelig også bildebehandlingen på 1080 produktene nådd ett nivå som kan konkurrere med 720.

I dag med 100 - 200% differanse er det vel de ferreste som tar seg råd til 1080.

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å beholde projectoren jeg har til 1080 kom, men nå er jeg ikke så sikker lenger. Kanskje det blir en 720 projector til på meg?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du med sikkerhet si at det er en sammenheng:
    jo høyere oppløsning->mye prosesseringskrav->dårlig bilde?

Kan det ikke like gjerne være:
    lavoppløst, støyete kilde -> vilkårlig skalering -> stort bilde -> dårlig bilde

Slik at et dårlig PAL antenne signal ser dårlig ut på 100" lerret uansett om projektoren er 720 eller 1080, men ikke nødvendigvis dårligere for 1080 enn 720??

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    516
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    lavoppløst, støyete kilde -> vilkårlig skalering -> stort bilde -> dårlig bilde
    støtter meg til denne jeg også, dritt inn blir dritt ut...

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan jeg med sikkerhet si ja.

Altså ved like dårlig bilde inn på en høyoppløst og en lavoppløst projector vil du få best bilde på den med lavest oppløsning hvis ikke den høyoppløste projectoren har mye bedre elektronikk.

Dette ser du nevn i de fleste sammenlikningstester av flatskjermer for eksempel, at de med lavest oppløsning gir det beste bildet på normale TV signaler sammenliknet med de mer høyoppløste.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men da har jo ikke du/testeren mulighet til å variere skaleringsalgoritme/display uavhengig.

Ved å bruk ffdshow burde du kunne se hvilke algoritmer som fungerer og hva de krever...

mvh
    Knut

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I flatskjermer sitter det mye helt jævelig dårlig prossesering både av filtre, de-interlacing og skalering, og dette blir mer synlig jo høyere oppløsning det er på skjermen.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Amen!

Det er jo bare å ta seg en tur på elkjøp å se på de "flotte" plasmaene de har der. der er de linet opp en etter en med et bilde som er så dårlig at man mister hele lysten med en gang. med no grei og rimelig videoprosessering til å "rydde" litt i bildet så vil bildet bli opplevd mye bedre på de fleste rimelige skjermer.

mulig jeg sporer litt av her, men når det gjelder 1080p så skal det blir spennende å se hva de nye videoprosessorene som straks kommer kan prestere

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Det kan jeg med sikkerhet si ja.

Altså ved like dårlig bilde inn på en høyoppløst og en lavoppløst projector vil du få best bilde på den med lavest oppløsning hvis ikke den høyoppløste projectoren har mye bedre elektronikk.

Dette ser du nevn i de fleste sammenlikningstester av flatskjermer for eksempel, at de med lavest oppløsning gir det beste bildet på normale TV signaler sammenliknet med de mer høyoppløste.
    Dette er jeg helt enig i, ta for eksempel en DIVX film, kjører dud en på et vanlig TV vil det se mye bedre ut en på en LCD skjerm med høy oppløsning. den vil ikke være så skarp som på LCD men du vil ikke se på langt nær så mye blokking etc

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Hvis vi ser på hvor lang tid det tok før vi fikk skikkelig skalering til 720p på vil det nok ta litt tid før vi får tilsvarende kvalitet på 1080p
    Ikke si det, på prosjektørfronten ser det ut til at vi får HQV/Gennum right off the bat. Feks Cinetron som påstår de skal levere om et par måneder til $6000 har 1080 LCoS med HQV.

Plasma og kanskje spesielt LCD vil nok få ganske "ymse" elektronikk...ihvertfall i den lavere prisklassen.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glemte det mest åpenbare...når HD-DVD og BlueRay kommer om noen måneder slipper man skalering med 1080. Hvem vil vel skalere NED?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Johnny
    I flatskjermer sitter det mye helt jævelig dårlig prossesering både av filtre, de-interlacing og skalering, og dette blir mer synlig jo høyere oppløsning det er på skjermen.
    Enig i dette.
    En flatskjerm til 10 tusen med en "OK" bildeprosessor (DVDO for eksempel), vil stort sett banke flatskjermer til menge dobbelt pris på bildekvalitet. Og det selv når en tar med kostnaden av DVDO'en i prisberegningen. Det er merkelig i grunn, at selv de aller dyreste flatskjermene har helt elendig intern bildebehandling. :?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Enig i dette.
    En flatskjerm til 10 tusen med en "OK" bildeprosessor (DVDO for eksempel), vil stort sett banke flatskjermer til menge dobbelt pris på bildekvalitet. Og det selv når en tar med kostnaden av DVDO'en i prisberegningen. Det er merkelig i grunn, at selv de aller dyreste flatskjermene har helt elendig intern bildebehandling. :?
    De har det fordi, 99.5% av befolkningen har hverken interesse eller kan se forskjell, de ser ikke på tv på den måten vi gjør. De sitter 5m fra og og kaster ett blikk på tven inimellom.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke helt jeg Per Johnny. Alle jeg kjenner som har gått til anskaffelse av flatskjerm har gitt uttrykk for at de ble ganske slukøret da de oppdaget at det gamle bilderørsapparatet var totalt overlegent "det nye flate vidunderet", når det kommer til vanlige TV-signaler. Hadde butikkene i større grad vist TV-sendinger fremfor tegnefilmer på DVD, så hadde salget av flatskjermer stupt. Det er i alle fall min påstand. Men dette er vel ganske fjernt fra tema i denne tråden. Det var 720p kontra 1080p om jeg ikke husker feil.........ops:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke helt jeg Per Johnny. Alle jeg kjenner som har gått til anskaffelse av flatskjerm har gitt uttrykk for at de ble ganske slukøret da de oppdaget at det gamle bilderørsapparatet var totalt overlegent "det nye flate vidunderet", når det kommer til vanlige TV-signaler. Hadde butikkene i større grad vist TV-sendinger fremfor tegnefilmer på DVD, så hadde salget av flatskjermer stupt. Det er i alle fall min påstand. Men dette er vel ganske fjernt fra tema i denne tråden. Det var 720p kontra 1080p om jeg ikke husker feil.........ops:

Tha. Kan det være at de sammenligner 42" støyete PAL med 28" støyete PAL på samme avstand og finner ut at bildet er dårligere? Det er jo i så fall ikke så rart men mer en svakhet med å blåse et lavoppløst bilde så mye opp enn noe galt med teknologien...

-k

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er det som er poenget, og det er det projectorcentral også skriver.

Hvis man skalerer ett dårlig bilde opp til 1080 i steden for 720 så blir det ikke noe bedre av den grunn, snarere tvert i mot.

Hvordan ett 1080i bilde ser ut i 720 VS en 1080 er det ikke testet så mye på, men det er noen som har gjort det og da så 720 best ut. Har dessverre ikke tatt vare på linken og kan ikke "bevise" dette så ta det med en klype salt.

Er det 540 eller 1080 "ekte" linjer i ett 1080i signal?

Noen mener at det bare er 540 og at 720 derfor holder i massevis.

1080i ser i hverfall svært bra ut på min 720 projector når spilleren og ikke projectoren gjør jobben. 1080p ser ikke noe bedre ut, men det kan skyldes demomaterialet. Har ikke det samme materialet i 720, 1080i og 1080p tilgjengelig dessverre.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter hva jeg har lest så har ikke 1080i 540 linjer, men mange (alle?) de billige bildebehandlingsbrikkene gjør om bildet til 540p for å skalere opp til 1080p. Inverse telecine av 1080i48 til 1080p24fs (bildet settes sammen til de orginale framene) er en ganske krevende prosess som kun de dyreste prosessorene klarer. Det er vel også derfor det er så mye "fuzz" rundt Crystallio2.

Mvh

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Tha. Kan det være at de sammenligner 42" støyete PAL med 28" støyete PAL på samme avstand og finner ut at bildet er dårligere? Det er jo i så fall ikke så rart men mer en svakhet med å blåse et lavoppløst bilde så mye opp enn noe galt med teknologien...

-k
    Mulig du tror jeg er omgitt av idioter, men jeg kan forsikre deg om at det ikke er tilfellet. Jeg har også selv tilgode å se en flatskjerm med anstendig bildebehandling, og jeg har tross alt sett de fleste. Når en ser hva selv billige bildeprosessorer utgjør av løft for bildekvaliteten på selv de dyreste skjermene, kan en begynne å lure på hvordan produsentene tenker.

Når det gjelder 1080i kontra 720p så er det ikke så lett å bedømme forskjellen på sakelig grunnlag. Det materialet jeg har tilgjengelig i både 1080i og 720p, er jo konvertert på en eller annen måte. Hvordan denne konverteringsprosessen er gjort vil jo få større betydning for resultatet enn selve avspillingen. Svært mye av det HD-materialet en finner ute på WWW er jo rippet av amatører. Når en sitter HD filmmateriale på PC'n, i formatet 16:9, så er jo noe gjort feil ett sted, og antakelig er bildet blitt skalert før ripping.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svært mye av det HD-materialet en finner ute på WWW er jo rippet av amatører. Når en sitter HD filmmateriale på PC'n, i formatet 16:9, så er jo noe gjort feil ett sted, og antakelig er bildet blitt skalert før ripping.
    Hva er det du mener her??

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er det du mener her??
    Filmmateriale er vanligvis 1:2.35, og ikke 16:9. Video derimot er jo gjerne 1920*1080 i 16:9.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha, sånn sett. Det er de snåle amerikanerne som ikke liker sorte striper oppe og nede på den nyinnkjøpte HD-skjermen sin, så de får viljen sin. Men vet vi egentlig hvilket format TV-selskapene får filmene sine i? Det kan godt være mye høyere oppløsning enn 1920x1080, og da er det nedskalert uansett om sluttresultatet er 16:9 eller 2.35:1.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •