DLP 720p i vinden som aldri før. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 35 av 35
    Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Vet ikke helt jeg Per Johnny. Alle jeg kjenner som har gått til anskaffelse av flatskjerm har gitt uttrykk for at de ble ganske slukøret da de oppdaget at det gamle bilderørsapparatet var totalt overlegent "det nye flate vidunderet", når det kommer til vanlige TV-signaler.
    Dette er jeg helt enig i. I min vennegjeng er det også rimelig utbredt at bildekvaliteten er blitt dårligere etter at de kjøpte den nye flotte "HD-ready" LCD eller plasmaskjermen. Ofte har de også samme størrelsen, men "det er jo så mye flottere og mer praktisk med den flat og hengende på veggen".

Når de kommer til meg og ser vanlige TV-sendinger på min Loewe CRT-TV kommenterer alle hvor klart og flott bilde vi har......

Men tilbake til topic, kanskje.....

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke helt jeg Per Johnny. Alle jeg kjenner som har gått til anskaffelse av flatskjerm har gitt uttrykk for at de ble ganske slukøret da de oppdaget at det gamle bilderørsapparatet var totalt overlegent "det nye flate vidunderet", når det kommer til vanlige TV-signaler. Hadde butikkene i større grad vist TV-sendinger fremfor tegnefilmer på DVD, så hadde salget av flatskjermer stupt. Det er i alle fall min påstand. Men dette er vel ganske fjernt fra tema i denne tråden. Det var 720p kontra 1080p om jeg ikke husker feil.........ops:
    Jo, for kjennere så stemmer nok det. Av folk jeg kjenner som ikke er interessert i tv i det hele tatt, men som har kjøpt flatskjerm så er kommentaren helt motsatt. Det vet at jeg er interessert i temaet, og kommer og skryter av nyinnkjøpt vidunder og stor oppgradering i opplevd billedkvalitet. Kommer jeg så hjem til de så har de ett helt forferdelig bilde, og ser de på dvd så har de dvd-spilleren stilt til "4:3 nedkonvertering" og tv'en er innstilt til panoramic, og de er storførnøyd. "Det er jo flatt, og det jo 'in', og det kommer jo lys fra flattbrødet."

Jeg har gitt opp med å prøve å påvirke personer i den katagorien. Det gir meg bare hodepine.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,902
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig ville jeg ikke kjøpt en ny kostbar 1280x720 projektor i dag. Da er det bedre å holde på den "gamle" 720p projektoren et år til og se hva som skjer. Det er vanskelig å spå hva hva som skjer med Blu-ray og HD-DVD. Jeg er ikke sikker på at det slår gjennom så fort som vi gjerne vil... I hvert fall ikke i Norge. Det er ikke så veldig spennende å se "5th Element" om og om igjen i full HD-oppløsning. Greit, det er en bra film, men filmutvalget kommer til å være svært begrenset og kostbart den første tiden. Sannsynligvis blir også sonemodifisering umulig - så vi må ta til takke med de smulene som elektronikkselskapene finner det for godt å drysse over Europa.

Tror kanskje jeg vil vurdere en skikkelig skalerer til min AE700 først og så ta skrittet opp til 1080p projektor om et år eller to. Da blir prisene kanskje på den snille side av 25-30K.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm. jeg har nettopp hatt anfield på besøk og sett hvor mye bedre bilde det er på hans TW600 enn på AE700 uten at man trenger ekstern scaler utover den som er i spilleren. Vi tested både med DVD og HD materiale. Så lenge en ny god 720 projector koster under 30K så skjønner jeg ikke hvorfor man skal sitte med ett dårligere bilde i 1-2 år og vente på noe bedre og billigre?

Det er selvsagt ett bedre bilde på AMO 1 MKIII, men prisdifferansen er da også betydelig, antakelig for stor.

At det drøyer med HD spillere med 1080p utgang hjelper jo ikke noe særlig det heller akkurat.

Har nettopp testet 720p og 1080p mot hverandre på 720 projectorer og ikke overraskende så ikke jeg noen forsjell på dem. Hadde selvsagt vært noe annet på en 1080 projector.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,902
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Hmm. jeg har nettopp hatt anfield på besøk og sett hvor mye bedre bilde det er på hans TW600 enn på AE700 uten at man trenger ekstern scaler utover den som er i spilleren. Vi tested både med DVD og HD materiale. Så lenge en ny god 720 projector koster under 30K så skjønner jeg ikke hvorfor man skal sitte med ett dårligere bilde i 1-2 år og vente på noe bedre og billigre?
    Det er selvfølgelig en måte å se det på. Det spørs vel litt om en er fornøyd med det bildet en har nå eller ikke... Det som er helt sikkert er at jeg ikke ville kjøpt en high-end 720p projektor, ala toppmodellen til BenQ. Verditapet blir rett og slett for stort. En TW600 eller lignende koster ikke så fryktelig mye, så her blir mellomlegget ikke så veldig stort. Da kan det nok være verd investeringen tror jeg. Personlig skal jeg få meg en skikkelig demonstrasjon på HS60 når den kommer... Kanskje en siste 720p projektor?

En annen ting er spørsmålet om hvor mye en har å hente på en ekstern skalerer på rimelige projektorer. Jeg skulle gjerne sett en AE700 koblet til en Crystalio eller noe slikt. Det hadde vært meget interessant å se hva som eventuelt skjedde med billekvaliteten. Noen som har noen erfaringer i forhold det dette? en slik investering kan kanskje holde liv i den "gamle" 720p projektoren til full-HD virkelig er her...

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder 1080i kontra 720p så er det ikke så lett å bedømme forskjellen på sakelig grunnlag. Det materialet jeg har tilgjengelig i både 1080i og 720p, er jo konvertert på en eller annen måte. Hvordan denne konverteringsprosessen er gjort vil jo få større betydning for resultatet enn selve avspillingen. Svært mye av det HD-materialet en finner ute på WWW er jo rippet av amatører. Når en sitter HD filmmateriale på PC'n, i formatet 16:9, så er jo noe gjort feil ett sted, og antakelig er bildet blitt skalert før ripping.
    Har også hatt problemer med å finne det samme materialet i både 1080i og 720p.

Har ikke vært borte i filmer som er konvertert "croppet" til 16:9 noen gang.

Har vært noen "luringer" som har konvertert DVD til 720p i WMV format riktignok.

Alt som kommer fra HD filmkanaler er i 1080i, hvis ikke har noen tuklet med det.

Bitrate er viktig for sluttresultatet, minst like viktig som forskjellen mellom 2 relativt like projectorer for eksempel.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    En annen ting er spørsmålet om hvor mye en har å hente på en ekstern skalerer på rimelige projektorer. Jeg skulle gjerne sett en AE700 koblet til en Crystalio eller noe slikt. Det hadde vært meget interessant å se hva som eventuelt skjedde med billekvaliteten. Noen som har noen erfaringer i forhold det dette? en slik investering kan kanskje holde liv i den "gamle" 720p projektoren til full-HD virkelig er her...
    Jeg har sett hva en god scaler kan gjøre med en dårlig projector og det er svært mye.

Har også sett hva en billig projector kan gjøre med HD materiale og det blir også svært bra.

Problemet er at en slik scaler koster mer enn en mellomlegget opp til en bedre projector enn for eksempel AE700.

Problemet med HD materiale er at det er lite tilgjengelig.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

1080p fra vanlig dvd

Har noen spørsmål som kanskje hører hjemme her. Leste nettopp om Samsung sin nye Dvd spiller DVD-1080 som skal oppskalere vanlig dvd til 1080p !! Med det som beskrives som et imponerende bilde. Og til og med skal den være rimelig.
    Håvard Holmedal skriver om dette fra CES.

Dette høres ut som perfekt for min kino med en rimelig 1080p kilde med masse kildematriale.

Er dette for godt til å være sant ?

Hvilken projektor ville egne seg til denne spilleren ?

Active Cyberdog sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    456
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også hatt problemer med å finne det samme materialet i både 1080i og 720p.

Har ikke vært borte i filmer som er konvertert "croppet" til 16:9 noen gang.

Har vært noen "luringer" som har konvertert DVD til 720p i WMV format riktignok.

Alt som kommer fra HD filmkanaler er i 1080i, hvis ikke har noen tuklet med det.
    Har en del materiale i HD og mye av det er croppet fra 2.35:1 til 16:9. Amerikanerne liker jo å få bilde på hele skjermen sin vet dere...

Det er også en del materiale som sendes i 720p, blant annet en del nyere "slipp" på nettet har vært i 720p direkte fra kilde (les Tv kanalen). Tenker da blant annet på War of the Worlds. Så alt som kommer fra filmkanalene er ikke 1080i.

Counterpointer:

Angående oppskalering av DVD til 1080p i DVD spillere har jeg ikke sett dette, men mitt motto til det motsatte er bevist er "shit in shit out"

Oppskalerte filmer som er oppskalert med profesjonellt utstyr av TV kanalene kan noen ganger se bra ut da

Cyberdog

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle flatskjermer og prosjektører har innebygget scaler, så en DVD-spiller trenger egentlig ikke dette. Så både DVD-spilleren du nevner og en vilkårlig display-enhet kan dette - spørsmålet er bare hvem som er best.

I tillegg - hvilke display-enheter akespterer pr idag 1080p? Ikke mange. Og hvem kan i det hele tatt vise 1920x1080? Ikke mange.

Jeg personlig ser ikke den store nytten i oppskaleringen til Samsung'n.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du få fullt utbytte av 1080p må det være 1080p hele veien. Det betyr at dersom du skal få fullt utbytte av den Samsungen må kildemateriale være 1080, spilleren 1080, og tilslutt projektoren klar for 1080. Minst to av disse tre er det problemer med i dag, kanskje aller mest å finne skikkelig 1080p-materiale. Så jeg ser heller ikke noen særlig nytte av DVD-spillere med 1080p enda, enten det er Marantz DV9600 eller den Samsungen du refererer til.

Men når en kan få 1080 hele veien, blir det selvfølgelig noe annet....

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel kanskje tilgangen på visningsutstyr i en folkelig prisklasse og kvalitet som er det største problemet.

Jeg antar at disse spillerene kan lage fine bilder av 1080i materiale som det jo finnes mye av, men ikke på DVD selvsagt.

En DVD spiller som konverterer til 1080i er ikke særlig nyttig i dag nei.

Samsung og skalering får det til å gå kaldt nedover ryggen på meg.
    Det har den senere til begynt å komme mer og mer 720p materiale på nett og det er bra, jeg har ikke sett så mye til cropping.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    En DVD spiller som konverterer til 1080i er ikke særlig nyttig i dag nei.
    Bare for ordens skyld det var til 1080p. Er jo en viss forskjell på interlaced og progresivt

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, men det gjør den ikke noe mer nyttig av den grunn.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror jeg ville sett den, eller lest en reel test før jeg var sikker. Men kan alt for lite om opp og ned scalering. Bare så det er sagt. Men har notert meg stor skepsis, og det skal en ta på alvor når det kommer fra folk jeg synes har satt seg inn i ting.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •