Komponent video gjennom receiver - forringes bildet?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Komponent video gjennom receiver - forringes bildet?

Hei,

Har nylig kjøpt prosjektor for første gang (Inforus 4805) og prøver å få koblet den til på best mulig måte. Har en Marantz SR7500 receiver som er tilknyttet diverse bildekilder, og jeg har derfor koblet prosjektoren til komponent-utgangen på receiveren for å slippe flere kabler mellom prosjektor og de ulike bildekildene. Men jeg bruker prosjektoren først og fremst til film, så spørsmålet er om bildet blir forringet ved at jeg går via receiveren (komponent fra DVD til receiver og fra receiver til prosjektor) - eller har ikke dette noe å si?

Jeg har foreløpig manko på kabler så i øyeblikket kjører s-video mellom DVD og receiver slik at videosignalet blir konvertert til komponent i receiveren - jeg antar at dette ikke er en spesielt bra løsning, så jeg skal kjøpe en ekstra komponentkabel for kobling mellom DVD-spiller og receiver (hvis jeg da ikke velger å kjøre komponent direkte mellom DVD og receiver). Under testing med dagens oppsett hender det at bildet "faller ut" i et kort øyeblikk, akkurat som om prosjektoren mister videosignalet en kort stund og må søke etter videokilde på ny - kan dette skyldes videokonverteringen i receiveren, eller kan det være feil på prosjektor eller annet? Jeg håper dette problemet forsvinner når jeg kjører komponent hele veien, men frykter at det kan skyldes noe annet. Kan DVD-spilleren forårsake slike feil? Jeg har en gaaaammel og billig DVD-spiller, absolutt moden for utskifting... (Pioneer DV-515).

Håper på hjelp fra "ekspertene", jeg er fortsatt ikke tørr bak øra når det gjelder hjemmekino!

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med en god og dyr DVD spiller vil du i teorien få dårligere bilde ved å kjøre det gjennom receiveren fordi du får ett ekstra ledd.

Med en billig spiller kan det være at receiveren kan gjøre en god jobb når den konverterer fra for eksempel S-video til komponent.

Med digital overføring ( DVI eller HDMI ) skal det ikke være noe tap i det hele tatt.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, takk for svar! Hvis ingen andre har innvendinger tipper jeg at jeg satser på komponent DVD-receiver og komponent receiver-prosjektor.

Noen som har noen formening om hva "droppet" i bildet kan skyldes? Håper ikke jeg må slite med det fremover, det er jo ganske irriterende når det skjer...

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Droppet skyldes mest sannsynlig at du mister synken mellom projector og DVD spiller. Dette signalet ligger i den grønne ledningen BTW. Det kan være receiverens skyld hvis den ikke synker med DVD spiller eller projector.

Kommer litt ann på om receiveren fungerer som en ren passiv switch eller aktiv konvertering ( litt klønete formulert men du skjønner hva jeg mener).

Den letteste måten å sjekke det på er å kjøre bildet direke en stund og se om du får samme feilen da.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, da gjetter jeg at det har med konverteringen å gjøre - kjører midlertidig konvertering fra s-video til komponent i receiveren. Prøver med kompnoent hele veien, evt. direkte fra DVD-spilleren og sjekker resultatet.

Takk for svar!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •