Tilgang til tv-signaler via parabol, samt filmbibliotek i flere rom, noen tips?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tilgang til tv-signaler via parabol, samt filmbibliotek i flere rom, noen tips?

Hei!

Jeg har et stort soverom i 2. etg der vi ofte har behov for å se litt TV og evt. filmer osv, og kanskje høre litt på musikk i ny og ne.

Har dere noen forslag til hvordan jeg kunne gjort dette?

Utfordringer/specs:

-Jeg kan IKKE motta analoge tv-sendinger, så jeg kjører parabol. Har 4 hoder, men tuner kun Canal Digital for tida.

-Jeg har en HTPC med MCE05, mulighet for å sette opp en til om behovet melder seg. Paraboltuneren kjører via HTPC i dag.

-Jeg har 54 mbit WLAN, men noe dårlig ytelse opp til soverommet. Kan kable om nødvendig.

-Det er lettere å kable fra parabolen til soverommet enn fra stua til soverommet.

-Det gjør ikke så mye om jeg må se på det samme som i stua, men det hadde vært greit å slippe...

-----------------------------

Jeg har allerede tenkt litt, her er noen stikkord (tar gjerne imot erfaringer):

-Trådløs videosender? Enkelt, men lite fleksibelt.

-Koble ett/to av hodene på parabolen til egen switch og kable til soverommet. Kjøre egen tuner på soverommet og evt. kjøre SmartWi cardsharing.

-Kjøre Media Center Extender, enten D-link/Linksys sin eller via Xbox (360).

-Kjøre streaming-server (f.eks. windows media) mot paraboltuneren, og koble en lettvekter pc mot videostreamen. Kjøre trådløs Ir-sender for å kunne skifte kanal.

-------------------

Dang, dette ble masse, men håper på kreative innspill for de av dere som gidder å lese igjennom innlegget mitt.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

trådløs link..

Har selv kjøpt meg en trådløs link på elkjøp type philips. Den kan jeg sende signalene fra paraboltuneren eller dvd spilleren (+ en video eventuelt) rett til soverommet. Sender 3 signaler så det er bare å ligge i sengen å velge med fjernkontrollen...den heter: SBC VL1400 wireless tv link

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dyrt er ikke stort bedre enn billig....

Hei,
    jeg var i samme situasjon - ønsket tilgang til TV signalet på kjøkkenet hvor jeg ikke har signaluttak. Ca 10m avstand fra stua, en lettvegg mellom. Kjøpte først en billig Chlas Ohlsson trådløs overføringsenhet for videosignal - ca 400 kr. Synes det ble mye interferens på signalet - ikke bare når mikroen ble satt på, men ellers også. Kjøpte den dyre Philips videooverføringsenheten (SLVS400) til kr 1400 - akkurat like godt/dårlig bilde.

For min del er konklusjonen at Chlas Ohlsson enheten fungerer like bra som den langt dyrere Phillipsen, men jeg synes forstyrrelsene er såpass plagsomme at jeg vil ordne meg med en kablet forbindelse etterhvert (kanskje en egen paraboltuner der inne).

Hvis ikke det kommer noe som fungerer bedre da.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å kjøre en KVM extender på HTPC'en?

Her på jobben bruker vi endel BlackBox KVM extendere for å fjernbetjene PC/Servere som står på egen LAB. Det er en sender + mottaker-boks på CAT5 kabel (maks 100m) som overfører skjermsignal (VGA) + mus/tastatur/audio/seriell. Dersom en bruker en KVM switch (splitter) lokalt har en også mulighet til å bruke PC fra to steder (men ikke samtidig). Sitter nå med variant beregnet på 2-skjermsløsninger. Nå skal det nevne at disse boksene er ikke spesiellt billig, men det er aldri utstyr til industriellt bruk.

Med en slik løsning har en tilgang på alle funskjoner på PC'en, ikke bare musikk. Noe usikker på kvalitet på lyd, den bruker vi aldri.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •