Hjemmekinomessen på Plaza - offisiell tråd!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)

Hjemmekinomessen på Plaza - offisiell tråd!

Da var det endelig tid for hjemmekinomesse, og mulighet for å sikle litt over nytt og flott utstyr!

På projektorsiden var det mye spennende, bl.a. ble den nye Action Zero Five vist, med 2300:1 kontrast og Matterhorn DLP. Marantz 12s3 med sine 3800:1 ble også vist. Optima hadde med sin H76, men denne ble ikke vist frem av tekniske årsaker. I lavere budsjettsegmenter, ble Sony HS3 vist, Epson hadde sine to nye modeller, TW10 og TW200, og Hitachi viste sin PJ-TX10.

Action Zero Five var selvsagt spennende, og kunne vise både god fargebalanse og imponerende sortnivå. Action Model One hadde selvsagt enda "glattere" og enda et hakk mer filmaktig kvalitet pga sine 1280x720 punkter. Action Model One, med 2600:1 kontrast, hadde selvsagt noe bedr sortnivå, men ikke helt på høyde med HT-1000, som jo også er målt til 3000:1... Uansett var det jo bra, da! Støynivå var kanskje litt høyere enn forventet på både Zero Fire og Model One. Tipper en 30-31 db, da sammenlignet med HT-1000'ens oppgitte 28 db. Disse måltallene blir jo selvsagt bare tull hvis en ikke har noe referansepunkt, men generelt er støyet mest trolig ikke forstyrrende for de fleste! Duren er jevn og lavfrekvent, så den forstyrrer ikke allverden, selv om jeg personlig nok kunne foretrukket noe lavere støy.

På papiret, virker Optoma sin nye H76 utrolig spennende! 24 db støy i økonomimodus, HD2+ chip, 3000:1, LINSESKIFT, mm. Linseskift og støynivå alene gjør denne spennende, og at den kommer med HD2+ chip gjør jo selvsagt heller ikke noe! Projektoren var litt stor, ikke Marantz stor, men større enn Action og Screenplay 5700/7200. Imidlertid kunne de ikke vise enheten pga tekniske problemer...

InFocus viste sin Screenplay 7200 på et fire meters lerret samt JBL's nye K2 serie til 250.000 paret og tre subwoofere jeg sjelden har sett makan til. Dette er vel kanskje ikke helt å definere som "hjemmekino", men heller mini-kino... Det så selvsagt bra ut, men det bør det jo til over millionen! Screenplay 5700 ble vist på mindre lerret, også denne er jo et flott produkt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hadde de HT1000 der ? Skulle tro det er liitt vanskelig å si at Action model One har dårligere sortnivå når man ikke har dem side om side ?

Hva med Action model zero five vs sp5700 ? fikk du noen inntrykk av hvilken som er best?

Intermediate dvdjan sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå kostet vel ikke anlegget som hadde 4 meter bredt bilde over 1 million men 778 900,- i følge de som demonstrerte det. Men jeg må jo si at bildet var bra til og være så stort.

Lyden ble jeg vel ikke så voldsomt imponert over der inne, hadde vel regnet med noe mere for 3/4 mill.

Action Zero Five hadde knall bilde men jeg så desverre regnbuer på den

Modell One derimot hadde vel bortimot perfekt bilde, og når det gjelder Marantzen så imponerte den meg ikke i år som i fjor.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Modell One derimot hadde vel bortimot perfekt bilde, og når det gjelder Marantzen så imponerte den meg ikke i år som i fjor.
    Enig. Marantzen skuffet meg veldig. ikke verdt halvparten av Model one utfra bildekvaliteten. enten var den feilkalibrert, eller så er den fryktelig overpriset. min egen(delvis egenkomponerte) ASK C100 hadde faktisk bedre bilde enn marantzen til 129000.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble mange inntrykk og tall på en gang dette her. Man har nesten litt problemer med a skille alt når man kommer hjem, men morro var det :lol:

På papiret, virker Optoma sin nye H76 utrolig spennende! 24 db støy i økonomimodus, HD2+ chip, 3000:1, LINSESKIFT, mm.
    Virker litt rart da jeg spurte selgeren på standen og han sa at det ikke ble noe HD2+ versjon. Kontrasten sa han at blir 2600:1 og at proj'en var oppgitt til dette opprinnelig, men siden endret til 2000:1. Uansett så startet han den slik at vi kunne få hørt på viftestøyen. Han sa at den gikk i standard mode (28 db ?). Dette var noe av det mest imponerende på hele messen syns jeg. Jeg hadde øret helt inntil, mens de lukket døren til rommet. Jeg hørte nesten ingen ting. Hvis man da i tillegg kan kjøre den i eco-modus så må den være nesten helt stille. Utsalgsprisen på denne blir forøvrig 60k og den kom visst i salg før nyttår (hørt det før?).

Syns også Action imponerte. Virket til å ha veldig bra bilde. Er også enig med at Marantz ikke imponerte som i fjor. Husker jeg stod og måpte under demoene da, men ble ikke det samme i år. Jeg syns jo at bildet var bra, men den skilte seg liksom ikke noe veldig ut. Til 130k så bør det ikke være tvil om hvor det beste bildet var.

Nå kostet vel ikke anlegget som hadde 4 meter bredt bilde over 1 million men 778 900,- i følge de som demonstrerte det. Men jeg må jo si at bildet var bra til og være så stort.

Lyden ble jeg vel ikke så voldsomt imponert over der inne, hadde vel regnet med noe mere for 3/4 mill.
    Syns også Infocus'en klarte seg bra med tanke på det svære bildet. Det er uansett vanskelig å sammenligne syns jeg da bildene blir vist veldig forskjellig. Jeg ble også litt skuffet av lyden i forhold til prisen. Med 3 stk. Velodyne sub'er så ventet jeg nesten å bli løftet i stolen. Lydmessig så ble jeg mest imponert av Rolf's sin Klipsch demo. De spilte på RF serien der sub'en var en RSW 12. Når jeg stod å hørte så kjente jeg at innholdet i Imsdalflasken min beveget på seg. Jeg trodde kanskje at barrunden på fredagskvelden spilte meg et puss, men kompisen min kjente akkurat det samme. De spilte på et Aragon forsterker sett og jeg syns dynamikken og klarheten var helt upåklagelig.

Ellers så spurte jeg en del rundt ang. DVI. Det virker som det er delte oppfatninger her. Pres. Data og Neby anbefalte faktisk å bruke komponent, mens Action gutta anbefalte DVI

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Min vurdering av absolutt sortnivå på "strak" arm er nok noe jeg etterhvert kan si jeg "mestrer" ettersom jeg har testet en hel del enheter. Jeg sier ikke at jeg kan ha vurdert sortnivået feil, men her var det såpass mye differanse at jeg nok med hånden på hjertet kan påstå at for mine øyne har HT-1000 med iris lukket har noe bedre sortnivå enn Action, både model one og model zero five. Dette er dermed ikke ensbetydende med at HT-1000 er "bedre" enn nevnte på andre punkter som eksempelvis fargegjengivelse, der jeg mener Action! både i form av model one og zero five er noe sterkere.

For øvrig var også Sony's nye digitale forsterkere å skue. 170 watt i 8 ohm over 7 kanaler er rimelig imponerende, gitt at boksen ikke veier mer enn 13 kilo! Flott utseendemessig er den også, gitt! Dynamisk og ren lyd virket det også som den klarte å levere, og Audio Pro høyttalerne fikk kjørt seg godt, selv på TA-VA3000es modellen til 12.000 veil. Audio Pro hadde for øvrig en utrolig stilig subwoofer med digital forsterker på 400 watt som ikke var stort større enn en av mine tidligere 100 wattere... Ting skjer!

Blir nok mye digitale forsterkere fremover. Sony hadde bl.a. et nytt høyttalersett nå med innebygget sub på 250 watt i hver front, og her snakker vi kompakte, stilige saker! LINK

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Når det gjelder Action model zero five vs. Screenplay 5700, er begge utrolig fine enheter tilsynelatende. Da jeg ikke har fått testet Action utover å se noen Matrix scener (og egentlig bare vurdert absolutt sortnivå samt noe av fargespekteret - selv om Matrix selvsagt et litt "grønnlig" av seg...), har jeg ikke noen endelig "beslutning". Jeg ser imidlertid at sortnivå på Action er en del bedre, og gitt at fargeprosesseringen er på høyden, noe som den så ut til å være, samt at støynivået er noe lavere, er det jo kanskje nærliggende å påstå at iallfall noe taler i Action!'s favør. Lysutbytte og fargepunch kan imidlertid være bedre på Screenplay, da denne har høyere lysutbytte. Det faktum at Action! Zero Five har mulighet for stille helt ned til 500 AL (fra 900 på topp), er jo selvsagt også noe jeg, som sortnivå-higer, setter stor pris på...

Designet på samtlige Action! er jo også utrolig imponerende!

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott med så mye informasjon som denne treaden gir.. Men noe mer info om LCD projektorer kanskje?

Mvh

AK

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke jeg så en LCD-proj. til over 20k. Syns Sony skuffet. De skal være blant pådriverne i LCD leiren og de demonstrerte HS-10. VPL 12HT var parkert i hyllen. De turte nok ikke å vise den med prislappen på siden. De hadde HS-3, men den ble heller ikke vist

Intermediate dvdtom sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Epson EMP-TW10? Er jo en billig projektor, noe som passer min lommebok.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    epson hadde bra bilde, men filmene de viste hadde lite sort. kan jo tenkes sortnivået ikke er all verden?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da jeg var der så ble TW-10 vist på et ganske lite bilde og de brukte To Tårn som demo. Vet ikke hvor stort bildet kunne være, men jeg syns den imponerte i forhold til prisen. Det var ganske mørke scener som gikk, men bildet virket bra

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Jeg må nok innrømme at jeg, spesielt etter å ha sett et par dyrere DLP enheter, ikke lot meg umiddelbart imponere av verken Sony, Hitachi eller Epson, men dette er jo langt rimeligere enheter, og sortnivå er faktisk en hel del bedre enn hva det har vært. Fargemessig ligger nok LCD i det rimeligere segmentet enda noe etter DLP, litt mer pastellaktige farger...

Når det er sagt, ble ingen av de "nyeste" LCD projektorene vist så langt jeg kunne se. Panasonic var jo ikke representert på messen i det hele tatt (?), og det var faktisk heller ikke Sanyo... Etter rapporter på amerikanske forum, skal disse to nykommerne ha en del å fare med!

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må kanskje ikke glemme sofaen fra Ekornes

Den var bare helt fantastisk å sitte i. Synd at prisen tilsvarer en kraftig oppgradering av hjemmekinoen. Tror den kostet rundt 40k komplett. Det var nesten litt trist å dra i fra den

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke jeg så en LCD-proj. til over 20k. Syns Sony skuffet. De skal være blant pådriverne i LCD leiren og de demonstrerte HS-10. VPL 12HT var parkert i hyllen. De turte nok ikke å vise den med prislappen på siden. De hadde HS-3, men den ble heller ikke vist
    Merkelig at de ikke viser det nyeste de har..??? Det er jo de som skal selge fremover... :?

Mvh

AK

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker nesten som LCD leiren har resignert :?

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke di nye lcd projektorene har kommet til norge ennå :roll:

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dolbytor
    Må kanskje ikke glemme sofaen fra Ekornes

Den var bare helt fantastisk å sitte i. Synd at prisen tilsvarer en kraftig oppgradering av hjemmekinoen. Tror den kostet rundt 40k komplett. Det var nesten litt trist å dra i fra den
    Sitter her i deilig hjemmekinosofa fra Ekornes, men uten prosjektor. :-/

Robert-

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter her i deilig hjemmekinosofa fra Ekornes, men uten prosjektor. :-/
    Valgets kvaler

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rusty
    Jeg tror ikke di nye lcd projektorene har kommet til norge ennå
    De viste Z2 på en messe i Malmø i helga.

Robert-

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •