Forskjellen på SDI og HDMI (480i/576i)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forskjellen på SDI og HDMI (480i/576i)

En ting har jeg lurt på lenge: Er det noen reell forskjell på et SDI signal og det signalet som en kan få gjennom HDMI (480i/576i) på utvalgte spillere.

Jeg vet at det ikke er kopibeskyttelse eller noe slikt på SDI signalet, men dette har vel ikke noe å si i forhold til billedkvaliteten?

Newcomer Turist sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppløsningsmessig er det ingen forskjell mellom SDI (ITU Rec. BT 656-4)og HDMI ved 576i.
    Begge bruker en 422 samplingstruktur med 13,5 MHz sampling for Y og 6,75 MHz for R-Y og B-Y.
    444 sampling er også mulig i begge formater. I SDI må man da bruke to koakskabler.
    Likheten stopper omtrent der.
    SDI er et digitalt seriesignal laget på begynnelsen av 90-tallet for at kringkasterne skulle kunne bruke alle de gamle koakskablene sine for å sende digital video.
    SDI kan gå opptil 300 meter på en koakskabel.
    SDI har 10 bit per pixel. HDMI opptil 24. Siden MPEG2 også er begrenset til 10 bit, betyr dette mindre i hjemmekinoen foreløpig.
    HDMI har mulighet for å bære 8 kanaler, 192 KHz, 24 bit ukomprimert lyd.
    SDI kan ha 8 stereo lyd (AES/EBU), 48KHz, 24 bit.
    Forløpig brukes HDMI-A, som kan klare opptil 165 MHz pixelrate. Det er også definert en HDMI-B med flere pinner, som kan klare opptil 330 Mhz

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for oppklarende og grundig informasjon...

Så er spørsmålet: Er det ene bedre enn det andre når det kommer til ren bildekvalitet? Teori/praksis? Slik jeg tolker svaret ditt så er HDMI en teknisk bedre standard, men det kan jo være at det er en fordel å holde signalveien så enkel som mulig isteden...

---

Det jeg egentlig er ute etter å finne ut er om det er vits ha ha en bilde-prosessor med SDI (SD) inngang dersom denne har HDMI-innganger og kobles til en DVD-spiller som leverer 480i/576i på HDMI utgangen? Hvis det blir aktuelt kommer jeg ikke til jeg til å bruke digital projektor så HDCP problematikken er ikke noe problem egentlig.

Newcomer Turist sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kvalitetsmessig er det ingen forskjell for video.
    Grunnlaget er den samme videoinformasjonen, bare sendt over to forskjellige forbindelser.
    Lydmessig er det klart en fordel med HDMI, først og fremst ved at alt er i samme kabel.
    SDI er først og fremst for profesjonelle formål (og koster gjerne deretter).
    HDCP såvidt jeg vet ikke definert for SDI, så dette vil ikke ligge i det signalet.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pass bare på når du kjøper DVD-spiller for det er ikke vanlig at de gir 576i på HDMI-utgangen (tror Pioneer spillerne gjør det).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Pass bare på når du kjøper DVD-spiller for det er ikke vanlig at de gir 576i på HDMI-utgangen (tror Pioneer spillerne gjør det).
    Ja, det er viktig. Hvis ikke mister det sin hensikt. Får lage en ny tråd om dette siden. Takk for tilbakemelding.

Da dropper jeg trolig SDI på en eventuell video prosessor. Det blir da også litt rimeligere.

Active cinema_mort sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Jepp Pioneer spillern sender 576i på hdmi utgangen..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •