Nybegynner som trenger veiledning

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nybegynner som trenger veiledning

Heisan.
    Da prøver jeg meg på mitt første innlegg på avforum.

Jeg har nettopp kjøpt inn et nytt lerret og ny prosjektor, men er litt usikker på hvordan jeg skal koble og hvilket nye komponenter jeg trenger.

1. Kobling mot datamaskin. Her bruker kabelen som fulgte med prosjektoren (dvi mot vga?). Den er for kort så jeg hadde trengt en ny kabel. Skjermkortet mitt (gf4mx) har bare en vga utgang, og det må vel skiftes ut. Bør jeg et med en vga utgang og en dvi utgang da ? Dette medfører vel kabel blir fra dvi til dvi? Eller skal jeg kjøpe et med 2 vga utganger, og kjøpe en lenger dvi til vga kabel ?

2. Kobling tv. Jeg bruker en analog analog vanlig tv kabel inn i video. Fra video har jeg dradd en kompositt kabel til prosjektor. Dette er vel ikke optimalt... Jeg trenger også en ny forsterker, har bare en gammel dolby surround forsterker nå. Finnes det forsterke med tuner ? Evnt hvordan kobler jeg tv signal til prosjektor.

3. Kobling dvd spiller. Jeg har en gammel thomson som jeg har kobla med s-video. Tror ikke jeg har komponent inngang på den. Bør den skiftes ut med en med komponent eller dvi inngang? Hvis den er med dvi inngang, hva kobler jeg fra pc da ?

4. Kobling xbox. Hvordan kobler jeg lyd til forsterker samtidig som bilde går til prosjektor ? Dvs hvilken kabel trenger jeg da?

Hadde vært kjekt å fått noen tilbakemeldinger på innlegget mitt

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dole
    1. Kobling mot datamaskin. Her bruker kabelen som fulgte med prosjektoren (dvi mot vga?). Den er for kort så jeg hadde trengt en ny kabel. Skjermkortet mitt (gf4mx) har bare en vga utgang, og det må vel skiftes ut. Bør jeg et med en vga utgang og en dvi utgang da ? Dette medfører vel kabel blir fra dvi til dvi? Eller skal jeg kjøpe et med 2 vga utganger, og kjøpe en lenger dvi til vga kabel ?
    Tilbakemeldinger får du nok ja!

Svarer på denne delen jeg!

Ettersom jeg har hørt er VGA ikke bra når man kan slippe det!
    Hvitt er ikke dritt! Men funker nok veldig bra med det skjermkortet du har!
    Men skal du kjøpe lang kabel og dette blir dyrt kan du jo sikkert med en gang bytte skjermkort også... For det kommer nok en gang du gjør d allikevel!

DVI/DVI høres da virkelig ut som et fantastisk alternativ! Sikkert ikke dumt å ha en blå VGA utgang også, men sats vel på DVI så lenge du har inngang for det på projektoren!

Så får folk arrestere meg om jeg tar helt feil!

Det finnes forresten helt sikkert en tråd for dette en eller annen plass!
    Sikkert en moderator eller noen som finner en link!
    Husker jeg ikke helt feil så var det en slik!

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dole
    2. Kobling tv. Jeg bruker en analog analog vanlig tv kabel inn i video. Fra video har jeg dradd en kompositt kabel til prosjektor. Dette er vel ikke optimalt... Jeg trenger også en ny forsterker, har bare en gammel dolby surround forsterker nå. Finnes det forsterke med tuner ? Evnt hvordan kobler jeg tv signal til prosjektor.

3. Kobling dvd spiller. Jeg har en gammel thomson som jeg har kobla med s-video. Tror ikke jeg har komponent inngang på den. Bør den skiftes ut med en med komponent eller dvi inngang? Hvis den er med dvi inngang, hva kobler jeg fra pc da ?

4. Kobling xbox. Hvordan kobler jeg lyd til forsterker samtidig som bilde går til prosjektor ? Dvs hvilken kabel trenger jeg da?
    Velkommen til forumet.

2. Venter du litt til får du rimelig DVD opptaker med HDMI/DVI som du kan bruke som tuner og DVD spiller. Forsterker m/radio kalles receiver. Anbefaler Pioneer sin vsx915/1015 eller AX2 avhengig av dine penge resurser.

3. Komponent (progresiv) gir det et godt bilde, enda bedre med HDMI, gjør som i pkt. 2

4. Du får overgang fra xboks til komponent og med egne kabler (2 stk. RCA) til lydinngangen på forsterker/receiver.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    heisan.
    takk for kjapp tilbakemelding.
    kom på jeg hadde et spørsmål til.
    jeg trenger en kabel fra lydkort til forsterker.
    lydkortet jeg har er noe jalla greier til 100 kroner.
    bør jeg invistere i noe bedre ?
    tenkte det var greit å vite hvis jeg trengte andre kabler fra et evnt. nytt lydkort...

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var kanskje ikke så dumt det eg sa om datatilkobling?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg var vist litt kjapp å lese

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe... jeg lurte bare på om det kanskje ikke var så dumt det jeg skreiv siden nestemann ikke nevnte det i sitt innlegg... Var bare godt nøgd eg!

Billig lydkort gir vel dårligere lyd, men ville nå uansett prøvd og sett sjøl først, for så å gå til handelen hvis alt er drit! Det gjelder bildet også!

Det finnes jo butikker som man kan utnytte! Elkjøp! Man trenger jo ikke kjøpe noenting der! Men de har jo noe man kan utnytte!

Prøv og lever tilbake om det ikke er noe særlig!
    Er det veldig mye bedre kan man jo vurdere andre lydkort/skjermkort senere på en annen butikk som man har hørt er bedre og billigere!

bare husk 30 dager

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •