Offisiell tråd: DVDO iScan VP30

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,901
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Offisiell tråd: DVDO iScan VP30

Denne videoprosessoren ser ut til å bli en av de rimeligste boksene som oppskalerer til 1080p. Den ser forsåvidt ganske lovende ut og den har også muligheten for SDI-modifisering, dog bare SD og ikke HD(?). Ellers virker den god på SD materiale, men jeg stusser litt på at den ikke deinterlacer 1080i signaler...

Hva tror dere om denne? Finnes det noen tester av denne der ute?

Produsentens side:
    http://www.dvdo.com/pro/pro_isvp30.php

PS. Denne er forøvrig litt omtalt i enkelte andre tråder, men det hadde vært greit å få samlet alt på en plass.

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en sånn på pre-order. Ikke at jeg egentelig trenger en akkurat nå, men jeg har en iScan HD fra før, og fikk en bra innbyttepris.

De sendes visst ut nå på Mandag, hvis alt går som det skal denne gangen (har vært forsinkelser).

Angående deinterlacing av 1080i, skal de da kunne det?

The DVDO® iScan™ VP30 is the next generation high-resolution video processor and A/V switcher that sets a new standard for up, down, and cross-converting all of your video sources. Whether it's your 480i cable feed, 480p DVD player, or 720p or 1080i HD set-top-box signal-the iScan VP30 scales your video output to perfectly match the optimum resolution of your display, up to 1080p!
    [endret]Endret for annen gang. Joda, den skal kunne deinterlace 1080i, ifølge forumbrukere på AVSforum. Det som skal kunne implementeres senere er passthrough av 1080p. Av en eller annen grunn er ikke det 'enabled' i utgangspunktet.[/endret]

'Billig' blir de jo ikke akkurat. Ligger på 17999,- på AVShop (introduksjonspris?). Men det er kanskje 'billig' i dette gamet...

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,901
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John P.
    Angående deinterlacing av 1080i, skal de da kunne det?

'Billig' blir de jo ikke akkurat. Ligger på 17999,- på AVShop (introduksjonspris?). Men det er kanskje 'billig' i dette gamet...
    Jeg leste dette med deinterlacing ut fra denne tabellen på produsentens hjemmeside: http://www.dvdo.com/faq/faq_isvp30.php#faq_hd2

Ellers så sa jeg ikke billig, men den kan vel sies å være en av de rimeligste som takler HD formatene på en god måte...

Vet du om det blir mulig med SDI-HD på denne?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Den støtter vel ikke inverce telecine av 1080i, men, som jo vil være veldig viktig i tiden fremover hvis broadcasterne velger å sende i dette formatet (som jo er sannsynlig).

1080p kunne jo også HD+ skalere til da, det er ikke noe nytt.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har prøvd å spørre et direkte spørsmål om dette (deinterlacing av 1080i) i AVSforum tråden, med fare for å dumme meg ut ved at det er besvart allerede, men jeg kunne ikke finne noe offisiellt svar på det. DVDO representanter svarer jo i den tråden, men de er vel opptatt med å ferdigstille og shippe enhetene.

Jeg har egentelig tatt det for gitt at de kan deinterlace 1080i, så jeg blir litt skuffet dersom de ikke kan dette, og heller ikke kan gjøre det etter en firmware update en gang senere (det er et par ting som er nevnt i AVSforum tråden som ikke er implementert i VP30 ennå, men som det ikke er hardwaremessige grunner til at ikke er implementert. Altså kan de tingene bli "slått på" senere ved en softwareoppdatering. Hvorfor de gjør det sånn vet jeg ikke). Vi får se.

Etter hva jeg har sett i den tråden, blir ikke SDI HD mulig (er det mulig uansett forresten? For det blir jo i så fall uten HDCP?).

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, den deinterlacer 1080i.
    Det er bare det at den ikke gjør det optimalt (riktig). Det er bare en måte å konvertere bildet tilbake til de originale 24fps, og det er inverce telecine. Det klarer denne bildeprosessoren ikke. Det den gjør er å nedskalerer til 540 linjer, gjør deinterlacingen, for så å skalere opp igjen. Dette gir langt fra perfekt resultat.

En annen ting jeg leste var ønske om passthrough av 1080p, hva skal man med det? Det er jo ingen kilder som gir dette signalet. Før slike kilder er tilgjengelige på markedet får en sikkert kjøpt bildeprosessorer som faktisk klarer inverce telecine fra 1080i, og det til en lavere pris enn dagens iScan "boks". :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Joda, den deinterlacer 1080i.
    Det er bare det at den ikke gjør det optimalt (riktig). Det er bare en måte å konvertere bildet tilbake til de originale 24fps, og det er inverce telecine. Det klarer denne bildeprosessoren ikke. Det den gjør er å nedskalerer til 540 linjer, gjør deinterlacingen, for så å skalere opp igjen. Dette gir langt fra perfekt resultat.
    Det kan man jo trygt si. Det vil jo si at man mister en hel haug av detaljer. Kan dette være riktig?

Jeg har ikke helt oversikten når man begynner å snakke om 'linjer', men hvis man tar et bilde med 1080 punkter (i høyden), og nedskalerer det til 540 punkter (i høyden), forsvinner jo masse detaljer. Når man så oppskalerer det til 1080 igjen, vil jo ikke de punktene kunne "restaureres", så da ender man jo i så fall med et resultat som er en oppskalering av 540, ikke et faktisk 1080 bilde?

Kan det sammenlignes når man snakker om linjer? For i så fall er det jo håpløst.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at 1080i er satt sammen av to halvbilder, der hver av dem bare har 540 linjer vertikalt. Bilde en er linje 1,3,5,7,9, osv, mens bilde to er linje 2,4,6,8, osv.

Ved å kjøre inverce telecine rekonstruerer man de originale 24 helbildene per sekund (progressive). Ved å deinterlace 540 linjer, får man også 1080p men det er ikke de originale 24fps. Derfor inneholder dette også masser av artefakter som ikke skulle vært der.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink Dvdo

Vurderte selv Hd I scan
    men etter tips fra det kloke råd kommer jeg til og kjøre Lumagen
    Crystalio er langt bedre enn dvdo den fikser alt

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes lanseringen av denne er "litt" feilslått. Kanskje det går greit siden den er billigere, men det er altså gammel teknologi med nytt navn. Hva gjør den egentlig over en HD+?

Neste generasjon prosessorer med HQV i spissen er allerede ute (NEC TheaterSync)...

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorAtle
    Hva gjør den egentlig over en HD+?
    Litt av hvert.

-Men de ble nok 'tatt litt på senga' av andre produsenter. De bruker jo f.eks fortsatt Sil504 brikken og dens co-prosessor til deinterlacing. De har visstnok en bedre, selvutviklet brikke på gang, men den ble ikke ferdig til denne lanseringen.

Hadde det ikke vært for at jeg får denne "billig" ved oppgradering, hadde jeg nok snust på andre merker nå, ja.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å vente på Optoma HD3000? Denne bildeprosessoren kommer i januar, og er utstyrt med Gennum prosessor (noe som bør gjøre den kvalifisert til å kjøre inverce telecine på 1080i). Siden dette er prosessoren som skal leveres med Optoma's kommende 1920x1080 projektor, bør den jo gjøre denne jobben riktig. Prisen er ikke avskrekkende heller med veiledende rett under 16 tusen.
    Av innganger har den 3 composite, 3 s-video, 2 komponent (YPbPr), 2 RGBHV, 3 HDMI + i HDMI fra receiver slik at lip-sync kan justeres rett, og 1 VGA. Bildeutgangen er HDMI. Dette burde vel dekke de fleste behov. :-D
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er meg du spurte, så er det uansett ikke så aktuellt for meg. VP30'en er på vei til meg 'as we speak'.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det var et mer generelt spørsmål, ikke rettet til noen spesiell. :-P
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte kanskje det, men var ikke sikker. Men det er nok et bra forslag det, ja.

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser veldig frem til en ordentlig test av Gennum vs HQV, feks av Widescreen Review. Spennende spennende! Men som Gorm sier, disse prosessorene vil etterhvert finne veien inn i prosjektører og flatskjermer, så klarer man å vente sparer man seg en ekstern boks. Dessverre er 'vente' intet positivt klingende ord!

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg pleier vanligvis aa oenske nye gadgets velkommen med aapne armer, men disse produktene skjoenner jeg ikke helt.

Det er pr. dags dato svert faa displayer som er native 1080.
    De kommer men er raadyre, og har helt sikkert en rimelig oppegaaende scaler innebygd.

Dessuten kommer det flere og flere gode DVD spillere paa markedet so, kan gi 1080p ut, og jeg antar at de beste spillerene til for eksempel Denon ikke er spesielt daarlige.

Er disse eksterne bildeprosessorene virkelig saa bra at det er verdt prisen for denne + en god DVD spiller i steden for aa kjoepe en bedre DVD spiller med dette innebygd.

Er klar over at du kan bruke den til blandt annet satelitt tuneren osv, men det vil jo displayet handtere paa en grei maate likevel.

Jeg bare lurer.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kunne tenkt meg en god prosessor ene og alene for å få til skikkelig de-interlacing av 1080i mot min "720-oppløste" AMO. Den stinker nemlig så ille når den mates med 1080i, at jeg ikke gidder å bruke HDTV dekoderen min (EURO1080's HD1). Med en bildeprosessor som takler skikkelig de-interlacing av 1080i, for så og nedskalere til 720p, så oppnår jeg enorm forbedring på min projektor. AMO's Faroudja brikke nedskalerer jo 1080i til 540 linjer før den gjør en elendig de-interlacing og påfølgende oppskalering til 720p. :?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg har lagt merke til hvor elendig bildet blir når jeg sender 1080i til den fra Snazio'en.

Synd at ikke tuneren kan sende ut 720p da.

Den, altså Snazioen gjør en formidabel jobb forresten, i hvertfall i mine øyne når den skalerer til 720p.

Med den prisen er det ganske utrolig.

Hadde vært gøy om en av dere "videofile" hadde testet en slik en eller tilsvarende jallaspiller.

Men, er det ikke like greit å kjøpe seg en ny projector da Gorm, pengene skal jo sirkulere:wink:

Eller, så burde PD fikse det problemet med 1080i.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Men, er det ikke like greit å kjøpe seg en ny projector da Gorm, pengene skal jo sirkulere:wink:
    Det er nok ikke så lenge til det skjer nei.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •