Canal digital ( kabeltv )

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Canal digital ( kabeltv )

Heisan alle sammen ,etter at jeg fikk meg plasma så er tv bildet blit dårlige saker . Har kabeltv fra canal digital , kontakta dem og sa hvordan det var dårlig bilder og nesten alle kanaler ruller det en lys stripe over sjermen da signalene er for dårlig blir det ikke bedre .Fikk tilbud fra canal d om gratis leie av decoder som jeg trur koster 57- mnd men må betale nesten 1000- første året og deretter 599- årlig .Dette må da være tull ,vis dem ikke klarer og levere den varen jeg betaler for så må dem vel gi meg en decoder slik at jeg også kan ta inn tv ok. Detta minner meg om mafia ,selg et dyrt halvbra produkt og lei ut no dyre saker ved siden av Kan dette være lov da ? Noen som har vært borti det samme ?

Filmslaven

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dessverre så er ikke kabel TV (analogt signal) noe særlig å skryte av. Har du i tillegg "flat" TV, så vil du fort oppdage dette, som du allerede har gjort. Jeg ville bestilt meg en digital dekoder straks, evt at du heller kjøper deg en parabol. Her er signalet mye bedre enn via kabel (men jeg har selv kabel, og gidder ikke å ha disken på taket).

Mange som har kjøpt seg plasma eller LCD TV har fått seg en aha opplevelse, spesielt når de skal nyte tippekampen. Dette skyldes at de fleste TVer som butikkene prakker på oss er svært krevende når det gjelder signalkvalitet. I tillegg så er bildet på en vanlig CRT TV mye bedre enn på et flat TV. Men det er flott å se på

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, Ring Canal-Digital å be dem om å komme å måle signalet...
    Styrken skal ligge mellom 60-78dB.

Har selv vært bortig det samme med striper på skjermen, da var signalet under 60.

Regner med at det er de kanalene som ligger lavest i frekvens som du har problem med.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det vel ikke signalet ditt som har blitt dårligere men tv'en som er skarpere og viser "feilene" mye bedre. Kabeltv er og blir elendig. Det er en merkelig ide folk har om at kabeltv skal være bedre bilde en vanlig veggantenne, dette er ikke tilfellet. Eneste løsningen er å gå over til iptuner/kabeltvtuner/paraboltuner. Canal digital blir jo bare å si det at om du ikke er fornøyd med produktet kan du kutte det ut.

Gjør som jeg og kjøp deg en Force 315C, dette er en kabeltv tuner til odel og eie og forutsetter ikke leie av noen ekstra kanalpakker slik leietuneren gjør. Du må dog betale 599 i året i kortgebyr (men dette gjelder uansett hvilken digitalsendings system du velger deg). Da får du RGB istedet for RF, Coax digital istedet for analog mono og stereo samt myyyye renere bilde. En smal pris å betale totalt sett for å få utnyttet skjermen du har kjøpt. Blir jo som å ha en råten rema dvd spiller på verdens beste skjerm.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sendt en kansje litt kvass og litt lang mail til canal digital og spurt om dem mener jeg skal betale alt dette xtra pga at dem ikke leverer det jeg trur jeg har betalt for . Spurt dem om kansje jeg må gå videre med saken til forbrukerrådet eller tv2 hjelper deg , da jeg ikke skal lide for noe dem innrømmer er galt fra dems side .På Canal digital info side bør det stå at dem ikke kan levere et bra produkt til alle som vil ha kabeltv og som har LCD skjerm eller plasmatv , dem innrømmer jo at det ikke er bra nok sånn det er men at jeg som forbruker må betale 899- første året og deretter 599 pr år i kortleie TULL mener jeg .Har jo som sagt fått tilbud om gratis leie da ,hehe 57-pr mnd .Neida dette holder ikke enten har jeg sagt prisavslag eller en gratis decoder i stua mi så vi kan se på tv vi også .Handler inn ny 42" plasma etter div diskusjoner med økosjeen i huset og¨så er det bare irritasjon pga dårlig bilde ,ikke gøy for husefreden det nei .Men siste ord er ikke sagt her .Kan jo bli inntresnat og høre hva TV2 hjelper deg mener om saken .Har spurt om dem kan måle signalene her , men dem mener da bestemt at 100htz tv ,lcd og plasma er for bra kvalitet slik at dem ikke blir bra pga di dårlige analoge signalene til kabeltv .
    Mener dette er mafia metoder jeg da ,inngå kontrakt og bli missfornøyd men betal div ekstra på decoder osv så blir det bra ,nei her er ikke siste ord sagt og skrevet
    Blir jo som og kjøpe bil og si at bilen går jo ikke den jo ,neida sier selger du må jo kjøpe motor også da blir den bra ,hehe .Kansje litt feil men dog ......

Filmslaven

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er redd dekoder ikke hjelper deg noe gitt. De digitale signalene CD overfører i kabelnett er så kraftig komprimert at det ikke duger til større enn 26" TV. Eneste muligheten du har til gode bilder er å sette opp egen parabol, da får du i hvert fall nye bildene uten CD's ekstrakomprimering.

Grunnen til at CD komprimerer de digitale signalene i kabelnett er rett og slett båndbredde. På den båndbredden en analog kanal legger beslag på, klarer CD å presse inn 3-4 (kraftig komprimerte) digitale kanaler.
    Jeg sitter selv som daglig leder av et kabelanlegg, og har tatt opp denne praksisen med CD flere ganger (uten at de gjør annet enn å trekke på skuldrene). :?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt på siden, men jeg sliter med dårligere bilde når cd-spilleren som står ikke langt fra TV'en står på. Har også anal(og) Canal Digital. Det arter seg som diagonale/horisontale striper. Noen som har en ide hvorfor?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker som en jordfeil, noe som ikke er uvanlig når det gjelder kabel-TV. Problemet oppstår gjerne når produkter med dårlig jording kobles sammen med utstyr som er koblet til kabel-TV. Det er nemlig veldig god jording i kabel-TV ledningen, slik at dårlig jordede produkter søker jord gjennom denne. Dette er ofte også grunnen til dårlige TV-signaler i nett som ikke er retursikret.
    Det er ikke så lenge siden jeg fikk skikkelig støt i et kabelskap. Det viste seg å være en defekt TV som sendte den ene strømkursen rett ut på kabelnettet (120 Volt). Hvis nettet ikke hadde vært retursikret ville denne stømmen gått rett inn i TV-apparatene til alle naboene via antenneledningen. Det kunne jo blitt artig. :?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk montert et galvanisk skille, dvs Telenor monterte et i "boksen" utenfor huset. Dette fjernet en rød/lilla stripe flyttet seg oppover i bildet da jeg så TV via projektoren. Jeg ville kontaktet Telenor og spurt etter dette, men forvent mye arbeid før du får det.

Det tok meg over en måned før jeg traff en person som visste hva dette var for noe

Du kan evt kjøpe et slikt skille og montere selv, men da koster det minst kr 300 + at du må ha denne "boksen" på veggen. Kjekt å unngå både boks og kostnad, spør du meg. :grin:

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal flytte i løpet av våren, så jeg venter med å gjøre noe til den tid. Får heller leve med å skru av CD-spilleren. Det er heldigvis ikke på de vanligste kanalene problemet ligger.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fått ny mail fra dem , svar på min mindre hyggelige mail jeg sendte . Istedenfor 899- har dem gått ned til 599- første året , ok hjelper litt men sjønner ikke hvorfor jeg skal betale mere for et produkt som dem innrømmer ikke er bra nok til min tv .Rett og slett mafia detta ,burde beklaga og kommet med en decoder tvert , men idagens sammfunn er det ikke mye service å få ,kun regninga . Lurer på om jeg skal sende en mail til tv2 hjelper deg , sikkertr mange som sliter med dette .

Filmslaven

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greia er som jeg tidligere nevnte at det er ikke du som bestemmer kvaliteten men de. Hvis du ikke er fornøyd kan du skaffe deg luftantenne som mest sannsynlig vil være like elendig. Kabeltv er og har aldri vært noe høykvalitetessignal, noe alle egentlig burde fått med seg etterhvert. Problemet er vel at alle har vært fornøyd med det og innbilt seg at det skal være bra.

Alternativet er enkelt, skaff deg parabol eller luftantenne. De plikter vel i grunn kun å levere et sebart bilde med lyd. Desverre er noen av oss kresne mens de fleste gir balle. Majoriteten prioriterer pris kontra kvalitet.

Synes faktisk det tilbudet du har fått er ytterst bra da de 599 er noe alle må betale uansett for digitalt bilde. Dette er kun prisen for kortet og har ingenting med abonementet å gjøre. Hvis jeg ikke tar feil er det vel egne avgifter for digital sending (konsesjoner med mer) som dette skal dekke. Det kan selvsagt være at jeg husker feil her men synes å huske det som sagt.

Blir som å klage på bildet på en vhs opptaker siden bildet er så utrolig mye dårligere enn på en dvd opptaker Satt litt på spissen. Alt er relativt når det gjelder lyd og bildekvalitet.

Mitt tips er å ta tilbudet før de trekker det tilbake. Men jeg ville personlig investert i en force tuner og fått dem til å levert kortet gratis slik du egentlig har fått tilbud om. Bedre bilde og lyd samt at grunnpakken får du ikke heldigital gjennom leie tuneren. Bildet blir bedre men ikke digitalt mottatt.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har CD satelitt på "hytta", kan jeg bruke det samme kortet i kabel-tv-dekoderen?
    Og hvor får jeg kjøpt Force 315C billigst mulig?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Jeg er redd dekoder ikke hjelper deg noe gitt. De digitale signalene CD overfører i kabelnett er så kraftig komprimert at det ikke duger til større enn 26" TV.
    Uffda, leste denne først nå.
    Er det virkelig tilfelle at signalet er så dårlig/komprimert?

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Jeg er redd dekoder ikke hjelper deg noe gitt. De digitale signalene CD overfører i kabelnett er så kraftig komprimert at det ikke duger til større enn 26" TV. Eneste muligheten du har til gode bilder er å sette opp egen parabol, da får du i hvert fall nye bildene uten CD's ekstrakomprimering.
    Jeg har vanlig kabel-tv, bildet på min 32" crt-tv synes jeg er veldig bra. Kjenner ikke igjen Gorms karakteristikk.

Har i tillegg tv-kort i pc'en som mater meget gode progressive bilder på min Barco som gir brukbare bilder på over 2 meters bredde. Skal ikke påstå at bildene er sylskarpe men det går veldig fint an å se på - kan sammenlignes med en dvd av middels (til dårlig?) kvalitet. Det er også stor forskjell på kanalene. I tillegg så ser direkte-sendt vintersport veldig bra ut samtidig som MacGyver ser litt blasst ut

Kan i tillegg være enig i at det finnes mange gamle kabel-anlegg som er dårlige - en oppgradering her vil helt klart forbedre bildet - få leverandøren til å måle signalet her som tidligere nevnt.

Kan ikke så mye om sending - jobber ikke i Telenor men jeg har prosjektert mange store kabel-tv anlegg og vet at kabel og utsyr betyr veldig mye for bildekvalitet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si meg litt enig med Mr Spock her. Jeg har også Canal Digital via digital tuner og bildet er ikke så aller verst selv på et lerret på 190 cm. Det er stor forskjell fra kanal til kanal og fra film til film (varierer mye spesielt på Canal +). Kvaliteten er ikke i nærheten av DVD, men er faktisk ikke så gale som jeg hadde forventet.

Jeg bruker en konverteringsboks fra RGB til komponent (via digital tuner), og dette gir mye bedre bilde enn kompositt. Hvor bra bilde jeg kunne ha fått fra parabol, vet jeg ikke, og vil heller ikke vite, ettersom jeg ikke gidder å ha disken på taket. I tillegg så bruker jeg projektoren kun 10-20% til TV titting og 80-90% til DVD. Canal + sender noen filmer med 5.1 lyd, men da må en ha en Force tuner. Jeg har hatt Canal + i 6 måneder nå, og har kun funnet 1-2 filmer jeg har hatt lyst til å se.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er klart at man sikkert er fornøyd med "dårlige bilder" når man ikke har sett hvor bra det kan bli. :wink:
    Poenget mitt er at de analoge bildene fgra vårt kabelnett er vesentlig bedre enn det jeg får via Canal Digital dekoderen (via kabelnettet). Det er så ille komprimert at det bare er iriterende å se på. Det analoge signalet er ikke like skarpt, men er er heller ikke komprimert ihjel. Fotballkamper via CD dekoderen (ser jo ut som om de er produsert i Legoland.
    Som Mr_Spock sier er det avgjørende at kabel-TV leverandøren har skikkelig kvalitet i alle ledd (tunere, modelatorer, forsterkere, filtre, og kabel), noe vi har i vårt nett. Derfor er også de analoge bildene hos oss vesentlig bedre enn de digitale (som er alt for komprimert). Vel ikke alle de digitale kanalene da, for vi sender også en HDTV kanal ut i nettet ukomprimert (HD1)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer c0n05 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    177
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

For mye å lese..

Altfor mye å lese.. Men kjapt svar..

Kabel tv + flat tv = CRAP i forhold til potensialet i mange tv..

Kabel tv + Digital Tuner + Flat TV = Et langt bedre resultat, men ikke perfekt

Flat TV + HDTV = Perfekt men langt unna..

Jeg tror IKKE du kommer noe sted med å kontakte TV2 hjelper deg eller Forbrukerrådet, men versågod å prøv..
    Spar deg for mye unødvendig stress, kjøp en force tuner eller lei en tuner fra CD.. Jeg har force tuneren, ENORM forskjell..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •