Tv signaler på projektor

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tv signaler på projektor

Jeg har tenkt til å kjøpe meg prosjektor. Men jeg lurer på hvordan jeg skal få tv på prosjektor, må jeg ha en tv stående i nærheten og bruke kabel fra den? jeg har analog kabeltv fra canal digital.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger noe som inneholder en TV-tuner, og da fortrinnsvis ikke en TV, da TVen må være påslått for å funke som tuner. Har du en VHS-video liggende kan sannsynligvis den brukes, andre alternativer er TV-kort til PC eller en DVD-opptaker om du har det. I prinsippet hvasomhelst, men det må inneholde en TV-tuner. Du trenger i tillegg en egnet kabel fra det du bruker som tuner til projektoren, her er nok S-Video, kompositt eller SCART de mest aktuelle avhengig av hva du har på projektoren, hvilke innganger som er ledige og hvilken utgang det er på det du bruker som TV-tuner.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må ha en eller annen form for tuner. Mange benytter en satelitt tuner/kabel tuner eller eller en videospiller/DVD opptaker til tuner. Det er sikkert mulig å bruke en TV og hente signalet ut i fra den men det blir kanskje litt overkill. Hvordan det blir med tekst TV varierer også litt om du bruker det.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv ser TV-signalveien min slik ut:

Antenne fra veggen -> VHS-video -> TV via antennekabel
    VHS-video -> SCART/kompositt-omformer -> projektor

En SCART-kompisitt-omformer er en boks som omformer fra SCART til komposittkabel, fås kjøpt for en hundrings på Clas Ohlson. Personlig er jeg av den oppfatning at TV-signalet gjerne er såpass dårlig i utgangspunktet at det ikke er vits å legge allverden i dette. Jeg bruker det kun til å se store fotballkamper, og da holder løsningen min lenge. Du bør uansett ha separat TV, det er slitsomt å se TV på projektor i lengden, billedkvaliteten på TV er mye bedre og du slipper lampeslitasjen den ekstra bruken medfører.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk!

Det var som jeg forventet! Jeg har en 42" plasma i stua, tenkte meg prosjektoren på soverommet med et lite suroundanlegg til film og mulighet for tv om stua er opptatt med reality-shit! Takker så mye for hurtig svar!!

Intermediate Hanspf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er og mulig å bruke scart/komponent overgang fra canaldigital tuneren. Det har jeg selv gjort. Da får du mye bedre bilde (på de digitale kanalene). Minuset er at jeg ikke får de til å brukes på de analoge, men er som regel fotball jeg ser av tv på storskjerm og da er det digitalt

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Hanspf. Du bør vurdere å skaffe en digital tuner, da bildet blir MYE bedre med SCART/komponent enn ved kompositt. At du mister noen kanaler (analoge) får en heller leve med. En får dog de fleste kanaler i digitalt NRK, TV2, NRK 2, TV3, TVN, SV1, SV2, Eurosport, SportN, Canal + etc

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet hos meg er at den på canal digital dekoderen kun finner canal pluss kanalene som digitalt. Men om det er kabelnettet eller dekoderen det vet jeg ikke

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hanspf
    Problemet hos meg er at den på canal digital dekoderen kun finner canal pluss kanalene som digitalt. Men om det er kabelnettet eller dekoderen det vet jeg ikke
    Dette heøres meget merkelig ut ! Hvis så er tilfellet, er det jo knapt nok vits for deg å ha digital dekoder. Dette ville jeg sjekket med Kabelselskapet. Du får mye bedre bilde og lyd på de andre kanalene med digital vs analog.

Hvis du tar et kanalsøk, kan du da ikke bruke digital dekoder på annet enn Canal + kanalene ? :cry:

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får inn kanalene på den digitale tuneren, men de kommer inn som analoge. Men det er vel kanskje bare fordi jeg har grunnpakka med canal digital (C+ kanalene)? Har tenklt å kontakte det lokale selskapet, men ikke kommet så langt

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hanspf
    Jeg får inn kanalene på den digitale tuneren, men de kommer inn som analoge. Men det er vel kanskje bare fordi jeg har grunnpakka med canal digital (C+ kanalene)? Har tenklt å kontakte det lokale selskapet, men ikke kommet så langt
    Ehh, litt dumt spørsmål, men hvordan vet du at de er analoge ? Jeg har også bare grunnpakka hos meg, men får mange digitale kanaler. Tv4 og TVNorge er dog analoge, men TVNorger er ogsåkommet som digital nå, dvs kanal 94.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Jeg har en MT-200 og prøver å få tv bilde på den. Jeg bruker en videospiller som jeg har kobla på en scart med -rød, svart og gul- ender på andre siden. Jeg får ikke lyd eller bilde. (den svarte og røde er kobla til forsterker og den gule i video på prosjektoren. På VHS-spilleren har jeg to scart kontakter og en rød og hvit output og det er _her_ lyden kommer fra, selvom jeg har koblet til scartkontakten. Noen som har noen peiling? Jeg kan laste opp noen bilder hvis noen lurer..

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ingen som har noe å si?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Moshpit
    ingen som har noe å si?
    Slik jeg forstår det, så kjører du kompositt signal fra Videospilleren til projektoren (dvs den Gule ledningen). Har du sjekket at projektoren står innstilt på kompositt ? Du kan jo teste dette mot TVen først, dvs kjøre den gule ledningen inn i fronten av TVen, og se om det kommer signal.

Jeg må bare advare deg om at komposittsignalet gir svært dårlig billedkvalitet.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja jeg har hørt rykter om det... Hva gir best kvalitet fra en videospiller da? Jeg synes ikke det var så veldig bra fra tvkortet på stasjonæren, men da tror jeg faktisk jeg kjørte den gule kabelen da også før jeg fikk dvi kabelen. Nå har jeg ikke stasjonæren her så jeg får ikke testa..

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Moshpit
    Hei. Jeg har en MT-200 og prøver å få tv bilde på den. Jeg bruker en videospiller som jeg har kobla på en scart med -rød, svart og gul- ender på andre siden. Jeg får ikke lyd eller bilde. (den svarte og røde er kobla til forsterker og den gule i video på prosjektoren. På VHS-spilleren har jeg to scart kontakter og en rød og hvit output og det er _her_ lyden kommer fra, selvom jeg har koblet til scartkontakten. Noen som har noen peiling? Jeg kan laste opp noen bilder hvis noen lurer..
    Har du valgt den scart'en som er merket tv? Den røde og hvite kan være inngang.......

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den enkleste og billigste maaten aa faa bra bilde paa projetoren er faktisk aa kjoepe seg en DVDopptaker av den billigste sorten.

De har baade S-video og gjerne komponent utgang og koster veldig lite i dag.

Investerer du i en receiver med HDMI switching/konvertering kan du sende signalene gjennom denne og slippe unna med 1 kaber til projektoren.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du noen anbefaling til en slik reciever da?

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke full oversikt over det markedet for øyeblikket da jeg ikke skal bytte akkurat nå, men har lagt merke til Denon AVR 4606.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    .... men har lagt merke til Denon AVR 4606.
    eller mener du 4306?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •