Samletråd for måling av spesifikasjoner - hvilke bør måles og hvordan!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 36
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)

Samletråd for måling av spesifikasjoner - hvilke bør måles og hvordan!

Gorm og DVD&Hjemmekino har i sin siste projektortest benyttet avansert måleutstyr for å faktisk måle kontrastnivå etter at projektorene har blitt kalibrert.

Jeg er veldig glad for at Gorm og DVD&Hjemmekino nå har tatt oppgitte kontrastmålinger på alvor, som kanskje har blitt spesielt viktig i det siste, ettersom visse produsenter har latt det gå en viss grad av inflasjon i sine oppgitte måletall. Denne type objektive målinger gjør jobben enklere for både leser og journalist, det er alt for mye hokus-pokus innen AV-bransen etter min mening.

Dessverre lar ikke alt seg måle, men jeg mener at en bør prøve søke å måle så mye som lar seg gjøre i slike tester, så kan heller ikke produsenter og brukere komme like lett unna med sine typiske påstander om "betalte" tester eller journalister som blir i overkant glad i spesifikke merker/typer.

Spørsmålet er jo om en også kan måle f.eks. responstid på LCD-TVer, der har det jo også gått inflasjon, i tillegg til kontrastnivå selvsagt. Fargemetningen kan jo også måles, så det er en rekke parametere en faktisk kan avgi objektive og faktiske tall for, hvis en bare har kunnskapen og det rette måleutstyret.

Når jeg påstår at det er mye hokus-pokus innen AV generelt er det vel kanskje audiosiden som står for den helt ekstreme enden. Her har det imidlertid vist seg svært vanskelig å måle ytelsen i forhold til visse parametere, men jeg ser jo at de siste testene hos DVD&Hjemmekino har vist Hz/dB-kurver for bl.a. subwoofere. Dette er også veldig bra, og kanskje enda bedre hvis en kjører en skikkelig lineup og gjør samme testrunde på samtlige.

Kan vi ikke bruke denne tråden til å diskutere hva og hvordan en kan måle ulike parametere? La oss holde oss til video i denne tråden, så tar vi eventuelt og oppretter en ny tråd under audio. Kanskje du kan ta kort for deg hvordan du måler projektorene med Avia, Gorm?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    For det første er det ikke Avia som er måleutstyret men OpticOne. Vel egentlig heter vel produsenten Progressive Laboratoris (LINK), for det er de som har produsert måleenheten for Ovation Multimedia (OpticOne). Avia Pro er en samling testbilder og lydklipp for kalibrering av hele hjemmekinoen (Proff utgave i forhold DVE og Calibrator).
    Måling av kontrastområde på en projektor er avhengig av måleutstyr som er nøyaktig nok når lysmengden blir lav. For å være på den sikre siden her har jeg valgt å måle lysutbyttet 1 meter fra linsen. Dermed sikrer jeg at lysutbyttet er langt over minimum for måleenheten, selv når testbildet er 0 IRE.
    Projektor-produsentene (spesielt LCD leieren) oppgir helt villedende verdier om dagen, dette fordi de vet at potensielle kunder leser spec slik djevelen leser bibelen. De oppgitte kontrasttallene måler de derfor i type "presentasjons-modus" der projektoren er presset til ytterpunktet når det gjelder lysutbytte. Det medfører selvsagt at alt som har med farger å gjøre er helt på trynet, og ubrukelig i en hjemmekino. Jeg har derfor valgt å kalibrere projektorene til perfekt D65 før kontrastmålingen blir gjort. Det vil si at de målingene jeg har gjort reflekterer det projektoren yter riktig kalibrert.
    Det kom ikke med i bladet, men den laveste verdien er uten auto-iris mens den høyeste er med auto-iris. Målingen er utført ved å måle forskjellen på 0 IRE og 100 IRE testbilde (altså helt sort mot helt hvitt). Jeg har også gitt projektorene tid nok til at autoiris er helt lukket før sort testbilde er målt.
    Mange ønsker også at jeg skal måle ANSI-kontrast, det vil si måling av sort og hvitt i samme frame (sjakkbrett). Denne formen for måling gir en riktig pekepinn på dynamisk kontrast, men den er også veldig villedende om den ikke utføres i et helt sortmaskert rom. Siden en slik måling er mer avhengig av vegger og tak (farge og refleksjoner) enn av selv projektoren, har jeg valgt å la det være i denne omgang.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tar dette videre fra AE900 tråden.

Jeg tviler selvsagt ikke på målingene dine Gorm, men stiller meg undrende til hvortfor "alle" oppnår forskjellige resultater. Selvsagt kan det være forskjeller på eksemplarer " av samme rase", men de burde ikke være store. Forøvrig ser jeg at du oppnår omtrent like verdier som Cine4home.

Det som er litt festlig her, er at tyskerne nesten firedobler D65 kontrasten på Z4 ved å anvende et filter. Uten filter måler Z4 1800:1 D65, mens med et rødfilter måler den 6800:1. Hvorf benytter ikke produsentene seg av denne filterteknikken? Det er jo ikke noe nytt at UHP lamper er svakest på rødt..

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig dumt, men spør allikevel;

Dette rødfilteret. Blir dette da som på TX-200 som oppnår 12000:1 med High Brite-varianten, men er komplett ubrukelig modus å bruke til filmtitting? For den relevante tallverdien her er vel ved en ferdig kallibrert PJ ihht D65?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et filter som gjør lyst lysere, og mørkt mørkere? Det høres ut som et eventyr, og strengt tatt er det stikk i strid med fysiske lover. Lurer på om de gutta selger filteret selv, for dette høres ut som snake-oil.
    Enten det, eller at måleapparatet deres lar seg lure av et spesielt rødskjær?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et filter som gjør lyst lysere, og mørkt mørkere? Det høres ut som et eventyr, og strengt tatt er det stikk i strid med fysiske lover. Lurer på om de gutta selger filteret selv, for dette høres ut som snake-oil.
    Enten det, eller at måleapparatet deres lar seg lure av et spesielt rødskjær?
    Jeg er litt usikker på hvorfor du ikke tror et filter kan hjelpe Gorm, men det får du stå for. Slik det er nå, er rødfargern svakeste ledd på en LCD projektor, og er fargen som holder igjen for maksimering av kontrastnivået.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sant nok AK, rødfargen er den som gir minst lysmengde. Det jeg da ikke forstår er at et filter (som da fjerner enda mer lys) kan bidra positivt?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sant nok AK, rødfargen er den som gir minst lysmengde. Det jeg da ikke forstår er at et filter (som da fjerner enda mer lys) kan bidra positivt?
    Poenget her er at ved å bruke et rødfilter (som kutter både blått og grønt) får mere rødt i bildet. Man kan da øke både grønt og blått for å få et totaltsett høyere kontrastnivå. La oss si at grønt og blått er 100%, og rødt 70%. Med et tilpasset filter vil da kanskje rødt være 100%, og grønt og blått 80% før kalibrering. Resultatet er da at man "går tom" på hver farge omtrent samtidig, og kan maksimere nivåene uten å få chrushing i bildet.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men kjære AK, det er ikke mulig å øke grønt og blått lysutbytte til et sånt nivå at du øker "den totale lysmengden" til det dobbelte. Da måtte du satt inn en pære til. Du snakker om en økning fra 1800:1 til 6800:1 :shock:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Men kjære AK, det er ikke mulig å øke grønt og blått lysutbytte til et sånt nivå at du øker "den totale lysmengden" til det dobbelte. Da måtte du satt inn en pære til. Du snakker om en økning fra 1800:1 til 6800:1 :shock:
    Halver "sort" mengden og en dobler kontrasten.

Kjelli

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel fort å bli litt lurt av disse kontrast tallene, etterom det bare er en verdi fra en "brøk" med maks lysstyrke over en min lysstyrke. Har også en mistanke som Gorm, om at et rødfilter kan lure selve måle instumentet til å "tro" at sort er blitt mye sortere enn det egentlig er og dermed får kontrast verdien litt ulineært opp.

I lite lys ser jo røde flater ofte sorte ut når man bruke øynene også, så det godt mulig et rødfilterer kan lure frem litt mer synlig kontrast også, men det må jo på en eller annen måte stjele en del lysstyrke fra projektoren, men har man nok av dette og for lite sortnivå, kan det godt hende det vil virke i praksis. (har forøvrig ikke testet dette selv så det er spekulasjoner fra min side..)
    Har ellers litt problemer med å skjønne at man kan benytte et rødfilter og alikevel få ut tistrekkelig med blått og grønnt når alt lys må gjennom samme filter som på disse Lampebaserte projektorene, men ,men :roll:

På trerørs CRT projektorer blir ofte fargene bedre og mer riktig gjengitt med å bruke fargefiltrering for de to rørene som sender ut rødt og grønnt lys. Et fargefilter kan vel heller ikke gjøre annet enn å "stjele" lys forskjellig utifra fareg frekvensen på lyset, eventuellt å gjøre fargespekteret som sendes ut litt smalere så man kommer nærmere den ønskelige grunnfargen. Så jeg ser for meg et ganske spesiellt konsturert rødfilter hvis man ikke skal få problemer med riktig gråtone skala osv.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som Kjelli skriver er ikke målet å få mere lys, men å beholde det man har ved å gjøre som jeg skrev ovenfor. I tillegg oppnår man bedre sortnivå.

Du snakker om en økning fra 1800:1 til 6800:1 :shock:
    Du betviler det mao.?

Det er jo ikke bare tyskerne som holder på med dette. På AVSforum er dette svært vanlig å gjøre for de som er over middels interessert.

På TW600 bruker Epson spesielle filtere for å få mere korrekte farger, og for å øke kontrasten. Det er noe av den jobben de allerede har gjort.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også en mistanke som Gorm, om at et rødfilter kan lure selve måle instumentet til å "tro" at sort er blitt mye sortere enn det egentlig er og dermed får kontrast verdien litt ulineært opp.
    Dette er jo ikke mulig ! Måleutstyret måler jo lysmengde, og kan ikke bli nlurt av noe filter.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    at filtre hjelper er åpenbart når man ser på tw600. de har brukt et filter som filtrerer bort uønskede farger fra pæra.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Dette er jo ikke mulig ! Måleutstyret måler jo lysmengde, og kan ikke bli nlurt av noe filter.
    At måleutstyret blir "lurt" når lysutbyttet blir for lavt har vi vel sett flere eksempler på allerede.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et rødfilter, vil det...
    1) slippe gjennom rødt (uendret) og minske blått/grønt
    2) faktisk lage mer rødt?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Godt mulig du har rett AK, kjenner desverre ikke oppbyggningen og arbeids prinsippet til alle de forskjellige farge kalibrerings utstyrene som er i bruk rundt forbi, men at noe måle utsyr i andre sammenhenger er ulineært frekvens følsomt mot ytterpunktene av frekvens området er vel ikke så uvanlig, tenker på bass og lydtrykks målere for å nevne noe, men uten sammeligning forøvrig.

En lampemodul som benyttes i mange av dagens projektorer sender ut lys i et sørre frekvens spekter enn det som er synlig for oss på lerretet, men som muligens er målbart for et fargekalibrerings måleutstyr som måler lysmegde og sortnivå. I en LCD projektor er det vel som regel blått eller grønt panel som blir mest oppvarmet og tar termisk skade først, noe som vel betyr de må stoppe opp en større eneri mengde enn det røde. Kan tenke at et rødfilter hjelper grønnt og blått panel i sånn at de kan for å få riktig gråtone kan åpnes opp og slippe gjennom mer lys uten at sortnivået minskes, selv om man mister litt av den lysstyrken man ellers kunne få på full "åpning". Man skal kankje ikke se bort i fra at et meget svakt rødfilter kan hjelpe mer enn et tilsvarende sterkt gråfilter.
    Mange av de populære digitale hjemmekino projektorene har jo ofte litt å gå på med lystyrke og kan godt bli dempet litt uten at det gjør noe.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare så det er sagt, jeg er med på teorien. Men ærlig talt, en økning fra 1800:1 opp til 6800:1 er bare ikke mulig uten å totalt forandre konstruksjonen på nevnte LCD-projektor.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    At måleutstyret blir "lurt" når lysutbyttet blir for lavt har vi vel sett flere eksempler på allerede.
    Vil nå heller påstå at dette skyldes dårlig måleutstyr.

Kjelli

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At måleutstyret blir "lurt" når lysutbyttet blir for lavt har vi vel sett flere eksempler på allerede. ;-)
    Så lavt sortnivå har vel projektorene som måles ikke uansett. Det er dessuten flere som mener de klarer å måler korrekt ved 0IRE ogs, uten at jeg vet så mye om akkurat det.

Et rødfilter, vil det...
    1) slippe gjennom rødt (uendret) og minske blått/grønt
    2) faktisk lage mer rødt?
    Begge deler tror jeg.. (litt usikker på den siste)

Men ærlig talt, en økning fra 1800:1 opp til 6800:1 er bare ikke mulig uten å totalt forandre konstruksjonen på nevnte LCD-projektor. [img]images/smilies/confused.gif[/img]
    Ok.............

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •