Ikke akkurat hjemmkino, men skriver noen linjer likevel

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ikke akkurat hjemmkino, men skriver noen linjer likevel

Dette prosjektet er ikke akkurat så veldig hjemmekino relatert, men siden jeg har fått så mye hjelp, tips og knowhow her inne så skriver jeg noen linjer likevel.

Jeg har det siste året jobbet med et simulatorprosjekt, og prosjektet begynner nå endelig å ta form. En del av prosjektet var å oppdatere 5 navigasjonssimultorer med et visuelt system. En av utfordingene var å designe et visuelt system på 210 grader FOV (synsfelt) når det fysiske rommet for hver simulator kun var på 25 kvm (5x5). Hver visuelle kanal er på 30 grader og dette gjør at det trengst 7 prosjektører på hver simulatorbro. I tillegg er det en ekstra visuell kanal som viser hva som skjer rett akterut. Totalt ble det altså 8 prosjektører på hvert rommene (totalt 40 stk.). I tillegg skulle man ha stor bevegelsedrihet for operatører og derfor ble det ganske tøffe krav i forhold til fysiske størrelser på utstyr og kasteavstander. Løsningen ble NECs WT-serie (kortholdsprosjektører med 3 speil istedenfor for linse). Prosjektørene ble takmontert med et spesiallaget oppheng med justeringer i alle 6 frihetsgradene (nødvendig for å kunne justere prosjektørene nøyaktig). Skjermene består av malte MDF plater (s2500) med sorte maskeringer over og under bildet. Platene er satt sammen slik man får et 210 graders kontinuerlig bilde. En annen utfordring var å få til en signalkabelløsning over lange strekk. Avstanden fra PCene som generer bildene til prosjektørene er samlet i et rom som ligger et stykke unna i bygget. Testet litt forskjellige løsninger, men endte opp med ble DVI over fiber (fungerer veldig bra). Var litt bekymret for sortnivå og lysmengde i rommet (produktbladet sier 1500 ANSI i ecomode og 3500:1 i kontrast), men det ser ut til å fungere greit til dette formålet.
    Har vedlagt noen bilder (ikke veldig bra kvalitet) av hvordan dette ble.
    Takk for all hjelp fra dette glimrende forumet!

Active ttorneby sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var da ikke så ulikt stridsvogn- og SPV-simulatorene i Rena Leir. Er det KDA som har snekret ihop detta og?

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til skjold klassen formoder jeg??