YCbCr vs. YPbPr

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer Tenfjord sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

YCbCr vs. YPbPr

Heisann.
    Som så mange andre, så har også jeg forhåndsbestilt en Xbox 360. Med denne følger en component kabel på et par meter. Fra før av så har jeg koblet min H/K DVD-25 opp mot en BenQ PE7800 projektor via component og inn på YCbCr innganene.

Men nå som også Xboxen vil benytte seg av component, tenkte jeg at jeg skulle gjøre nytte for video-prosessoren i min H/K AVR7500 forsterker for første gang. Denne har nemlig 2 component-innganger, og 1 ut.

Men på forsterkeren så er det snakk om YPbPr (og ikke YCbCr). Hva forskjell utgjør dette for meg? På DVD-spilleren er utgangene merket Y - Pb/Cb - Pr/Cr.

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tenfjord
    Heisann.
    Som så mange andre, så har også jeg forhåndsbestilt en Xbox 360. Med denne følger en component kabel på et par meter. Fra før av så har jeg koblet min H/K DVD-25 opp mot en BenQ PE7800 projektor via component og inn på YCbCr innganene.

Men nå som også Xboxen vil benytte seg av component, tenkte jeg at jeg skulle gjøre nytte for video-prosessoren i min H/K AVR7500 forsterker for første gang. Denne har nemlig 2 component-innganger, og 1 ut.

Men på forsterkeren så er det snakk om YPbPr (og ikke YCbCr). Hva forskjell utgjør dette for meg? På DVD-spilleren er utgangene merket Y - Pb/Cb - Pr/Cr.
    YPbPr og YCbCr er forsåvidt ikke helt det samme, men benevnelsene blir likevel ofte brukt om hverandre. YCbCr er benevnelsen man bruker når man lagrer et YPbPr signal digitalt. (Tror jeg)

Det som uansett er sikkert er at det ikke har noe å si hva utgangene er merket med, komponent utgang er komponent utgang.

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3*RCA/BNC er vel analogt, og dermed YPbPr hvis jeg ikke tar helt feil. Men som Joey1313 sier, så blir YCbCr og YPbPr brukt mye om hverandre.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    YCrCb og YPrPb er akkurat samme tingen. YPrPb benevnelsen brukes bare for å indikere at det er videosignal som skal overføres på utstyret som er merket slik.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lærte vi tydligvis noe nytt idag også.. Men Component digital? Jeg har vært borti og brukt RIMELIG mye proft videoutstyr, men er første gang jeg hører om det. Med mindre dem refererer til SDI.

Newcomer Tenfjord sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så på RCA og BNC component inngangene på PE7800 så er det i begge tilfeller snakk om YPbPr?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •