kontrast??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3

Tråd: kontrast??

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

kontrast??

kva er best på kontrast?

400:1
    2000:1 osv kva er best? er ny å ganske usikker på dette:P

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyere tall er bedre.

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo høyere tall jo bedre. En projektor med 400:1 i oppgitt kontrast vil være kjedelig å ha hvis man vil se filmer med mye mørke scener i da de mørke områdene flyter sammen i en "grå tåke".

Et kontrastforhold på 2000:1 vil kunne gi greie filmopplevelser, men det er fremdeles rom for forbedringer i de mørkeste scenene. De fleste synes dog dette er mer enn bra nok. Min egen projektor har 2500:1 i kontrast og det er sjelden jeg irriterer meg over sortnivået

Nå om dagen virker det som det går litt inflasjon i kontrastnivå, da endel nyere projektorer bruker iriser til å kutte ned på lysutbyttet i mørke scener. Hvis lyset strupes for mye vil ikke hvite lyspunkt (lommelykter i mørket f.eks) se hvite ut, men mer grå...heldigvis er denne teknologien stadig under utvikling.

LCD projektorer har stort sett ligget under DLP i kontrast, men har tatt seg opp kraftig i løpet av det siste året. Fremdeles er begge teknologiene underlegne CRT projektorene. Barco's Cineversum 9 har for eksempel en oppgitt kontrast på over 30.000:1

Les litt rundt på forumet her - søk f.eks etter diskusjoner om LCD vs DLP og kontrastforhold. Det er mye nyttig og interessant lesestoff!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •