feil på progressiv meridian dvd 598?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Active _frost_ sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

feil på progressiv meridian dvd 598?

Jeg kjenner en som har en meridian 598 dvd spiller med progressiv pal og ntsc.
    Etter å ha gleda meg lenge etter å se progressive bilder (forøvrig på en 32" Panasonic TX-32PD30D, hvis det er relevant) så ble vi begge temmlig skuffa. Bildene ble bedre når vi kjørte interlaced enn når vi kjørte progressivt. Faktsik mye bedre.
    Er det noen som vet hvorfor?
    Jeg har hørt det at progressive bilder er det beste man kan få, men er det virkelig det?
    Håper noen kan gi meg svar på dette...

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Har nok mer med TVens begrensning i skarphet ved høyere båndbredde å gjøre enn at progressivt vs. interlaced rent teknisk. Det er flere faktorer involvert. Først og fremst er elektronikken viktig, men selvsagt også bilderørets kapabiliteter. CRT projektorer viser eksempelvis bedre bilde hvis RGB-båndbredden er stor (en 7" Barco 708 har eksempelvis ca. 50 Mhz båndbredde RGB, mens en 8" 808s har 120 Mhz). Dette er kun en av et utall faktorer som kan spille inn.

Altså; hvis TVen ikke har tilstrekkelig kvalitet på elektronikk og bilderør, er det fullt mulig at å kjøre på normal interlaced (16,7 Khz) gir bedre og skarpere bilde enn progressivt (ca. 32 Khz).

Active _frost_ sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hmmmm.... Okei... Men korrekt meg hvis jeg tar feil. I en test i Eyefi testet de en Toshiba tv med Hk dvd 25 via komponent. De skrev at det var noe av det beste de hadde på en tv, eller noe i den duren. Uansett, både tv'en og dvd spilleren er "bedre" enn det de da testet. Panasonic tv'en ble test vinner i et senere nr av Eyefi. Derfor tror jeg at både bilderør og det rent tekniske burde være ganske bra...
    Kall meg gjerne dum, men jeg skjønner forsatt ikke hvorfor det da blir dårligere bilde ved å kjøre progressivt. Er det at dvd spilleren er bedre på interlaced enn progresivt i utgangspunktet?
    Uansett, tusen takk for svaret

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •