Erstatte TV med prosjektor (?)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Erstatte TV med prosjektor (?)

Hei

Genialt forum dette her
    Mye bra lesing... her kommer min første post...

TV'en min tok kvelden, så nå er det vel på tide å bytte til prosjektor.
    Kunne godt tenke meg å få noen innspill fra andre som har bruker prosjektor til både tv-titting (kjører signal fra gammel video), gamekonsoll (PS2 eller X-box) og film (dvd).

Spørsmål:
    - Er det for tidlig å bytte ut TV'en med prosjektor i 10.000-20.000 kr klassen? (ok, var litt generelt dette spørsmålet :? )
    - Har en stue med lyse vegger, og forholdsvis mye vinduer. Altså er det et lyst rom. Hvilke krav setter dette til prosjektor og lerret? Bør jeg satse på høy luminans og kansje ikke satse på så høye kontrastforhold?
    - Kommer sikkert til å bruke prosjektoren mest til TV-titting. Dvs. 4:3 format. Bør vel da kjøpe en 4:3 prosjektor?
    - Ellers er viftestøy litt viktig, så da faller vel valget på en LCD teknologi.
    - Ettersom den skal erstatte TV'en så vil prosjektoren bli slått av og på flere ganger for dagen. Begrenser dette levetiden på pæren?

Har nå følgende utstyr:
    - H/K DVD25
    - H/K AVR5000
    - Klipsch Quintet Micro Theater

Newcomer yannz sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Erstatte TV med prosjektor (?)

Hei og velkommen.

Å gå fra TV til Prosjektor er et stort skritt. Vil anbefale å gå for høyere kontrast og ikke fullt så høy lumens (om du ikke vil ha solbriller eller lyset på) .. kontrast går på sortnivået.. og ifølge visse folk på forumet her, så er ikke 2000:1 nok.. (hehe)

Og 4:3, ja.. tv var fint i 4:3 en gang.. Med prosjektor håper jeg at du vil finne ut at 16:9 er tingen, og se mer og mer på film, og mindre på tv..

Veggene skulle helst vært matte, gjerne mørke.. men det har ikke like høy WAF, og slikt.

De andre har sikkert også mye å si om dette. let også litt rundt i forumet, står mye nyttig.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbakemelding...

Har kikket rundt omkring og funnet mye bra
    Ettersom jeg ikke har tenkt å male veggene på nytt og at jeg ikke har tenkt å trekke for gardinene hele tiden så må jeg bare godta at lysforholdene i stuen ikke vil være ideelle. Ikke så ofte jeg ser film, blir som sagt mer tv-titting (foreløpig). Når skal sette på en film så er det jo bare å tilpasse lysforholdene (ned med persiennene, av med lys)...

Så min påstand er dette:
    I lyse rom må en bør en prioritere prosjektorer med høy luminans.
    Enig?

Vil f.eks. en Panasonic PTAE300E med 800 ansi gi nok lys?
    Ellers kommer jo PTAE500, med 850. Men det er jo knapt merkbart bedre...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, fant noen tråder:
    - Projektor til bruk i opplyst rom! inntil 25.000
    - Prosjektør i lyst, men stort rom

Er det noen som har erfaring med X1 og PTAE300 i lyse rom? Er det tilfredstillende nok?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sa_viken
    Ok, fant noen tråder:
    - Projektor til bruk i opplyst rom! inntil 25.000
    - Prosjektør i lyst, men stort rom

Er det noen som har erfaring med X1 og PTAE300 i lyse rom? Er det tilfredstillende nok?
    I et lyst rom er ikke projektor ideelt, de som er lyssterke nok har et sortnivå som er helt elendig (med mindre du bruker et bitte lite lerret, men da er jo poenget med projektor borte). Dersom du ikke har lyskontroll i det hele tatt bør du nok satste på noe annet, f.eks vanlig TV, plasma eller LCD. Noe belysning er selvfølgelig greit, men fullt opplyst rom er håpløst.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Active Helge sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kjøpt meg en X1 som jeg skal bruke til vanlig TV. Må lage meg et rammelerret og kjøpe meg et brukendes takfeste før jeg får installert den i stuen. Tenkte faktisk ikke å ha større lerret en mellom 50" og 60". Prøve å få det til å se ut som en stor plasma. Må planlegge litt og få tak i lister til lerretet før jeg henger X1 i taket.

Skal ha rullegardiner på vinduene for lyskontroll og alle lys i rommet kan dempes.

Må også få lagt rør i vegger og tak til skjult kabling både til prosjektor og høyttalere så litt tenking er det og en god del arbeid ikke minst.

Kommer med rapport når jeg er igang.

Tror det blir bra med X1 jeg.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er enig med Hi-Fil. Projektor er etter mitt syn ikke brukendes uten noen form for lyskontroll med mindre man bare ser på tv om kvelden. Hva med å kjøpe en billig tv til dagsrevyen og projektor til film etter mørkets frembrudd ? Dette får du uansett under prisen til en plasma

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som allerede påpekt; Projector i opplyste rom fungerer ikke godt. Skal du bruke projectoren om dagen vil jeg si du MÅ kunne blende vinduer og dempe belysningen.
    En annen ting å tenke på er driftskostnader. Jeg kjøpte projector i 1997 og brukte denne til alt. Jeg hadde altså ikke TV. Det fungerte forsåvidt ok. Men etter ett år hadde jeg kjørt omtrent 1500 timer på lampa, og den var moden for utskifting. Ny lampe til nesten 5000 kr hvert år syntes jeg ble litt drøyt. Så da kjøpte jeg en billig TV til "sløtittande", som svenskene sier. Nå er riktignok levetiden på en AE300, som du refererer til, oppgitt til ca 5000 timer. Det vil forlenge intervallene en del. Men husk at en lampes levetid er definert som tiden det tar før lampas lysutbytte er halvert. Det er altså ikke slik at lampa vil ha konstant lysutbytte i hele levetida og så dø. Det er en kontinuerlig degradering. Etter halvt livsforløp vil altså lampas lysutbytte være redusert med 25%. Jeg er av den mening at dette er vesentlig, og at 50% prosent lysutbytte ikke er akseptabelt. Med det mener jeg at lampas reelle levetid er kortere enn den angitte. Levetiden er heller ingen absolutt verdi. Slår du projectoren mye av og på, vil lampa slites fortere (Det blir mange "kaldstarter" i forhold til kjørelengde )

Et annet poeng er at du mister noe av kino-følelsen ved at alt du ser er i stort format. Ved å bruke en TV til nyheter og "Friends", blir det et ekstra løft å se en god film, en fotballkamp eller noe annet "spesiell event" på storskjerm.
    Men en stund er det gøy å "leve stort", det er klart.
    Lykke til!

Active Helge sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et annet poeng er at du mister noe av kino-følelsen ved at alt du ser er i stort format
    Hva når bildet er bare 50 tommer slik jeg planlegger det? Da øker lysutbyttet og man mister vel ikke kinofølelsen, eller? (har 2,5 meter bredt lerret i hjemmekinoen.)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode innspill så langt.

Det er jo klart at det kan svare seg å selge prosjektoren istedenfor å kjøpe ny, når eksempelvis Infocus X1 kan kjøpes for ca. 12000 i butikk. Se her

Ellers ønsker jeg å kvitte meg med den klumpete boksen, så en prosjektor eller plasma gjør susen. Plasma er desverre fortsatt litt for dyrt.

Tror jeg må satse på litt lyskontroll ved hjelp av persienner, og dermed gå for prosjektor.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •