Best bilde av 480p, 720p eller 1080i?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,548
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Best bilde av 480p, 720p eller 1080i?

Har en Denon DVD-A11 og en Pioneer PDP-436XDE som er koblet sammen med en Monster HDMI kabel. Hvilken innstilling skal jeg bruke på DVI-utgangen på dvd-spilleren for i teorien å få best mulig bilde, 480p, 720p eller 1080i?
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Offtopic:

Har selv en Denon DVD-1920 og en TH42-PV500 plasmaskjerm og må innrømme at jeg ikke ser mye forskjell på komponent og de forskjellige variasjonene av HDMI jeg har prøvd..

Interessant å høre hva de mer avanserte har å si her

Newcomer colgol sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Garantert ikke 480p, men hva som egentlig er best av 720p eller 1080i er noe jeg også lurer på. En ting er ved oppskalering av et bilde, hvor jeg antagelig vis vil tro 720p er det beste valget, men lurer også på om hva som er det beste formatet av 720p og 1080i..

Noen som har noe svar?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pioneer PDP-436XDE har en oppløsning på selve panelet på 1024x768 (hvis jeg leste spesifikkasjonene riktig)
    Man får jo derfor ikke 1:1 Pixcel mapping på hverken 1280x720 progresivt eller et 1920x1080 interlease signal, så det kan godt hende at svaret er en oppløsning lavere enn 720P eller 1080i. Tror det bare må testes i praksis, hva som gir det beste bildet med 1024x768 på en 16:9 format skjerm (med 4:3 forhold på oppløsningen). Litt av problemet med skalering, er at forskjellig kildemateriale vil påvirke resultatet også, så noe fasit svar på best bilde vs oppløsning, er vel litt vanskelig kunne komme frem til i praksis.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pioneer selv anbefaler å la tv'en ta seg av scalinga og heller la dvd spilleren gjøre jobben med avspillingen. La den kjøre dvdens naturlige oppløsning ut.

Hvis ikke må jo først dvd spillerens scaler endre oppløsningen og så må tv'ens scaler senke den igjen.

Har fått med meg at mange er enig i dette resonementet, at det blir som å gå over bekken etter vann. Derimot 1:1 pixelmapping hadde jo vært noe annet.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis dvd-spilleren kan sende ut uskalert materiale (samme som på disk) så er det vel sannsynlig at skaleringen i tv er ganske god på å skalere opp vanlig DVD til den fysiske internoppløsningen siden dette er hva 99% av brukerne vil gjøre?

Ved å sette DVD-spilleren til noe annet må du i praksis gjøre to skaleringer etter hverandre. Det er ikke nødvendigvis noe lurt.

Knut

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er det som skjer? Setter HDMI til auto i min Yamaha DVD-S2500, og dermed så skalerer den automatisk til 720p. Hvorfor gjør den det? Er det noen fordel med 720p vs. 1080i, skulle jo tro at den velger beste løsning. "Snakker" den med prosjektoren for å finne beste løsning?
    Har Sony HS-50 prosjektor.

EDIT: Se svar http://avforum.no/forum/uhd-blu-ray-spillere/18978-yamaha-dvd-s2500-med-hdmi-og-link.html

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wizkid
    Hva er det som skjer? Setter HDMI til auto i min Yamaha DVD-S2500, og dermed så skalerer den automatisk til 720p. Hvorfor gjør den det? Er det noen fordel med 720p vs. 1080i, skulle jo tro at den velger beste løsning. "Snakker" den med prosjektoren for å finne beste løsning?
    Har Sony HS-50 prosjektor.

EDIT: Se svar http://avforum.no/forum/uhd-blu-ray-spillere/18978-yamaha-dvd-s2500-med-hdmi-og-link.html
    Det er rart at de største dvd spillerene til Pioneer scalere signal til 720p eller 1080i hvis dette er negativt når signaler sendes til tv

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eizo
    Det er rart at de største dvd spillerene til Pioneer scalere signal til 720p eller 1080i hvis dette er negativt når signaler sendes til tv
    Se svar http://avforum.no/forum/uhd-blu-ray-spillere/18978-yamaha-dvd-s2500-med-hdmi-og-link.html

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •