God eller dårlig idè?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question God eller dårlig idè?

Er svært fersk med dette, men for ca. et halvt år siden gikk jeg til innkjøp av 43" Pioneer plasma-tv og et sourround-anlegg av høy kvalitet (Denon, B&W etc). Jeg er stort sett svært fornøyd, men ble skuffet på et punkt: 16:9 på TV er smalere enn formatet for kinofilm, bildet oppleves som for lite, og de svarte stripene jeg håpet å bli kvitt med 16:9 er der fremdeles (som sagt, fersk). Dette gjør at jeg vurderer å gå til innkjøp av projector for seriøs filmtitting, og la Plasma`n ta seg av TV-bilder.

Mitt problem er da: Den kostbare plasmaskjermen har fått hedersplassen på veggen mellom høyttalerne, der hvor lerretet nødvendigvis må henge. Jeg har tidligere sett lerret som kan rulles opp og ned som en rullegardin, og vurderer å feste en slik til bjelker festet til veggen over og under plasma`n, slik at jeg raskt kan gå fra film til TV-modus. Vil et slikt lerret være bra nok til å få max billedkvalitet ut av en 1280x720 projector av god kvalitet? Finnes det andre, gode alternativer?

Rommet er 4,5 m. langt fra bakvegg til tv (trekk fra ca. 20 cm for "utbygging" for lerret. Seeravstand ca. 3,5 m. Forstår det slik at jeg da bør ha et lerret med bredde ca. 2 m. Pga begrenset takhøyde (2,02 m) vil jeg henge projector nærmest mulig taket ved bakveggen, noe som trolig vil kreve en form for linsejustering for å få riktige proposjoner når projector vil være i høyde med toppen av bildet. Hva heter denne funksjonen?

Noen tips om hvilke merker/modeller jeg bør titte på? Maks budsjett for projector og lerret ca. 30 k men får lov av kona å bruke mindre ;-)

Er det noe viktig jeg har glemt å spørre om så svar likevel :-)

halvgal

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At lerretet er nedtrekkbart trenger absolutt ikke være et minus for kvaliteten. Et godt lerret får du fra 2000,- og oppover.

Projektorer finnes det mange av til ditt budsjett, mellom 15 og 25 tusen. Hvis lens-shift er viktig holder jeg en knapp på Panasonic PT-AE900. Denne prises til ca. 15.000, som er vel innenfor budsjettet ditt, og jeg tror du kan bli kjempefornøyd med den.

For mer penger kan du få f.eks. motorisert lerret, tab-tension lerret eller en prosjektor som yter litt bedre og tar seg bedre ut estetisk.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker. Oppløftende å høre at nedtrekkslerret duger. Har nok lest ordet lens-shift i et eller annet blad, fin å vite hva det betyr. Skal sjekke panasonic-modellen. Andre gode alternativer?

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du bruke en såkalt "nedtrekkslerret" bør du bruke tab-tension. Har i allefall fått den oppfatningen at dette er best for å unngå bølger i lerret p.g.a. opprulling.
    Dette vil ikke kunne gå utover 720p materiale nei.
    Men hvis du er kresen på 720p bildene dine, så bør du nok ikke ha en PJ med fast overscan. Hvor mye denne ligger på avhenger fra modell til modell.
    En anbefaling jeg kan gi er Mitsubishi HC3000 som er en nykommer og vil bli lansert i slutten av November. Til lerret så vil jeg muligens kunne anbefale deg Dreamscreen Tab-tension, dette koster 7k eller 8k avhenger om du skal ha hvitt eller grått lerret.
    Går du for den hvite varianten vil det koste deg 29k og du har igjen nok til en kjempe rosebukett til frøkna

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et annet alternativ er nye Epson TW600 den har lens shift og er prisgunstig. Den har en fordel med mulighet for høy lystyrke ved eks. TV på dagtid. Ellers anbefales at nedtrekkslerret har tab-tension som "strekker" ut lerretet og du unngår bølger.

Du kan også vurdere BenQ PE7700 den har ikke offset og det passer med lav takhøyde. (bildekant på høyde med linsen)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takker for tips!

Har lest svarene og sett litt på andre tråder her på forumet. Mye å lære her. Mht proj: Ser gode omtaler av flere av produktene dere har nevnt. Bør vel skaffe meg mest mulig bakgrunnsinfo og teste dem selv. Hva er forresten "fast overscan"?

Når det gjelder lens shift: Av hensyn til ergonomien liker jeg at lerretet henger forholdsvis lavt, selv om jeg vil ha projector montert på en slik måte at det er minst mulig sjanse til at den blir ødelagt. Vurderer om en hylle på bakveggen gir minst like god beskyttelse som oppheng. Springskaller kan være skummelt for elektronikk og optikk, og da er det bedre at en solid hylle tar den verste smellen. Da går det jo også an å plassere proj litt lenger ned på veggen, folk plassert mellom denne og lerret skal jo helst sitte :-) Lens shift vil vel uansett være en fordel om man skal justere i etterkant.

Ser anbefalinger for både LCD (Panasonic m. fl) og DLP-projectorer (BenQ), forstår det slik at DLP gir mer skarphet og svartnivå, men at regnbueeffekten kan være plagsom for enkelte. Ser regnbueeffekt er grundig diskutert i en annen tråd, men viktig å teste selv okkesom.

Svartnivå: Jeg har grei kontroll på lys utenfra, men vegger og tak i mitt kinorom er desverre hvite. Pusset opp rommet før jeg visste noe om hjemmekino. Med et slikt rom vil kanskje svartnivået til en god DLP være borkastet?

Mht Tab.tension: Virker veldig bra, men må gnaske høyt i pris for å få det! Har lest litt om det i andre tråder, og det virker som det er verd det for å få max utbytte av greiene. Takker igjen

Halvgal

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av halvgal
    Hva er forresten "fast overscan"?
    Får vel prøve å leksjonere det bort da på den måten jeg selv ble fortalt

På vanlige TV-signaler så lagres tekst-tv i sidene på TV-bildet, slik at uten noen form for overscan så vil denne informasjonen ligge som en slags stripe med noe fargeflimmring på sidene.
    Alle TV-apparater kjører med fast overscan for å fjerne dette, beklageligvis så gjør også noen prosjektorer dette!
    Overscan vil da si at man "blåser" opp bildet for å fjerne denne flimmringen på sidene (tenk deg hva en uvitende amerikaner ville ha gjort med en produsent hvis han plutselig fikk noe sånt på TV-bildet sitt :shock.
    Hvor mye overscan ligger på hos prosjektorer virker som om ligger på alt ifra 2,5-5% (hvis ikke mer).
    Det vil da igjen si at hver enkelt piksel blir blåst opp 5% for å ta et eksempel.
    Resultatet av dette blir da at 720p blir digitalt "forstørret" og bildet kan blir uskarpt eller blurry for å bruke dette uttrykket.

Heldigvis ser det ut som at fler og fler begynner å skjønne at kunden skal kunne få bestemme dette seg. Ved å ikke ha fast overscan og brukeren har da muligheten til å bestemme dette selv. Om han vil ha 0% eller 10%.....
    Men som sagt dette gjelder TV-signaler og ikke HD-materiell du henter på nettet eller DVD-filmer.
    Derfor blir det så dumt når produsentene lager prosjektorene sine med fast overscan uten noen form for justering, når dem i realiteten bare blir bukt med et problem - ergo TV-titting og hvor mange bruker prosjektoren sin til nettopp dette? Svært få....

Håper du ble litt klokere
    Av prosjektorvalg så har jeg faktisk ikke fått testet ut så mange eller sett for den del. Men både Epson EMP-TW600, Sanyo PLV-Z4, Panasonic PT-AE900 og Mitsubishi HC3000 er alle nye og gode kandidater. Fler vil komme på nyåret som blant annet Optoma H72, men jeg kan bare råde deg til å spørre noen som har begynt å få disse i hus om du kan få lov til å ta en titt på dem

Du må ta et valg ut ifra hva du selv synes, du kan rådføre deg med forumet, men ikke stole blindt på gjengen.
    Lykke til

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble definitivt klokere, ja. Vet nå at jeg bør unngå fast overscan og hvorfor Ser de projektorene du nevner også i andre svar og i fler andre tråder her, så det ser ut til å være et fint knippe hete kandidater. Takker igjen.

Halvgal

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •