Lei av HD!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 68

Tråd: Lei av HD!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lei av HD!

Noen andre enn meg som er lei av alt maset om HD? ER det så fantastisk? Blir det for mange forskjellige nivåer av HD? Blir det bare en masse nye slipp av filmer som alle bare MÅ ha i HD? Ikke vet jeg, men jeg syntes nå det jeg har selv er vel og bra kvalitet men jeg kan godt leve med en god kopi i 720*576.

Active Warblader sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er STOR forskjell!!

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo laste ned noen snutter og se selv, så blir du nok overbevist.
    Jeg skjønner hva du mener når du sier at du blir lei av alt HD-maset, og da tenker jeg spesielt på folk som har hørt hypen, men ikke vet helt hva det dreier seg om. Noen ganger kan det virke som om HDTV er klappet og klart i løpet av uken, og jeg tror det er fryktelig mange som kjøper TV-er pga "HD Ready" uten å få bruk for det (hørte jeg noen si widescreen?). Men misforstå meg rett, HD er fenomenalt.

Active Cyberdog sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    456
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

Jeg selv er lei maset om DVD og DVD spillere til mange titalls tusen.
    HDTV er så fantastisk mye bedre at DVD er som gamle slitte VHS kassetter i forhold.

Gleder meg til jeg kan slutte helt å se på tåkete DVD'er med alt for mye Edge Enhancement og uklare bilder. Men, det er selvsagt bare min mening.

Bring it on!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, hvis noen er lei masset om HD nå, så kommer dem til å få det ille. Vi er ikke skikkelig igang enda. Bare vent til det faktisk kommer HD filmer og produkter for Ola Normann på markedet, da blir det mass da!

Intermediate Shercko sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er spent på om det blir HD-DVD eller BluRay jeg..

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av no12
    Hehe, hvis noen er lei masset om HD nå, så kommer dem til å få det ille. Vi er ikke skikkelig igang enda. Bare vent til det faktisk kommer HD filmer og produkter for Ola Normann på markedet, da blir det mass da!
    Ja for ikke å snakke om alle de som oppdager at det utstyret de har kjøpt inn og hadde tenkt å bruke til HD, ikke takler det helt, HDCP osv....;-)

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cyberdog
    Gleder meg til jeg kan slutte helt å se på tåkete DVD'er med alt for mye Edge Enhancement og uklare bilder. Men, det er selvsagt bare min mening.

Bring it on!
    Det er min mening også, mye dvd materiale egner seg ikke til å bli vist på skjermer større enn en 32" 16:9 TV, og snaut nokk det....

Gleder meg til å gå skikkelig HD... ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Ja for ikke å snakke om alle de som oppdager at det utstyret de har kjøpt inn og hadde tenkt å bruke til HD, ikke takler det helt, HDCP osv....
    Da kjøper de bare en boks som fjerner HDCP-signalet, en boks som sikkert koster 200 kr den dagen HD slippes for fult.

Active Sonus sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som irriterer meg mest er standarden for å kunne kalle det HD Ready. Iflg Projectiondesigns hjemmesider http://www.projectiondesign.com/Default.asp?ItemID=1291 er standarden 720P eller 1080i, men uten noe form for begrensning på vertikale linjer. Men for å få et riktig 720P - 16:9 bilde må man jo ha 1280 linjers oppløsning, men det er altså ikke nødvendig. Så hva skjer med ALIs panelene som 1024 x 1024, jo de må skalere de vertikale linjene.

Faktisk kan man lage en skjerm HD Ready som er 720 horisontal linjer og 1 veritkale linjer!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cyberdog
    Jeg selv er lei maset om DVD og DVD spillere til mange titalls tusen.
    HDTV er så fantastisk mye bedre at DVD er som gamle slitte VHS kassetter i forhold.

Bring it on!
    Kan du vennligst fortelle meg/sende en link til et sted hvor jeg feks kan laste ned et klipp som feier all tvil tilside mot feks Gladiator extreme edition, Nemo, Vertical Limit, Ringenes Herre Extended version osv.

Har en Panasonic PT-AE700 Projektor og en HTPC basert på nVidia Geforce 7800GTX. Har lastet ned en del klipp selv, men har kanskje ikke funnet rett filmer. Har feks lastet ned det meste fra MS sine sider.

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plasmaboy
    Kan du vennligst fortelle meg/sende en link til et sted hvor jeg feks kan laste ned et klipp som feier all tvil tilside mot feks Gladiator extreme edition, Nemo, Vertical Limit, Ringenes Herre Extended version osv.

Har en Panasonic PT-AE700 Projektor og en HTPC basert på nVidia Geforce 7800GTX. Har lastet ned en del klipp selv, men har kanskje ikke funnet rett filmer. Har feks lastet ned det meste fra MS sine sider.

Hør. Det er så enkelt som dette. Flere pixels = flere detaljer. DVD er fremdeles DVD-oppløst , selv om det er aldri så mye både superbit og extreme edition.

Hadde dette vært en digitalkameradiskusjon, og vi hadde sammenliknet 0,3 megapixels med 2 megapixels, ville det ikke vært noen diskusjon (forutsatt at optikken osv (her: kildematerialet) osv. var tilsvarende, selvsagt)

P.S. om du har kjørt f.eks. Terminator-klippene samtidig med din Terminator dvd, og ikke ser forskjell, må det være noe ALVORLIG galt med skjerminnstillingene dine... på mitt oppsett er det ENORM forskjell

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baker
    Hør. Det er så enkelt som dette. Flere pixels = flere detaljer. DVD er fremdeles DVD-oppløst , selv om det er aldri så mye både superbit og extreme edition.

Hadde dette vært en digitalkameradiskusjon, og vi hadde sammenliknet 0,3 megapixels med 2 megapixels, ville det ikke vært noen diskusjon (forutsatt at optikken osv (her: kildematerialet) osv. var tilsvarende, selvsagt)

P.S. om du har kjørt f.eks. Terminator-klippene samtidig med din Terminator dvd, og ikke ser forskjell, må det være noe ALVORLIG galt med skjerminnstillingene dine... på mitt oppsett er det ENORM forskjell
    hmmm, det er vel ikke helt uvesentlig om en DVD film har 720*576 i 4Mbit kontra 8Mbit eller?? Samme sak vil vel gjelde i HD regner jeg med.

Ord som "Enorm" og "Kjempeforskjell" liker jeg ikke å bruke. Det er typisk Elkjøp argumenter. Skulle tro at om du satte deg ned i sofaen med et normalt interessert menneske og så feks T2 i HD oppløsning kontra T2 i feks 8Mbit DVD oppløsning så tror jeg ikke han hadde utbrutt "WOW" kjempeforskjell. Tror vel heller han hadde sagt at "var det her så mye å hyle om"

Men for all del, jeg skal ikke ødelegge dine våte drømmer om HD Jeg har sett hypen før, spesiellt i grafikkortbransjen så hyles det masse om enorme forskjeller fra Generasjon til generasjon,, men de som har sett forskjellen på feks et Geforce 6800Ultra og Geforce 7800GTX i feks Far Cry skjønner med litt godvilje at hypen er enorm.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle snakker "oppløsning" når det gjelder HD-materiale, men er ikke et ord som "komprimering" et like viktig ord i denne HD-debatten??

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Alle snakker "oppløsning" når det gjelder HD-materiale, men er ikke et ord som "komprimering" et like viktig ord i denne HD-debatten??

Helt enig, dette burde trekkes mere fram.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig enig i det du sier Plasmaboy. Spesielt grafikk-kort bransjen er spesielt hypet.

Men nå er det engang slik at vi har levd med et format i noen 10-år, og nå kommer et nytt format som gir nye muligheter.
    Enige at forskjellen ikke er revusjonerende, men personlig syntes jeg forskjellen er relativt stor, spesielt på et litt større bilde..

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Veldig enig i det du sier Plasmaboy. Spesielt grafikk-kort bransjen er spesielt hypet.

Men nå er det engang slik at vi har levd med et format i noen 10-år, og nå kommer et nytt format som gir nye muligheter.
    Enige at forskjellen ikke er revusjonerende, men personlig syntes jeg forskjellen er relativt stor, spesielt på et litt større bilde..
    Ikke missforstå meg, jeg kommer ikke til å være uten når dette blir tilgjengelig. Har allerede bestillt XBOX 360 og gleder meg til å kunne feks spille på PJ i HD oppløsning. Dette er bare 1mnd og 28dager unna

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke missforstå meg, jeg kommer ikke til å være uten når dette blir tilgjengelig. Har allerede bestillt XBOX 360 og gleder meg til å kunne feks spille på PJ i HD oppløsning. Dette er bare 1mnd og 28dager unna
    faktisk bare 1 mnd og 27 dager til.

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Last ned et klipp og se selv" synes jeg er noe av cluet her: Dersom jeg laster ned et HD klipp, spesiellt dersom jeg har samme film på DVD å sammenligne med, og jeg sitter foran PC LCD-skjermen og ser, så vil det nok være stor forskjell(har 20" 1600x1200).

Men det kunne vært morro å hatt en "blindtest"...litt misvisende ord her kanskje, men... og satt opp en god SD skjerm ved siden av en HDReady skjerm, satt på en superbit versjon på SD skjermen, og en HD versjon på HD skjermen.

Så setter man seg ca. fire meter fra skjermene. Ville man da sett stor forskjell i favør HD?

Om jeg står og myser rett foran skjermene ville jeg nok si WOW!, men på vanlig sitteavstand?

For all del, jeg er ikke imot HD - det ville være ganske idiotisk - men det lille jeg har sett av HD i butikken (ja, desverre ikke hjemme) på bl.a. Pioneer 435, har ikke 'blown me away' akkurat. Men jeg har som sagt begrenset erfaring.

PS: Nå snakker jeg i hovedsak om plasma og LCD skjermer. På projektor, hvor bildet dekker omtrent en hel vegg, skjønner jeg at det vil bli stor forskjell.

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmmm, det er vel ikke helt uvesentlig om en DVD film har 720*576 i 4Mbit kontra 8Mbit eller?? Samme sak vil vel gjelde i HD regner jeg med.

Ord som "Enorm" og "Kjempeforskjell" liker jeg ikke å bruke. Det er typisk Elkjøp argumenter. Skulle tro at om du satte deg ned i sofaen med et normalt interessert menneske og så feks T2 i HD oppløsning kontra T2 i feks 8Mbit DVD oppløsning så tror jeg ikke han hadde utbrutt "WOW" kjempeforskjell. Tror vel heller han hadde sagt at "var det her så mye å hyle om"

Men for all del, jeg skal ikke ødelegge dine våte drømmer om HD Jeg har sett hypen før, spesiellt i grafikkortbransjen så hyles det masse om enorme forskjeller fra Generasjon til generasjon,, men de som har sett forskjellen på feks et Geforce 6800Ultra og Geforce 7800GTX i feks Far Cry skjønner med litt godvilje at hypen er enorm.
    1. Jeg er helt enig at bitrate har mye å si, både på DVD og HD. Når Microsoft & co stapper 2 timer med HD video inn på en DVD, dukker det jo opp både ett og annet som ikke ser så bra ut. 15 gb for 2 timer film er mer "akseptabel" bitrate

2. Dette med "kjempeforskjell" er selvsagt subjektivt, og jeg er like lite Elkjøp-hode som de aller fleste her (beklager om argumentasjonen min ble oppfattet slik), men på en stor skjerm (du spesifiserer jo en god prosjektor, og da vises selv små detaljer godt!) er det udiskutabelt mer detaljer på en HD-film kontra DVD. Teksturer på ting blir synlige, slik at de fremstår som mer "ekte", bakgrunner osv. får flere detaljer så opplevelsen blir mer tredimensjonell osv.

Jeg har foretatt sammenlikningstester (kjøre samme klipp fra f.eks. T2, Shrek, Finding Nemo m.fl) etter hverandre, fra DVD og HD. Jeg opplyste ikke om hva de skulle se etter, bare at klippene fra fra "forskjellige kilder". Samtlige (til og med svigermor) så f.eks. teksturene på shrek sin genser, detaljer i T1000 sin skinnjakke osv og kommenterte at dette var "bedre". Dette var på ca. 100" bilde via en Panasonic PT-AE500 som jeg hadde til låns. På min 32" LCD er detaljene selvsagt noe mindre synlige, men det vises godt likevel, JEG har ingen problemer med å se god forskjell.

Spesifikt til John P: Vi satt ca. 4 meter unna lerretet. Lengre unna kom vi dessverre ikke, ellers skulle gjerne vært enda mer "vitenskapelig" og prøvd det du sa

3. Jeg HAR ingen "våte drømmer om HD", jeg er "våken" Jeg skaffer meg (og ser) stadig nytt materiell, og gleder meg til dette blir mer utbredt på TV-sendinger osv.

4. Jeg er ikke uenig at HD er en hype, mange kommer nok til å kjøpe HD-skjermer og ikke få brukt dem på flere år. Og da er skjermen kanskje "moden" for utskifting uansett...?

5. En ting som folk også kommer til å bruke HD-skjermene sine til (allerede, via HTPC, og om litt via andre former for spillere) er å se på digitalkamera-bildene sine. Og da merkes forskjellene på "vanlig" oppløsning og HD enda tydeligere...

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •