Lei av HD! - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 68

Tråd: Lei av HD!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ser seff forskjell her, men vet ikke hva du styrer med men slik ser det ikke ut på min PJ,. Ikke i nærheten en gang.

Hadde det sett slik ut på min PJ så hadde jeg seff lurt på om noe var galt.

Active super_kalle2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvor kan du laste ned disse klippene da?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig morsomt Warblader. Veeeldig morsomt. De skaleringsalgoritmene du benyttet på det siste bilde må ha vært så enkle at selv bestemor kunne ha skrevet dem. Det er mer i å skalere et bilde enn å bare gange hver pixel med en fast verdi du. Men fint at du prøver å overbevise oss med fancy screendumper i alle fall, er jo få av oss som har sett ekte HD live.

Active Warblader sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å få fram litt av poenget mitt så tok jeg en rå og brutal skalering i eit lite utility program som eg har... heiter noko slikt som Photoshop CS.

DVD blir sjølvsagt "bedre" når en scalerer og litt bildebehandling får herje litt med pixlene, men det blir ikkje noko meir nye "ekte" informasjon i det nye oppskalerte bildet. Det blir berre litt meir utydlig og ullent.

Her er eit eksempel til fra Spiderman 2 HD 1080i.

Så i DVD rått oppskalert til samme størrelse

Så DVD oppskalert med litt bildebehandling (Skalerer, ffdshow....)

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OBS!!! Dette er berre eit lite utsnitt av heile bildet!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Warblader
    OBS!!! Dette er berre eit lite utsnitt av heile bildet!
    Og dette mener du er en revolusjon?

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel eg synest det er ein stor forbedring. ...og eg lurer litt på kvifor du har kjøpt ein pj som støtter 720p, du kunne jo fint ha greit deg med ein med 800x600 oppløysing. eller.... ????

Og bildene fra HD matriellet som eg har vist her er fra kopier som ligger på nettet som er komprimert kraftgt ned med xvid codec. Ein "super-bit" HD-DVD eller BR på 30-40 GB 1080i (eller p) bør og vil bli enda bedre!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker! Det siste eksempelet ditt var veldig bra, Warblader. Synes det illustrerer poengene til alle her godt. JA, det er forskjell, men de er nok (desverre) ikke ENORME.

Er egentlig mangel på båndbredde som synliggjør en del artefakter som er det største problemet for meg med dvd, ikke oppløsning generelt. Men så har jeg også valgt en TV som er tilpasset dvd-oppløsningen.. Spesielt ved bevegelser i bildet blir jo dette mye mer tydelig og er grunnen til at også jeg gleder meg til å se HD-klipp på en SD-skjerm..

Et av de mer morsomme fenomenene ved PAL er jo også at bilder som vist over ser veldig bra ut med masse detaljer når det er zoomet inn/vist nærbilder. Men straks kameraet zoomer ut og viser oversiktsbilder begynner en å irritere seg over manglende detaljer. Fotball ser skikkelig ille ut, uansett hva slags skjerm en har.

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er det som slår meg mest med HD klipp som eg har prøvd. Eg blir heil paff av alle detaljene og kor sylskarpt alt er... Blir sittande å sjå på ting rundt i blidet som eg aldri såg på når eg såg dvd utgaven av filmen (eller ikkje la merke til fordi dei ikkje var der eller ikkje så tydlige)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Warblader
    Det er det som slår meg mest med HD klipp som eg har prøvd. Eg blir heil paff av alle detaljene og kor sylskarpt alt er... Blir sittande å sjå på ting rundt i blidet som eg aldri såg på når eg såg dvd utgaven av filmen (eller ikkje la merke til fordi dei ikkje var der eller ikkje så tydlige)
    Slapp av, dette skjedde også meg når jeg fikk min første dvd. Men det gikk fort over. Etter noen dager så jeg bare film og koste meg

Men hvorfor jeg kjøpte HD projektor spør du? Vel, hvis du leser tråden og tar litt hint så er jeg ikke motstander av HD, jeg kommer nok til å stå rimelig klar når alt er tilgjengelig, men for nte gang så syntes jeg ikke vi skal ta av så kraftig når det gjelder differansene.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jepp warblader enklere kan det ikke gjøres. et bilde sier mer enn tusen ord.

Newcomer Justin Case sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    214
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er helt klart at øverste bilde inneholder mye mer informasjon enn det nederste som er slik vanlig dvd kvalitet vil fremstå etter at bildebehandlingschippene har glattet ut/oppskalert bildet.

Men jeg er litt enig med plasmaboy, fordi at for oss betyr forskjellene noe. Men for hvermannsen og fru Hansen på hjørnet, så er og blir HD en kuriositet.

Men å skalere opp dvd til 3m bredde vil gi ett ullent bilde. Med 1080p blir det istedet sylskarpt, og man vil kunne sitte nærmere. Det syns jeg er en fordel.

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei vi er nok ein litt priviligert del av folket... Synest nesten synd på folk som nå har kjøpt seg (lurt trill rundt av ivrige selgere) dumping plasma og LCD (800x400 oppløsing) for å oppdage (eller ikkje oppdage) at det ikkje vart så mykje bedre med HD (om noen år når dette har skutt litt meir fart, PS3, BR, HDTV, XBOX 360... )

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Plasmaboy
    Men hvorfor jeg kjøpte HD projektor spør du? Vel, hvis du leser tråden og tar litt hint så er jeg ikke motstander av HD, jeg kommer nok til å stå rimelig klar når alt er tilgjengelig, men for nte gang så syntes jeg ikke vi skal ta av så kraftig når det gjelder differansene.
    Hadde jeg benyttet samme LCD pixcel baserte (PT-AE700) projektor som deg Plasmaboy, tror jeg at jeg ville være mer enig med deg med bedømmelsen av HD og den hakeslepp effekten jeg nevnte tidligere. Anga også at hvis man ikke får så veldig forskjellig inntrykk av DVD og HD, kan det ofte komme av

"mange forhold der skjermteknologi, størrelse, oppløsning, scalering , sitteavstand og komrimering av kildemateriale hvor godt syn man har osv spiller inn."

Bruker man utstyr med en litt annen og ikke pixcel basert teknologi, og som har som "uvane" å avsløre den ofte mangelen på båndbredde og oppløsning på DVD materiale, f.eks en BG808s CRT projektor, da veksler dvd som kilde materiale mellom knappt severdig diffus tåkeheim, til meget bra bilde.

Med bruk av HD kildemateriale, er dette forholdet forandret seg til å ligge på meget bra til, er det mulig? og hakeslepp situasjoner. Tror ikke jeg kan forklare det på noen annen måte enn dette, og det at man slipper å ende opp med en kinokveld med en knapt severdig bildekvalitet fra dvd materiale i spilleren, er nok den største varige fordelen jeg vil sette mest pris på med HD materiale fremover, ettersom man ofte venner seg til forskjellige bilde kvaliteter etter en stund.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Jeg for min del må i alle fall påstå at jeg kan se en "ørliten" forbedring av bildet i HighDef kontra vanlig dvd.

Intermediate Perminator sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Bra eksempel!!

Du har ingen flere sånne??

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ehh nå kanskje jeg begynner å bli enig her, om du bare kunne gi oss flere eksempler Tor

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Problemet med sånne test bilder, er jo at det er så mye interesant bildeinfo som er ivaretatt både i vanlig NTSC DVD (852x480) format og HDTV 720p (1280x720), og wow effekten flyttes til et litt annet plan..... ;-)

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo forsåvidt et godt eksempel det siste der, men jeg tror aldri jeg har hatt så dårlig skarphet i bildet på DVD (ikke NTSC filmer heller). Ikke engang på TV (digital TV) har jeg så dårlig skarphet. Det må i så fall være på dårlige såpeserier på TV3 på dagtid, med vaselin på kameralinsen.

Skal sies at TVen min var noe i den retningen før, men når jeg nå kjører iScan HD og 1:1 pixelmapping, er skjermen meget skarp og detaljert. F.eks. hadde ikke de forskjellige figurene i Monsters Inc. filmen noe tekstur før, men etter iScan HD ble det som å ta på seg briller.

Så prosesseringen av bildene er nok heller ikke helt uviktig her.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo en grunn til at det kan være relativt stor forskjell på bildet på 2 forskjellige projectorer med samme brikke.

Prosessorene forran og softwaren er ikke uvesentlig.

Personlig er jeg mer intressert i kompromeringen enn bare oppløsningen på HD formatene.

Er for tiden i USA og alle butikker med respekt for seg selv viser HD demoer.
    Det er stor forskjell på live sendinger og dopede demo klipp, for å si det mildt:grin:

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •