dve plata og instillinger

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer plumbtek sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

dve plata og instillinger

Veit det står en hel masse på dve plata på forumet,men har allikevel noen spørsmål selvom jeg har sett hurtiguiden til Gorm.
    Noen av de miniatyrbildene som ligger på hurtiguiden finner jeg ikke på DVE plata mi,spesielt de med fargejustering.Er det en annen versjon???

Det står også i hurtiguiden at man må justere induviduelt på hvilken kilde man stiller inn.Plata må jo uansett inn i dvd spileren så da er det vel den jeg har justert bildet til mon tro.???,men hvis jeg skal se vanlig tv er det en egen meny for dette??? og hvordan lagrer jeg så disse instillingene???

Kjøpte Dve plata mi i juni/juli 2005.
    Kjører dvi kimber fra dvd til tv`n
    Vanlig antenne kabel fra digital upc tuner til scart RGB til TV`n

Håper noen kan hjelpe meg disse spørsmålene.Har noen en link til enda mere brukbar info om DVE så tar jeg hjertlig imot.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke bilder er det du ikke finner?

De tre forskjellige fargebildene (rød, grønn og blå) er jo samme bilde (bilde 6 i kapittel 12). Jeg har bare vist hvordan de optimalt skal se ut gjennom henholdsvis rødt, grønnt og blått fargefilter.

Når det gjelder TV er det ikke så lett å justere det signalet via DVE nei (men mindre du får NRK til å sende testbildene :wink: ). Det jeg prøver å påpeke er at om du kobler til med komponent og digitalt (HDMI eller DVI), så må du faktisk kjøre kalibreringen for begge "tilkoblingene".
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

okidoki

Ja da er det ut å kjøpe noen komponent kabler i dag da.Skjønte forklariga. Takk takk.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Hvilke bilder er det du ikke finner?

De tre forskjellige fargebildene (rød, grønn og blå) er jo samme bilde (bilde 6 i kapittel 12). Jeg har bare vist hvordan de optimalt skal se ut gjennom henholdsvis rødt, grønnt og blått fargefilter.

Når det gjelder TV er det ikke så lett å justere det signalet via DVE nei (men mindre du får NRK til å sende testbildene :wink: ). Det jeg prøver å påpeke er at om du kobler til med komponent og digitalt (HDMI eller DVI), så må du faktisk kjøre kalibreringen for begge "tilkoblingene".
    Kan du ikke bruke DVD PAL til å kalibrere TVen ? Jeg prøvde å kalibrere Philips TVen min etter DVE, men fikk ikke kontrasten til å stemme. I følge "malen" kunne jeg skru kontrast nesten til max før de "hvite stripene" til venstre i testbildet forsvant. Da jeg testet bildet på TV etterpå var kontrasten stilt altfor høyt/blendende, og jeg måtte stille denne på skjønn.

Philipsen ga heller ikke perfekt grønnfarge, faktisk dårligere enn AE700. Dette forundret meg litt. :shock:

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

dve

DVD PAl??? er det enda en kalibrerings skive.
    Jeg testa med DVE jeg å på min Qp Vision 42 Plasma HDH 05 og blei heller ikke kjempefornøyd.
    Fikk også en ganske blendende kontrast,så jeg ende opp med de gamle justeringene som jeg forsåvidt er fornøyd med nå.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av plumbtek
    DVD PAl??? er det enda en kalibrerings skive.
    Jeg testa med DVE jeg å på min Qp Vision 42 Plasma HDH 05 og blei heller ikke kjempefornøyd.
    Fikk også en ganske blendende kontrast,så jeg ende opp med de gamle justeringene som jeg forsåvidt er fornøyd med nå.
    DVE er laget både for PAL og NTSC. Dersom du har mye sone 1 filmer, kan det lønne seg å ha begge "versjonene". På min Harman Kardon DVD 25 er det ganske stor forskjell på PAL og NTSC filmer, dvs jeg må stille lysstyrke mye ned på NTSC. Kontrasten må også stilles forskjellig.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

seier du det ja

Det har jeg ikke tenkt på,men det skal jeg nok få testet ut.Har jo sett en del sone 1 filmer,men egentlig aldri lagt merke til noen forskjell her.Men takk for tipset.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av plumbtek
    Det har jeg ikke tenkt på,men det skal jeg nok få testet ut.Har jo sett en del sone 1 filmer,men egentlig aldri lagt merke til noen forskjell her.Men takk for tipset.
    Mer at det ikke er alle spillere som må stilles forskjellig. Jeg husker at Denon 3910 og 2910 "har samme innstillinger" på PAL og NTSC. Jeg ville testet med THX kalibrering først (Star Wars etc) på sone 1 og 2. Ser det noenlunde likt ut, holder det at du kjøper PAL, og da sparer du utgiften med 2 DVE. :grin:

Intermediate tommy_sn sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er fint liten forskjell på NTSC og PAL, hvertfall via HDMI, på 3910 hvertfall etter det jeg har erfart. I innstillingene på projektoren, som går fra 0-100, har jeg ikke justert mer enn +/-5 på PAL og NTSC (uten at jeg husker dette nøyaktig).

Har 2 innstillinger på hver - og bytter mellom disse alt ettersom kvaliteten på filmen er.

Intermediate tommy_sn sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting, syntes ikke THX-kalibreringen er no sånn spesielt bra, da jeg tror den blir "oppdatert" med jevne mellomrom. Får hvertfall forskjellig resultat på enkelte bilder på en gammel og en relativt ny dvd med THX-optimizeren.
    Så ville nok gått for DVE.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •