Jeg har vært noen uker i USA og dannet meg ett inntrykk av hva som virkelig selger "over there".

Jeg har vært i vanlige "Elkjøp og Expert" butikker og sett på hva vanlige folk kjøper, altså ikke High End spesialforretninger.

De selger mye mer bakprosjeksjons apparater enn jeg trodde på forhånd, og de er vanvittig billige. kjente merker gikk for rundt 1K USD for 50" og når de til sammenlikning må betale +3K for plasma så sier det seg selv at de fleste fremdeles velger RP.

HD var mindre utbredt enn forventet, de fleste butkker hadde en HD kanal ( som regel ESPN ) som de brukte til demo, og det var kun sport som gjaldt når det var snakk om HD. De aller fleste apparatene uansett størrelse var SD oppløste.

Det var forresten påfallende hvor dårlig SD bildet er i "NTSC land" både over kabel og satelitt, ikke rart de jobber hardt med HD.

Det var på RP og 1080p fra for eksempel Samsung og Mitsubishi at HD var mest i skuddet.

De hadde mange flatskjermer utstilt, men med så stor prisforskjell så er det ikke så mange som tar eg råd til dette, enda.

Det er med andre ord lenge til HD er allemannseie også i USA, men når de får øynene opp for flatskjermer kommer nok dette til å presse prisene ytterligere ned.