Størelse på bildet?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Størelse på bildet?

Blir prosjektorene mye dyrere når en ønsker et temmelig bredt bilde? Snakker maks 4 meter bredt nå. Kan liksom nye digitale prosjektorer til budsjettpris fint gi et bilde på, ja, over 3 meter i bredde? Jeg har ikke snøring, så må spørre. Er ute etter ganske bredt bilde ( med 16:9 format ).

Har dere noen gode tips til prosjektorer som kan gi et bilde med godkjent bildekvalitet og temmelig stort bilde, eller er det slike prosjektorer som blir svindyre? Jeg er grønn, men er ikke alt for kresen på kvaliteten som kanskje mange av dere andre her er...

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt er avhengig av bredden på lerretet kontra sitteavstand. Blir avstanden til bildet for kort i forhold til bredden på lerretet, blir bildet kornete. Det vil si at du ser rutenettet bildet er bygget opp av. Nye DLP-projektorer (1280x720, DarkChip3) kan fungere på 1:1 forhold her, mens nye LCD-projektorer (1280x720, D4 og D5 paneler) trenger 1.5:1 avstand i forhold til lerretsbredde.

Med andre ord, hvis vi tar utgangspunkt i 4 meter bredt bilde så må du sitte minimum 4 meter unna med ny DLP, og minimum 6 meter unna en ny LCD. Dette er minimumsverdier, og de litt kresne oppererer med større avstand til bildet en dette.
    Går du ned til lavere oppløste projektorer, øker kravet til avstand i forhold til lerretsbredde drastisk.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, trur jeg skjønte det. Men tar et eksempel: Hvis jeg hadde kjøpt en infocus x1 og plasert den slik at bilde ville blitt 3 meter bredt. Deretter satt sitteposisjonen 3.5 meter ifra lerrete. Ville jeg blitt fornøyd med kvaliteten på bilde? Eller, ville du?=)
    takk for svaret. Og bare av nyskjerrighet Gorm, hvordan er størelsen på bildet ditt?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du, jeg, og sikkert de fleste andre, vil ikke være fornøyd med den løsningen på sikt. Har du 3,5 meter avstand fra sittepossisjon til lerret, bør du absolutt ikke overstige 2 meter bredt bilde fra X1. Selv det er for bredt egentlig, men siden du skriver at du ikke er kresen, så regner jeg med at du klarer å leve med det.

Selv har jeg 2,35 meter bredt lerret, med 3,3 meter avstand. Dette er med 1280x720 DLP-projektor (DarkChip3), og jeg burde hatt mindre lerret!
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback