videofilmer - best resultat

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

videofilmer - best resultat

Jeg er helt "grønn" på dette. Har tenkt å kjøpe meg et surroundanlegg med prosjektor. Har noen VHS-filmer som jeg vil vise over anlegget. Hva bør jeg gjøre for å få best mulig kvalitet? Noen hensyn jeg bør ta ved innkjøp av utstyr?

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sveinsvein
    Jeg er helt "grønn" på dette. Har tenkt å kjøpe meg et surroundanlegg med prosjektor. Har noen VHS-filmer som jeg vil vise over anlegget. Hva bør jeg gjøre for å få best mulig kvalitet? Noen hensyn jeg bør ta ved innkjøp av utstyr?
    Off og off, VHS billedkvalitet er jo fryktelig dårlig selv på en 28" TV. Og du har tenkt å blåse et slikt bilde opp til 50-100"? Er det private opptak da eller? Det er eneste grunnen jeg kan forestille meg god nok til å rettferdigjøre et slikt "misbruk" av en projektor.

Dersom det er helt vanlige filmer og du insisterer på dette prosjektet ditt vil jeg råde deg til å kjøpe en projektor med en god billedbehandlingsbrikke, slik Infocus sin X1 ble berømt i sin tid på grunn av faroudja brikken som stod i den. Denne brikken kan "pusse opp" dårlige bildesignaler. Dagens projektorer fokuserer på at alt skal være digitalt, og da virker det som ikke alle produsenter bryr seg så mye om brikken som behandler analoge signaler slik som det som vil sendes fra videospilleren din. En brukt X1 til ca 4000Kr forutsatt at det ikke er brukt mer en 1500-2000 timer av lyspæra vil kunne være et greit kjøp til den bruken.

Det du trenger da er en ClasOhlson SCART plugg med S-VHS utgang (Varenummer: 38-1238 ) som du setter i SCART-ut på videospilleren din. Derfra trenger du en s-vhs kabel til projektoren (Vnr: 32-3661 ) og en vanlig phonokabel med 2 RCA plugger som du fører fra videospiller til surround forsterkeren for lyd.

En annen ting du bør være oppmerksom på med dette oppsettet er at du ikke vil få "ekte" surround lyd. Jeg tror VHS om de i det hele tatt har støtte for det sender surround i ProLogic format, det betyr at det er ikke innformasjon om hver enkelt lydkanal som sendes (Det er det ikke plass til på tapen, og heller ikke i lydkabelen) Dersom filmen ikke er ProLogic vil likevel en forsterker med ProLogic kunne "jukse" frem en surround aktig lyd. Menneskets stemme ligger på ca. 300-2000Hz om jeg ikke husker helt feil, så da kan forsterkeren ta all lyd mellom de frekvensene og legge dem med høyere Volum i senterhøytaleren, siden det oftest er slik at skuespillerene er i fokus under dialog. Videre kan motorstøy og lave frekvenser generelt være vanskelige å retningsbestemme så da passer disse frekvensene godt i bakhøytalerene f.eks. Det er selvfølgelig en del mer komplisert enn det, men du skjønner prinsippet ihvertfall. Dersom filmen har ProLogic betyr det at lydsignalet også inneholder koder for hvor de forskjellige frekvensene skal, f.eks. kan den gi beskjed om at dialog, altså mellom 300-2000Hz på et gitt tidspunkt i filmen skal i bakhøytalerene når den som snakker kanskje ikke er i bildet men skal forestille å være bak. ProLogic kan gi et ganske godt resultat, men kan på ingen måte måle seg med ekte surround, der lyden sendes digitalt, eller at hver kanal får sitt eget lydspor.

Jeg skjønner at dette er kjip informasjon å få om du sitter på et VHS bibliotek på et par hundre filmer, men det er slik at projektorene i dag har kommet såpass langt at de vil få frem de aller minste detaljer i et billedsignal, og når det er såpass mye støy i billedsignalet som det er på VHS kassetter så blir nok ikke resultatet særlig bra.

Sånn, nå har jeg mobbet litt, kjeftet litt, foklart litt(Etter beste evne), og vist deg nødvendige kabler dersom du vil prøve dette. Jeg synes nesten også jeg da må prøve å anbefale noe. Først og fremst er jo problemet her ikke utstyret men filmene dine, så første råd: Kjøp nye filmer, type DVD. Jeg er faktisk seriøs, på QXL f.eks. eller på AVtorget her på forumet kan du skaffe deg billige og foråpentligvis pent brukte filmer. Se etter folk som skal selge flere på en gang, da kan stykkprisen komme ganske langt ned, pluss at du får begynt på et nytt "film bibliotek". (Som igjen er avleggs om 5-10år )

En god projektor for nybegynnere er en Panasonic PT-AE700, de koster ca. 10 000,-

Selv bruker jeg PC til å vise DVD filmer, jeg er derfor ikke så godt inne i DVD spillere. Men forumet her vil nok være til hjelp i å anbefale en god spiller til rundt 1500,- IKKE kjøp 400 kroners ClasOhlson spiller.

Og legg inn litt penger i gode kabler.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

videofilmer - best - resultat

Takk for fyldig og oppklarende svar, selv om det ikke var særlig optimistisk. Løsningen er tydeligvis DVD. Kan det ha noen pos. effekt å kopiere VHS-filmene over på en DVD-opptaker først og vise dem fra den?

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...vær også klar over at det er ikke alle VHS spillere som støtter s-video ut av scart og da må du bruke kompositt (fra samme overgang, gul RCA, merket video) som er det dårligste signalveien til en pj.

Ved å kopiere over til DVD blir ikke filmen bedre men det er da mulig å bruke en bedre signalvei til pj slik at bilde burde bli bedre av den grunn.

Ville ha styrt unna brukte, gamle 4:3 pj, kjøp heller nytt, flere merker som er gode under 10 lapper. Les litt i pj-tråden så får du mange tips.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sveinsvein
    Takk for fyldig og oppklarende svar, selv om det ikke var særlig optimistisk. Løsningen er tydeligvis DVD. Kan det ha noen pos. effekt å kopiere VHS-filmene over på en DVD-opptaker først og vise dem fra den?
    Jeg skal ikke si at det IKKE vil hjelpe, jeg innbiller meg jeg har sett noen opptakere med innebygd VHS spiller. Jeg vil nesten tro at slike opptakere tar på alvor den dårlige kilden, og renser opp bildet litt før det brennes over på DVD. Men jeg VET virkelig ikke. Det som imidlertid er garantert er at en VHS kassett gir fra seg dårligere og dårligere bilde for hver gang den spilles av, hvis det er filmer som du ser ofte på, så kan det være en god idè å brenne dem over på DVD siden en DVD plate ikke slites i samme grad under bruk. Da vil i det minste ikke kvaliteten forringes ytterligere.

Nå svarte du ikke på om det er snakk om private opptak med sentimental verdi. Men som sagt så vil jeg ta utgangspunkt i at det er det det er snakk om siden originale filmer ikke vil være værdt tiden og bryet med konvertering til DVD. Originale filmer er også utstyrt med en kopibeskyttelse som kalles Macrovision, dersom opptaksutstyret ikke støtter dette vil VHS'ene ikke kunne konverteres.

Dersom du har en datamaskin og MASSE tid til overs kan du jo kjøpe inn et kort til å ta opp film til harddisken. Da kan jeg nesten garantere at du vil få bedre bilde fra dine VHS'er. Men da nærmere bestemt et slikt kort: http://www.pcutstyr.no/main.php3?PI=info&PNO=148328 Dette kortet har den siste billedbehandlingsbrikken fra ATI og er i utgangspunktet beregnet på å vise og ta opp TV signal på PC'en. Men det har også en s-vhs inngang som kan brukes til å ta opp fra f.eks vhs filmer. brikken vil fjerne støy fra bildet og "stramme det opp" litt med bedre skarphet og slikt. Jeg er ikke sikker på om det støtter Macrovision, det vil uansett ikke være nødvendig dersom filmene er private opptak.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bidda
    ...vær også klar over at det er ikke alle VHS spillere som støtter s-video ut av scart og da må du bruke kompositt (fra samme overgang, gul RCA, merket video) som er det dårligste signalveien til en pj.

Ved å kopiere over til DVD blir ikke filmen bedre men det er da mulig å bruke en bedre signalvei til pj slik at bilde burde bli bedre av den grunn.

Ville ha styrt unna brukte, gamle 4:3 pj, kjøp heller nytt, flere merker som er gode under 10 lapper. Les litt i pj-tråden så får du mange tips.
    Nå er det innebygd kompositt utgang også på SCART adapteren jeg oppgir så det vil ikke bli nødvendig med en slik overgang, men en annen type kabel vil bli nødvendig dersom VHS spilleren ikke støtter s-vhs, da må du ha RCA plugger i begge ender. Kabelen skal vel også helst være av typen COAX? Dvs. at uansett hvilken lengde man velger på kabelen vil den ha en indre motstand på 75 Ohm.

Min anbefaling av X1 er kun pga. faroudja brikken, og fordi private opptak sannsynligvis vil være i 4:3 format uansett. Men det er en projektor som er vanskelig å anbefale til noe annet formål i dag. Som Bidda sier finnes det mye som er bedre til film i dag, og under 10000,- dersom det blir litt mye er BenQ PE5120 mye omtalt her på forumet og er også en 16:9 projektor, den ligger på ca. 6500,-

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er imponert over fagkunnskapen og villigheten til å dele den med andre. Dette gjaldt både private opptak og vanlige VHS-filmer. Det blir nok til at jeg satser på DVD-filmer og ser det som blir til overs på en 28".

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joey1313
    .........Nå er det innebygd kompositt utgang også på SCART adapteren jeg oppgir så det vil ikke bli nødvendig med en slik overgang, ..........
    ....dersom det blir litt mye er BenQ PE5120 mye omtalt her på forumet og er også en 16:9 projektor, den ligger på ca. 6500,-
    Mente samme adapter som du nevte i ditt første inlegg ;-)

Rimligste anbefalte er BenQ PE5120 og LG RD-JT92 ellers er det Panasonic AE-700 som gir mest for pengene for tiden, ca 9900kr

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •