Spørsmål om HDCP (Igjen)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Spørsmål om HDCP (Igjen)

Hei,

Har nettopp funnet ut at min "HD-Ready" TV ikke er så Ready allikavel. Den mangler HDCP på DVI inngangen og har forsåvidt heller ikke component inngang.
    http://avforum.no/forum/tv-apparater/23960-hyundai-32-hd-ready-lcd-tv-til-ca-9000-a.html

Jeg vurderer nå å returnere den, selv om den er helt ny og gir et flott bilde. Jeg er litt usikker på nårtid HDCP kommer til å bli et "problem", snakker vi om nå i høst eller om 2-3år. Jeg har også lest at HDCP standarden ble kjørt igjenom i full fart og egentlig er en veldig dårlig beskyttelse, altså lett å omgå. Vil det i fremtiden komme programmer til HTPC som driter i HDCP og sender HighDef signaler over DVI selv om TV ikke har HDCP, eventuelt, finnes det allerede? Alle svar (Til og med synsing) settes pris på.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en misforståelse at skjermer uten brukersperre/HDCP ikke kan benyttes på hd-materiale med brukersperrer. Det finnes i dag strippere som fjerner selve krypteringen fra signalet uten tap. Slike bokser er fult lovlige og koster rundt 1000-2000 kr.

Benytter du en HTPC vil dvi-signalet være uten brukersperre. Enn så lenge. Bransjen ønsker å innføre hdmi-standarden med brukersperre på pc-signalet også, selv om jeg tviler på at det skulle skje uten at dvi samtidig skulle beholdes.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Det er en misforståelse at skjermer uten brukersperre/HDCP ikke kan benyttes på hd-materiale med brukersperrer. Det finnes i dag strippere som fjerner selve krypteringen fra signalet uten tap. Slike bokser er fult lovlige og koster rundt 1000-2000 kr.

Benytter du en HTPC vil dvi-signalet være uten brukersperre. Enn så lenge. Bransjen ønsker å innføre hdmi-standarden med brukersperre på pc-signalet også, selv om jeg tviler på at det skulle skje uten at dvi samtidig skulle beholdes.
    Dette høres betryggende ut, kanskje jeg beholder TV'en da. Men det er et par ting med HDCP som jeg aldri har fått klarhet i. Jeg forestiller meg at HighDef filmene vil bli "kryptert" og skal kun kunne leses av i full kvalitet av en komponent som støtter HDCP? Altså at hvis FILMEN er HDCP så MÅ du ha HDCP på HighDef avspiller OG TV også? At man må ha HDCP nærmest fra krybben til grava for å si det sånn.

Vil det komme BlueRay og/eller HD-DVD brenner/lesere til PC med og/eller uten HDCP?

Dersom man kjøper f.eks. en BlueRay brenner med HDCP til PC. Vil den da lese av HDCP beskyttede filmer, sende dem til skjermkortet og så sender skjermkortet et HighDef bildesignal til skjerm uten å inneholde HDCP kryptering lenger?

Og disse HDCP stripperene, er ikke de avhengige av å gjøre signalet om til analogt for å omgå HDCP?

"Enn så lenge"? Ja jeg synes jeg ser "brunvare" bransjen klarer å tvinge skjermkortprodusentene til å implementere through port for lyd på skjermkortene slik at de kan ha HDMI port på skjermkortene. Jeg mener: HDMI UTEN lyd? forsvinner ikke litt av vitsen da?

Eh... Sorry for mange spørsmål, jeg HAR trålet igjenom forumet på jakt etter disse svarene, men det synes ikke å ha vært belyst før, ihvertfall kke på en klargjørende måte, og ALDRI med kildehenvisning.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joey1313
    Dette høres betryggende ut, kanskje jeg beholder TV'en da. Men det er et par ting med HDCP som jeg aldri har fått klarhet i. Jeg forestiller meg at HighDef filmene vil bli "kryptert" og skal kun kunne leses av i full kvalitet av en komponent som støtter HDCP? Altså at hvis FILMEN er HDCP så MÅ du ha HDCP på HighDef avspiller OG TV også? At man må ha HDCP nærmest fra krybben til grava for å si det sånn.
    Ja, hd-materiale fra dedikerte spillere vil ha brukersperre. I følge div. rykter vil alle signaler uten brukersperre være sd (standard definition). Dette blir vel ikke bekreftet før det slippes spillere. Men uansett, og dette er poenget. Ved å kjøpe en ekstern boks kan en splitte krypteringen fra hd-materialet og sende ukryptert hd-materiale rett til skjermen.

Vil det komme BlueRay og/eller HD-DVD brenner/lesere til PC med og/eller uten HDCP?
    Jupp. Blir spennende å skje hva som skjer i framtiden med tanke på PC og brukersperrer/DRM. Flere og flere hovedkort, prosessorer og skjermkort kommer med brukersperrer/DRM innebygget. Problemet er at dette vanligvis ikke opplyses ved salg, og den dagen software-produsentene aktiverer disse sperrene kan det hende en sitter i baret. Så muligheten er til stede for at en kun får sd-format ved avspilning fra PC.

Dersom man kjøper f.eks. en BlueRay brenner med HDCP til PC. Vil den da lese av HDCP beskyttede filmer, sende dem til skjermkortet og så sender skjermkortet et HighDef bildesignal til skjerm uten å inneholde HDCP kryptering lenger?
    Så vidt jeg vet legges denne krypteringen på ved skjermutgangen. Men det er sikkert andre som har mer peiling enn meg.

Og disse HDCP stripperene, er ikke de avhengige av å gjøre signalet om til analogt for å omgå HDCP?
    Nei. Sjekk for øvrig denne tråden for mer info (ikke så mye info der foreløpig, men det kan jo hende det kommer mer).

"Enn så lenge"? Ja jeg synes jeg ser "brunvare" bransjen klarer å tvinge skjermkortprodusentene til å implementere through port for lyd på skjermkortene slik at de kan ha HDMI port på skjermkortene. Jeg mener: HDMI UTEN lyd? forsvinner ikke litt av vitsen da?
    Poenget er at ved å ha sperrer helt fram til skjermen kan en ganske effektivt hindre en stor andel av privatkopieringen. Piratkopieringen stopper en nok ikke, men dette er uansett ikke poenget med brukersperrer.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for hjelpen, da tror jeg jeg beholder TV'en. worst Case scenarioet her er jo bare at man må kjøpe en HDCP stripper til rundt 400Euro. Men i en bisetning så må jeg nesten lufte litt frustrasjon, det er jo utrolig irriterende med denne usikkerheten og Bransjens arrogante holdninger. De skal ta knekken på pirater, men ender opp i å bare knekke forbrukere. Det er helt døvt. Sånn!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •