HDMI RGB vs. HDMI YCbCr

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 51
    Intermediate tommy_sn sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HDMI RGB vs. HDMI YCbCr

Hei!

Hva er forskjellen mellom HDMI RGB og HDMI YCbCr?
    Ser såvidt forskjell på det på 3910, koblet til en AMO mk2 med HDMI til DVI, men ser ikke "nok forskjell" på disse to til å klare å se hvilken som er best...

Tommy!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke uttalle meg om HDMI delen, men forskjellen mellom RGB og YUV (YCbCr) generelt.
    RGB har lik båndbredde pr. fargekomponent og var i utgangspunktet designet for korte kabelstrekk. Fordelen er teoretisk bedre fargeseperasjon i bildet, mens ulempen er at det er mer følsomt for støy og lange kabelstrekk.
    YUV er designet med et system som gjør at du kan minske båndbredde i enkelte fargekomponenter. (CrCb) Dette gjør at signalet er bedre egnet til å overføres over lange kabelstrekk.

For video vil det ikke være forskjell i bildekvalitet på disse to, da DVD standarden lagrer all videoinformasjon med YUV fargekomponenter på platen.

På andre kilder som PC osv. skal det i teorien være bedre bilde med RGB på korte kabelstrekk.

Intermediate fronzel sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av no12
    For video vil det ikke være forskjell i bildekvalitet på disse to, da DVD standarden lagrer all videoinformasjon med YUV fargekomponenter på platen.

På andre kilder som PC osv. skal det i teorien være bedre bilde med RGB på korte kabelstrekk.
    Grunnen til at komponent kabler(YCrCb) ofte brukes i forbindelse med DVD er ikke bare fordi bildene er lagret slik på plata, men fordi det i motsetning til RGB over scart gir mulighet for progressive signaler. Noen som vet om dette har noe å si for HDMI/DVI? Kan man kjøre digitale progressive bilder både i RGB og YCbCr mode?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk ut denne linken på cine4home.de

http://www.cine4home.de/tests/dvd-pl...VI-Special.htm

Newcomer deepc0re sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, så ikke akkurat bra ut for 2910/3910 i den testen der, håper dette er blitt fiksa opp i den seneste firmwaren.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er tilnærmet perfekt ved 720p, men ved uskalert så er det ikke så bra nei, spesiellt ikke tatt prisen i betraktning.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men har fortsatt ikke fått one godt svar på hva forskjellen er over HDMI..sånn synlig sett..

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tommy_sn
    Men har fortsatt ikke fått one godt svar på hva forskjellen er over HDMI..sånn synlig sett..
    I teorien så er RGB (fargekomponent systemet, ikke SCART standarden uten progressive) litt bedre en YUV. Men siden bildet på en DVD plater er lagret i YUV systemet så vil det ikke være noen praktisk forskjell på RGB og YUV over HDMI på en DVD spiller. Jeg ville da kjørt YUV. Den er bedre egnet til lengre kabelstrekk og DVD spilleren vil slippe å konvertere YUV -> RGB når den spiller.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med kabelstrekk gjelder kun analoge overføringer.. Er ellers enig i det du sier. Vil tro bildeprosessorene i både skjerm og projektor arbeider med YUV internt, så en konvertering til RGB i spiller ville sannsynligvis medføre en ekstra konvertering til YUV igjen i skjerm.

For øvrig kan en høykvalitets RGBHV kabel fint frakte signalet gjerne 30 meter uten særlige problemer..

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Vil tro bildeprosessorene i både skjerm og projektor arbeider med YUV internt, så en konvertering til RGB i spiller ville sannsynligvis medføre en ekstra konvertering til YUV igjen i skjerm.
    Jeg trodde man helst ville ha projektoren til å sende ut et RGB balangsert bilde, YUV synes jeg blir i grønneste laget...;-)

Når det gjelder HDMI og RGB YUV, så tror jeg, uten å vite det sikkert, at YUV signalet, er mer til bruk for å bedre overføringen når man skal benytte mer av båndbredden som HDMI er beregnet for, og i båndbredder der DVI-D ikke følger med lenger.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen her som har en 3910 og en AMO mk2, og kan fortelle hva de bruker, og som de mener funker best?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I følge wikipedia så kan DVI ha RGB med mer enn 24 bit oppløsning ved å bruke dual link. Det står ikke nærmere om dette innebærer f.eks 48 bit (altså 16 bit pr farge). Ved å hoppe over til YUV kan man kanskje utnytte 24 bit per pixel bedre?

Jeg tror ikke at rekkevidden på en digital kabel bestemmes ut fra om formatet er yuv eller rgb.

Formatet på DVD er YUV fordi dette er en mer effektiv representasjon, og fordi det gjør det enklere å behandle intensitet og farger separat. Prosesseringen internt i en projektor vet jeg lite om, men jeg ser ikke noen spesiell grunn til at den skulle være YUV rett i gjennom. Jeg tror enkelte type justeringer er lettere å realisere i RGB format, dessuten så skal det jo uansett vises i ~RGB format i lcd/dlp/crt enheten.

mvh
    Knut Inge

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så å sende YUV fra dvdn blir kanskje bare å utsette konverteringen til RGB til etter at signalet er igjennom kabelen?

Lønner seg kanskje å kjøre RGB fra dvdn da, siden jeg også skalerer opp til 720p i denne, og ikke i projoktoren.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så å sende YUV fra dvdn blir kanskje bare å utsette konverteringen til RGB til etter at signalet er igjennom kabelen?

Lønner seg kanskje å kjøre RGB fra dvdn da, siden jeg også skalerer opp til 720p i denne, og ikke i projoktoren.
    Men kan du ikke bare prøve, da? Hvis du ikke klarer å skille de to spiller det vel ingen rolle hvilket format du velger?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Action model one mkII har ikke HDMI-inngang, og via DVI får du bare overført RGB. Ikke rart du ikke ser forskjell med andre ord.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det jo greit..Hvorfor var det ingen som sa det med en gang?
    Hvorfor får jeg da bilde med HDMI YUV forresten?

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe.. du skrev jo faktisk i første innlegg at du så "litt" forskjell...

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uttrykte meg muligens litt uklart der..ser kun litt flimring når det byttes mellom de to valgmulighetene, og antok at det derfor muligens var noe forskjellig bilde også..

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm. Jeg skjønner ikke dette med at det ikke skal være forskjell på RGB og komponent via HDMI. Jeg ser stor forskjell, og component er klart best. Jeg har valgmuligheter mellom RGB, Full Range RGB, Component og Component (12 bit) i menyen på spilleren min. 12-bit varianten ser best ut, og jeg ser forskjell på alle sammen.

Jeg trodde HDMI var HDMI, en egen digital bildeoverføringstandard. Hvorfor kan man da velge hvilke slags fargesignaler som skal bli overført via HDMI-kabelen??

Og hvorfor kan jeg bare velge 12-bit komponent da jeg har en 14 bit DAC i min DV-989?

Er det andre valgmuligheter i andre DVD-spillere?

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,902
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Og hvorfor kan jeg bare velge 12-bit komponent da jeg har en 14 bit DAC i min DV-989?
    Jeg kan ikke gi deg noe godt svar, men det som er sikkert er at DAC'ene ikke har noe å si for det dititale signalet en får gjennom DVI/HDMI. Disse gjelder bare for analoge signaler ut fra spilleren...

Forøvrig støtter vel bare DVI/HDMI opptil 8-bit signaler?

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •