HDMI RGB vs. HDMI YCbCr - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 51
    Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Jeg kan ikke gi deg noe godt svar, men det som er sikkert er at DAC'ene ikke har noe å si for det dititale signalet en får gjennom DVI/HDMI. Disse gjelder bare for analoge signaler ut fra spilleren...
    Derfor jeg sitter og funderer på hvorfor det er forskjell på component og 12bit component via HDMI...hmmmmm :-?

Newcomer Turist sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Forøvrig støtter vel bare DVI/HDMI opptil 8-bit signaler?
    DVI/HDMI støtter opptil 24 bit.
    Viktigere er det at materialet (DVD, DVB-S, DVB-T, DVB-C) er begrenset til 8 eller 10 bit i utgangspunktet.
    DVD filmer eller digitale sendinger er kodet med MPEG2 Main profile@main level, hvilket vil si YUV 4:2:0 sampling.
    YUV (eller Y, R-Y, B-Y) må så matriseres om til RGB for visning i et display.
    Her kan det være kvalitetsforskjell mellom enheter.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Turist
    YUV (eller Y, R-Y, B-Y) må så matriseres om til RGB for visning i et display. Her kan det være kvalitetsforskjell mellom enheter.
    Så et eller annet sted MÅ denne konverteringen skje? Noen formening hvor det er best å gjøre denne konverteringen?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg prøver meg på en ny oppsummering...

1.En dvd inneholder mpeg2-materiale i YUV-format

2.Alle kjente display-enheter viser et RGB-signal

Konklusjonen er at et YUV-signal må konverteres til et RGB signal før visning. Det er ikke noen "lov" som generelt sier hvor dette helst skal gjøres(I dvd eller projektor/flatskjerm).

DVD, DVB etc har begrenset oppløsning, 8 bit pr farge etter konvertering til RGB. Det finnes heller ikke digitale skjermer med mer enn 8 effektive bits pr farge (?). Den reelle fordelen med å overføre digitalt med høyere oppløsning er derfor høyst tvilsom.

DVI har bare RGB, normalt bare 3x8 bits, men sannsynligvis støttes også 3x16bits av standarden, men ikke av normale apparater. HDMI støtter det samme, men også YUV med høyere oppløsning for luminans (Y). Dette har ingenting å gjøre med kabel-lengde, analoge komponent-kabler eller rgb-scart.

mvh
    Knut

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Og hvorfor kan jeg bare velge 12-bit komponent da jeg har en 14 bit DAC i min DV-989?
    Kanskje jeg har missforstått. Men jeg skjønner ikke hvorfor du blander videoDAC'en inn i dette med HDMI signaler?

.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Kanskje jeg har missforstått. Men jeg skjønner ikke hvorfor du blander videoDAC'en inn i dette med HDMI signaler?
    I utgangspunktet vet jeg/trodde jeg at det ikke hadde noe med hverandre å gjøre. Jeg bare lurer på hvordan dette henger sammen ettersom HDMI tydeligvis overfører componentsignaler (og forskjellige sådan). Men jeg ser jo forskjell på component og HDMI-overføring, så...tja, likt er det ikke. :-?

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men man kan vel ikke under noen omstendigheter overføre analoge componentsignaler over HDMI? Man kan overføre analoge signaler over DVI-I. Men jeg har aldri hørt om noe tilsvarende for HDMI.

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan så vidt jeg vet overføres 12-bit YCbCr via HDMI, men bare 8-bit RGB. Jeg tror uansett vi bare snakker oversampling for å redusere avrundingsfeil ved prosessering.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Men man kan vel ikke under noen omstendigheter overføre analoge componentsignaler over HDMI? Man kan overføre analoge signaler over DVI-I. Men jeg har aldri hørt om noe tilsvarende for HDMI.
    stemmer

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorAtle
    Det kan så vidt jeg vet overføres 12-bit YCbCr via HDMI, men bare 8-bit RGB. Jeg tror uansett vi bare snakker oversampling for å redusere avrundingsfeil ved prosessering.
    Riktig, med unntak av utvidet rgb som er nevnt på wikipedia, men ikke støttet av noen enheter jeg har hørt om.

Oversampling brukes normalt om heving av sampleraten, ikke økning i antall bits. Hvis signalet skal prosesseres i en ekstern prosessor, vil man tjene akkurat like mye på å utvide et 8-bit signal til 12 bits i den eksterne prosessoren som å gjøre det samme i dvd-spilleren.

mvh
    Knut Inge

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Riktig, med unntak av utvidet rgb som er nevnt på wikipedia, men ikke støttet av noen enheter jeg har hørt om.
    Min DV-989 har noe som heter "full range RGB" i tillegg til RGB, kan dette være utvidet RGB?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    A|ex:
    Tja. Si det. Jeg ville heller ha gjettet på at det er "PC-sentrisk DVI" mao rgb som benytter hele skalaen fra 0-255, mens alternativet er "video-sentrisk DVI" som benytter skalaen fra 16-235 (altså ikke fullt 8 bit pr farge). REsten brukes visstnok til synkronisering eller blanking eller noe sånt?

mvh
    Knut

Tidligere tråder som helt eller delvis dekker dette temaet:
    Utvidet RGB-nivå på HDMI :
    http://avforum.no/forum/digitale-projektorer/28409-utvidet-rgb-niv-hdmi.html
    Bildeoverføringsstandarder. eller: Hvordan koble kilde X opp til display Y? :
    http://avforum.no/forum/guider-video/25205-bildeoverf-ringsstandarder-eller-hvordan-koble-kilde-opp-til-display.html

Wikipediatråder som anbefales lest før man hiver seg med:
    http://en.wikipedia.org/wiki/HDMI
    http://en.wikipedia.org/wiki/DVI

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå knotet noen timer med å få bra bilde på Sanyo Z4.

Dette er den første projectoren hvor jeg har kjørt HDMI hele veien, før har jeg brukt DVI eller en overgang fra DVI til HDMI. Jeg har derfor ikke brydd meg med forskjellen på HDMI RGB og HDMI Y CR CB.

Dette er dog svært viktig på denne projectoren da bildet blir helt annerledes avhengig av hva man velger, dette kan dog kompansere ved å velge L1 standard eller L2 enhanced i HDMI oppsettet på projectoren.

Har forstått det slik at DVI alltid er RGB og da skal tilsvare HDMI RGB, som Sanyo altså definerer som enhanced.

Hva bruker dere på deres DVD spillere?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På min 989 kjøres det 12 bit component.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel det som tilsvarer HDMI Y CB CR på Denon spillerene tror jeg.

Har forresten lest at Denon spillerene har helt ville fargeverdier i de mørkeste områdene på HDMI med standard firmware.
    Skal forsøke å oppgradere til nyeste firmware for å se om det hjelper.

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget interessant tråd. Har selv fundert på disse innstillingene. På min DV7600 kna jeg velge følgende format ut fra HDMI:
    -RGB normal (16 black-235 white)
    -RGB expand (0 black-246 white)
    -YCbCr-1 (4:4:4) 8bit data
    -YCbCr-2 (4:2:2) 10bit data

YCbCr-2 synes jeg gir det beste bildet til min Sanyo Z4. Men jeg finner ikke noe sted i manualen til Z4 hvor det står om den støtter 10bit processing (jeg må vel nesten anta det siden det kommer bilde på skjermen :? ). Om det er den berømte placebo-effekten som spiller inn her tør jeg ikke si 100% sikkert, men jeg synes at farger,sortnivå og kontrast virket mer balansert med denne innstillingen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    På min 989 kjøres det 12 bit component.
    Dersom vi snakker om analog component utgang så betyr det at DAC chippen som konverterer fra digital til analogt signal jobber med 12 bits oppløsning på den digitale siden. Men det blir feil å si 12 bit component da analoge signaler har ikke bitoppløsning. (Vpp, s/n ratio osv.)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av no12
    Dersom vi snakker om analog component utgang så betyr det at DAC chippen som konverterer fra digital til analogt signal jobber med 12 bits oppløsning på den digitale siden. Men det blir feil å si 12 bit component da analoge signaler har ikke bitoppløsning. (Vpp, s/n ratio osv.)
    Men også for et analogt signal gir det relevans å snakke om hvilke digitale begrensninger signalet har vært innom.

Jeg er temmelig sikker på at DVD i utgangspunktet er beregnet opp mot 24 bit rgb, men jeg har ikke funnet informasjon om YCbCr signalet som ligger på plata kan inneholde mer enn 8 bit for luminansen.

-k

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av no12
    Her snakkes det da alldeles ikke om componentutgangen, her snakker vi om signalet som overføres over HDMI.

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    -YCbCr-1 (4:4:4) 8bit data
    -YCbCr-2 (4:2:2) 10bit data
    Hmm... Jeg blir aldri klok på dette her.

Noen steder når jeg søker på det, står det at 4:4:4 er den beste farge-enkodingen; faktisk til og med kallt 'overkill' i forhold til hva man behøver - mens andre steder står det som du sier at 4:2:2 har den høyeste bitraten, og dermed skulle man vel tro den er best(?).

Her står det:

4:4:4 er "full", lossless farge-enkoding og 'overkill'.

Mens her står det:

4:2:2 er "opptil 12 bit for større fargedybde".

-Så hva er riktig, egentelig? 4:4:4 høres jo rent logisk ut som noe som er bedre enn 4:2:2, men det er jo ikke alt som er så logisk alltid...

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •