EISA's troverdighet?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Må jo være noen som har sett disse i alle fall. Pioneer PDP-506XDE har allerede klart å få EISA prisen for beste plasma 2005-2006 før den er sluppet på det europeiske markedet... Enten er EISA en stor bløff, eller så kan man jo bare glede seg til å se disse.

http://www.eisa-awards.org/history/2005-2006/video.html

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EISA er en bløff. Når de stemmer på årets annonsører så har de knapt sett spesifikasjonene.

Mener det engang var en "vinner" som faktisk aldri kom ut i markedet, men jeg kan ikke huske hvilken.

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tviler ikke på at man må ta disse kåringene med en klype salt :-).
    Iallefall så har spesifikasjonene dukket opp på Pioneers svenske site.
    http://www.pioneer.se/se/product_ove...onomy_id=62-63
    Litt merkelig at kontrasten på PDP-506XDE (4000:1) er høyere enn på PDP-436XDE (3000:1). Har vel vært omvendt fram til nå.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    EISA er en bløff. Når de stemmer på årets annonsører så har de knapt sett spesifikasjonene.
    Jeg er faktisk veldig uenig med robertaas og Frøy. EISA får fremdeles full tillgitt av meg. Det er jo ikke tilfeldigvis at Pioneer vinner denne prisen. Deres 5. generasjon av plasmaer var jo helt fantastiske. Det eneste var at kontrasten var litt dårlig. Nå som den er forandret fra 1200 til 4000 (eller 3000), så må det jo bare være snakk om årets plasma.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    50 europeiske tidsskrifter har stemt på årets annonsører....eh... produkter.

Hvor mange av disse tidsskriftene tror du det er som har fått testet PDP-506XDE under kontrollerte forhold før de avga stemme? 0?

Hvor mange av disse tidsskriftene tror du det er som har hatt representanter som har fått sett PDP-506XDE på en pressevisning før lanseringen? 2? 3?

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av perarne
    Jeg er faktisk veldig uenig med robertaas og Frøy. EISA får fremdeles full tillgitt av meg. Det er jo ikke tilfeldigvis at Pioneer vinner denne prisen. Deres 5. generasjon av plasmaer var jo helt fantastiske. Det eneste var at kontrasten var litt dårlig. Nå som den er forandret fra 1200 til 4000 (eller 3000), så må det jo bare være snakk om årets plasma.
    Har ikke noe med at jeg ikke liker Pioneer. Er faktisk "Pioneermann" til de grader jeg. Har selv VSX-Ax5Ai, DV-868Avi og fram til nylig en Pio PDP 435HDE. 435HDE har jeg akkurat solgt, netopp fordi jeg venter i spenning på 436/506 som jeg har store forhåpninger til.
    Blir bare skeptisk til måten EISA vurderer sine priser på, når de kan gi priser til produkter som ingen enda har sett og testet sammen med andre konkurenter.

Intermediate J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God gammeldags "hype" skal jo ikke være avgjørende for om et produkt får EISA stempel eller ikke.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stopp pressen! Stopp pressen!
    EISA har akkurat stemt Pioneer PDP-438XDE til årets plasma for 2007/8!
    ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ingen som kjøper noe fordi EISA mener det er det beste produktet?Det finnes kun en person i verden som vet hva som er best,nemelig deg selv.Det er rart at når 3 venner tester f.eks 3 plasma tv'er sammen så får du gjerne tre forskjellige meninger,men hvis en person i f.eks Lyd & Bilde sier en tv er bra tror 10000 mensker blindt på det uten å vurdere selv.

Intermediate J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Meridian
    Det er vel ingen som kjøper noe fordi EISA mener det er det beste produktet?

Er det ikke nettopp dette som er funksjonen til EISA stempelet ? En "kvalitets-guide" for de som ikke har dette som hobby.Trodde dette var utgangspunktet for at EISA eksisterer.

Det er jo en grunn for at troverdigheten til EISA blir diskutert.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Meridian
    Det er vel ingen som kjøper noe fordi EISA mener det er det beste produktet?
    Jo faktisk er det mange. Vet om flere som har kjøpt den forrige generasjonen Pioneer ene og rene grunnet at den vant EISA prisen. Folk har ofte ikke tid og anledning til vurdere dette selv og når et produkt blir kåret til best i europa så er det vel ingen grunn til å tvile på dette.

Personlig kjøpte jeg selv en Sony TV i 95 til 24k fordi den vant EISA prisen det året. Jeg hadde ikke mulighet til å se denne selv noen plasser før jeg bestilte den. En kompis som hadde kjøpt fjorårets vinner ble så frustrert av "mobbingen" min om at han "bare" hadde fjorårets vinner at han solgte den og kjøpte likedan.

Min første Rotel prosessor ble også kjøpt pga av tester i Lyd og Bilde (eller var det Audio/Video)

Jeg vil faktisk si at EISA kan bety svært mye for salget til leverandøren av produktet. Pioneer er f.eks veldig flink å reklamere i alle annonser at deres plasma TV er kåret til den beste av EISA. Dette har folk i overraskende grad fått med seg og de har da den innstilningen av at den er best. Jeg er tilogmed blitt beskyldt for å fare med tull når jeg har sagt at PV500 er bedre siden de viste at PDP435 var kåret best av EISA.

Newcomer Ngogorogoro sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg mener det er helt klart at EISA stempelet betyr noe for salget. til de grader faktisk!

Jeg selger selv dyre plasma skjermer og opplever at flere og flere gjenkjenner EISA logo/stempel, og bruker dette som referanse på kvalitet.

EISA logo før det kommer ut?

slik jeg ser der har enten EISA syk tilgang til alle saker og ting før de kommer, noe de sikkert har. Og den informasjonen kan deles på et internt nett mellom anmeldere og aviser, slik at det vil se ut som anmelderne selv har sett TV'n/produktet.

Men vet ikke helt, høres merkelig ut må jeg si, da.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    EISA har, som en rekke øvrige presseorganer, en svært høy effekt overfor den brede kundemassen. Vi AVforum'ere bruker typisk langt mer enn kun en pris til å avgjøre kjøp av AV-produkter, men mannen i gata som ikke har verken interesse eller tid til å henge innom her (noe han selvsagt bør...) er gjerne svært lett å påvirke gjennom slike effekter.

Jeg kjøpte selv nylig en sykkel, og ettersom jeg ikke hadde tid til å tråle gjennom diverse nettsteder (og ikke fant jeg noen heller), kjøpte jeg testvinneren på TV2, og er faktisk relativt fornøyd, uten at jeg er helt sikker på om jeg egentlig trengte en sykkel til 7000 kroner...

Problemer oppstår selvsagt hvis EISA foretar seg kåringer som ikke fremstår som logisk, og dermed taper troverdighet i såpass stor grad at prisen ikke lenger har den tyngden den i dag besitter. Min mening er at EISA år på år klarer plukke såpass mange produkter som faktisk besitter "testvinnende" kvaliteter at de ikke uten videre kan kalles en "bløff", som jeg ser de refereres som overfor.

Det faktum at produktene virker som de ofte ikke er testet nøye, men gjerne heller kåres på bakgrunn av produsentens tilstedeværelse i markedet (der selvsagt markedsføring i form av annonsering er et av virkemidlene), nekter jeg imidlertid ikke for...

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig om at de gjort mange gode valg. BenQ 7700 f.eks er jo en soleklar vinner og er vel en av de som ikke annonserer så mye heller, og det er jo en stor mulighet for at denne Pioneer plasman er den beste på markedet, men det blir litt dumt når de ikke har testet den opp mot f.eks 50PV500.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    (...)det er jo en stor mulighet for at denne Pioneer plasman er den beste på markedet, men det blir litt dumt når de ikke har testet den opp mot f.eks 50PV500.
    Hvordan vet du, Peakman, at denne Pioneeren ikke er testet opp mot andre plasmaer? Det er meget sannsynlig at EISA har tilgang på produkter i lang tid før vi andre har. Jeg ville ikke ha dratt en så rask konklusjon...

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan vet du, Peakman, at denne Pioneeren ikke er testet opp mot andre plasmaer? Det er meget sannsynlig at EISA har tilgang på produkter i lang tid før vi andre har. Jeg ville ikke ha dratt en så rask konklusjon...
    F.eks DVD & Hjemmekino er jo med i EISA. De har ikke hatt noen test med denne og andre apparater . Pioneeren skal for første gang vises frem på IFA, og jeg tipper det går måneder før bladene før denne tilgjengelig til test. At Pioneer kanskje har dradd med seg en skjerm til EISA møtet slik at de i juryen kunne tittet på dem betviler jeg ikke, men det er ikke en test.

Jeg håper at DVD & Hjemmekino gjennomfører en sammeligningstest mellom 505XDE og 50PV500 ved en senere anledning slik at man virkelig får vite hvem som er best. Jeg håper på pioneeren da den er utrolig lekker.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    At Pioneer kanskje har dradd med seg en skjerm til EISA møtet slik at de i juryen kunne tittet på dem betviler jeg ikke, men det er ikke en test.
    Si at Pioneer har tatt med seg en plasma til EISA juryen, og juryen har fått testet denne plasmaen opp mot andre plasmaer. Vil du fremdeles ikke kalle dette en test?

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir jo bare "synsing" :idea:

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke SÅ greit å være EISA heller. EISA-awards skal jo fungere som kjøpsanbefalinger, og da kan man ikke teste utgåtte modeller, slik de gjorde med Panasonic PT-AE500. Vil nok tro at det er noen modeller som gjøres tilgjengelig for EISA-juryen før de slippes i markedet.

Jeg vil vel si det slik: EISA har troverdigheten i behold, men det er viktig å være klar over at EISAs kriterier ikke nødvendigvis passer til den enkelte forbruker. Det er også vesentlig at EISA tross alt består av representanter fra mange land, der produktutvalget i hvert land er forskjellig. De produktene som kåres som vinnere vil nok derfor som regel representere merker som er allment tilgjengelig i de fleste land. Det er ikke akkurat et eksotisk utvalg av merker som drar hjem førsteprisen når EISA awards deles ut.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Si at Pioneer har tatt med seg en plasma til EISA juryen, og juryen har fått testet denne plasmaen opp mot andre plasmaer. Vil du fremdeles ikke kalle dette en test?
    Hvis det er slik at Pioneer tok med sine apparater, Panasonic tok med sine apparater, Hitachis sine osv og det ble gjennomført en skikkelig sammenligning hvor deltakerene vurderte de alternativene som finnes på markedet så vil jeg kalle det en test og da vil jeg si at de her sitt på det rene når de kårer en vinner.

Men når man ser på antall produkter som er kåret så skjønner man at det ikke er tilfelle. Spesielt hvis dette skjer i løpet av en helg som antydet. Det er rett og slett ikke tid til dette.

PS. Pen dame du hadde der, men jeg har flere.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •